Jerez

Gällande styrningen av elektroniken av GP-hojarna är nästa troliga steg att GPS kommer att bli ännu mer använt, som i F1. Tex. så skulle man kunna programmera in banans olika sektioner och ge styrsystemen helt olika instruktioner beroende på var på banan hojen är, detta görs redan i dag i viss utsträckning i F1.

Gällande styrningen av elektroniken av GP-hojarna är nästa troliga steg att GPS kommer att bli ännu mer använt, som i F1. Tex. så skulle man kunna programmera in banans olika sektioner och ge styrsystemen helt olika instruktioner beroende på var på banan hojen är, detta görs redan i dag i viss utsträckning i F1.

DÄR tycker tamigf_n jag att gränsen går, även i F1. Känns så otroligt fel att ett rejsfordon på en given dag bara kan gå fort på just exakt den banan...

Formel 1 är inte så satans rolig rejsing om du frågar mig. Men åskådare, sponsorer och (priset på) sändningsrättigheterna verkar inte ta direkt stryk av det. Det beror nog på det som du skriver i din brasklapp, att åsikterna om vad som är roligt varierar. Fast då blir det du skriver tidigare inte särskilt meningsfullt.
Personligen tycker jag fortfarande F1 är roligt men vissa regeländringar där har jag själv svurit över.
Och när du nämner F1 så har ju faktiskt en allt större del av publiken börjat ifrågasätta alla hjälpmedel och om det fortsätter öka tror jag dessa röst kommer bli fler och kraftigare och regler ändras.

Med det sista menar jag att även om 90% är för en regeländring så kommer ändå 10% vara emot den och gnälla över det på tex webforum.
Det går inte att göra alla nöjda.

...Och när de styr effektuttaget från depån (för det är väl det de gör när förarna får lov att dra på lite extra?)
Dom styr inte effektuttaget från Depå´n, förarna gör det med ett vred på ratten, däremot får föraren instruktioner från depån hur motorns hälsa ser ut och hur mycket dom kan vrida på.

/N

Last edited:
2851922 Ja, det här kan ju vem som helst göra. Det handlar ju bara om hjälpmedel :rolleyes:

http://www.youtube.com/watch?v=-dQsA_3sg1U
Det där går nått förbannat fort... har sett en del sådana andra videos och det är helt otroligt fort. Typ snabbspolat ser det ut som.

Även fast det är en massa hjälpmedel... så kan ingen säga att det inte går äckligt fort i F1.

Kan jämföras med det första racet i Qatar.

Losail
Lördag: 4.132 st
Hela helgen: 6.744 st

Skriv om det där... de hade totalt 6744 turister i hela Dubai. Detta slår troligen antalet turister på övriga MotoGP-tävlingar.

För inte satt det någon landsman i publiken direkt...

Last edited:
Du undviker frågan ... var går gränsen för dig? Som det är idag? Som det var för 10 år sedan? Vilka ytterligare hjälpmedel vill du introducera och ser du fram emot för att göra det lättare för elitförarna?
Sedan det där med apa ... det kanske bara är en tidsfråga innan man KAN sätta en dresserad apa i sadeln på den helautomatiska hojen ... därav min fråga om vad du tycker en förare ska kunna själv ...

Redan i början av 70-talet körde jag med diagonaldäck.
Jag tillverkade skivor själv eftersom trumbromsar fadar efter några varv.
Ja, jag har tävlat runt lyktstolpar, i rondeller, över järnvägsövergångar, i alléer, jämte trottoarkanter, osv, men jag har hela tiden haft nöjet att själv trimma mina maskiner, meka med mina maskiner, ställa in mina maskiner, kontrollera mina maskiner och köra mina maskiner med den risknivå jag tyckte var lämplig just den dagen.
Det ger en fullständig tillfredställelse :tummenupp
Det är alltid fascinerande att höra hur bakåtsträvare resonerar. Har du någon gång tittat runt i ditt hem och funderat över vad teknikutvecklingen gjort för dig? Eller tvättar du kläder i närmaste sjö och lagar mat över öppen eld?

Om du nu fick bestämma, hur skulle en MotoGP-hoj se ut? Tvåtakt givetvis? Stålskivor? Slicks? Brytarspetsar? Varvräknare? Dubbelfjädring bak? Justerbar fjädring? Kåpor?

När sedan denna "perfekta" hoj är specad, då är det alltså utvecklingförbud? Det måste det ju vara om dina bakåtsträvarteorier ska hålla. Kul; om 10 år är MotoGP känd som MotoClassic.

Nej, F1 är inte roligt längre! Se bara vad som hände när Renault inte fick använda vad det nu var (närminnet är dåligt) i framvagnen längre. Och när de styr effektuttaget från depån (för det är väl det de gör när förarna får lov att dra på lite extra?) Ingen koppling och paddlar på ratten. Det är inte så fysiskt längre, verkar mest vara elektronik.

Bryts tändningen på GP-hojarna också när de växlar eller använder de kopplingen?
Nu ska nog tant läsa på lite. Det florerar så mycket BS runt hur "enkelt" det är att köra en F1-racer.
Gemene man får inte ens rull på en F1-racer (om nu "experten" ifråga får ned sin bingolottofeta kropp i monocoquen), eftersom den har handreglerad koppling.

En MotoGP-racer har quickshifter som bryter tändningen vid växling. Används i alla klasser ända ned till R1000/R600. Som sagt, läs på.

Bra sammanfattning. Som sagt, F1 har blivit tråkigare i takt med införandet av förarhjälpmedel, men kanske det lockar en annan publik, en publik som plötsligt kan se sig själva sitta bakom ratten på en delvis självkörande bil ...
Vilket skitsnack. F1 är precis som MotoGP den högsta formen av motorsport inom sin disciplin. Tittar- och publiksiffror är högre än någonsin.

Fast du gillar givetvis sjuttiotalets F1-racers? Antar att exploderade bränsletank också är något som borde återinföras? Gav ju så häftiga eldhav vid krascher. En del förare fick dessutom nytt utseende.

Jo det sitter en liten mekanism som går in när du trycker ner växelpedalen i botten, förbi det erforderliga crickcrack-läget. Men dels så funkar det sällan nuförtiden eftersom stagen blivit krökta, är inte ikopplade, det är slitet, osv, dels så har man bara nytta av det när man står och väntar med ettan i.
Växlarna ligger ju åt rätt håll på Jawan så det är lätt att växla utan att frikoppla och lådan är enkel och väldimensionerad :)
Husqvarnans växellåda däremot är lite bökigare att meka med. 1970 var Ruben Helmin (chefskonstruktör på Husqvarna då) hemma och käkade middag hos oss. Han berättade då att armén plötsligt, i slutet av konstruktionsfasen av hojen, kom med ett tilläggskrav, nämligen att hojen skulle kunna köras i infanteriets marschtakt, det vill säga lufs-tempo. Då var växellådan redan färdigkonstruerad och man fick gå in och lägga till en lågväxel som inte var så enkel att få dit. Han var tämligen frustrerad över detta ...
Kul att det ändå kom att funka. Det hade varit trevligt om militären även köpt några Hägglundare som hade mycket nytänk i sig :)
Vilket fusk, semiautomatisk koppling. Tacka vet jag femtiotalet, då fanns minsann inga hjälpmedel. Det var tider det.

DÄR tycker tamigf_n jag att gränsen går, även i F1. Känns så otroligt fel att ett rejsfordon på en given dag bara kan gå fort på just exakt den banan...
Fast då kan man ju inte tillåta loggers heller. En logger + GPS ger dig ju info om en speciell bansektion, och hojens inställningar kan ändras. Inte online visserligen, men det är i princip samma sak.

Japp, precis som ett TV-spel.

Annat var det på Ronnies tid, då hade inte Schumi, Räckmackan och de andra haft en chans, då hängde det ju på föraren :rolleyes:
Ronnie hade garanterat (om han fått tillgång till Ferrari F2006) kramat skiten ur den där Ferrarin han också, och hade med stor sannolikhet matchat Schumachers kvalvarv. Däremot hade han blivit totalt förnedrad i loppet p.g.a. obefintlig fysisk träning och allmän kondition.

Last edited:
valmers, tävlar du om titeln "Suraste medlem på SH" ?
Jag behöver inte läsa på, du svarar så bra här :)
Nu blev jag nyfiken..
Var har du hittat uppgifterna om Ronnies kondition ????

Last edited:
Nu ska nog tant läsa på lite. Det florerar så mycket BS runt hur "enkelt" det är att köra en F1-racer.
Gemene man får inte ens rull på en F1-racer (om nu "experten" ifråga får ned sin bingolottofeta kropp i monocoquen), eftersom den har handreglerad koppling.
Som lite kuriosa kan väl ses att jag tog med jobbet till SRW för att köra deras hyrkartar. Flera blev livrädda av farten och la av/bröt, ett par stycken blev åksjuka av g-kraften i dammkurvan och spydde! Kan tilläggas att det inte var bingolotto-feta personer, t.o.m. en topptränad triatlet. Hyrkart. Jag tror inte heller att någon av dessa ens skulle lämna startrakan med en F1a, än mindre en MotoGP-hoj.

Vilket fusk, semiautomatisk koppling. Tacka vet jag femtiotalet, då fanns minsann inga hjälpmedel. Det var tider det.
Jawa:n kom 1956 :mattias

Last edited:
Ronnie hade garanterat (om han fått tillgång till Ferrari F2006) kramat skiten ur den där Ferrarin han också, och hade med stor sannolikhet matchat Schumachers kvalvarv.
Precis min poäng. Båda två var/är gudabenådade förare och skulle ha varit med i toppen oavsett om de levt på 70-talet eller 2020-talet. De har en förmåga/talang som vi vanliga dödliga inte har och vi kommer oavsett antalet hjälpmedel aldrig att kunna köra lika fort som dem, pungt!

Som lite kuriosa kan väl ses att jag tog med jobbet till SRW för att köra deras hyrkartar. Flera blev livrädda av farten och la av/bröt, ett par stycken blev åksjuka av g-kraften i dammkurvan och spydde! Kan tilläggas att det inte var bingolotto-feta personer, t.o.m. en topptränad triatlet. Hyrkart. Jag tror inte heller att någon av dessa ens skulle lämna startrakan med en F1a, än mindre en MotoGP-hoj.
Om man sedan är bra nog att få ut F1-racern på banan, är det sedan bara att försöka bli konkurrenskraftig. Bland annat ska man från fullt på sjuans växel (280-360 km/h beroende på bana) träffa en bromspunkt perfekt; missar du med ett par meter finns ingen räddning.
Fast en F1-racer bromsar ju själv, det har jag iallafall hört i fikarummet.

Det är alltid fascinerande att höra hur bakåtsträvare resonerar. Har du någon gång tittat runt i ditt hem och funderat över vad teknikutvecklingen gjort för dig? Eller tvättar du kläder i närmaste sjö och lagar mat över öppen eld?

Om du nu fick bestämma, hur skulle en MotoGP-hoj se ut? Tvåtakt givetvis? Stålskivor? Slicks? Brytarspetsar? Varvräknare? Dubbelfjädring bak? Justerbar fjädring? Kåpor?

När sedan denna "perfekta" hoj är specad, då är det alltså utvecklingförbud? Det måste det ju vara om dina bakåtsträvarteorier ska hålla. Kul; om 10 år är MotoGP känd som MotoClassic.

Bakåtsträvare? Nja det får väl stå för dig :)
Jag har sedan början på 80-talet uppfunnit/konstruerat många maskiner och produkter som innehåller så ny teknik att de flesta fortfarande inte hört talas om den.
Varför skulle jag själv tillverka skivbromsar för att ersätta trumbromsar om jag var en bakåtsträvare? Jag bytte till elektronisk varvräknare eftersom de hade bättre funktion än de mekaniska, brytarspetsar mot hall-element, trimmade för att få mer effekt, mm, mm så bakåtsträvare kan du nog glömma.
Det jag däremot inte gillar är när man använder elektroniken för att förenkla för föraren ... man gafflar in förarens tidigare breda kompetens till att bli några få, enstaka färdigheter.
"Tvåtakt givetvis?" Vem är bakåtsträvare där? Det händer mycket på tvåtaktsfronten och varför skulle inte dessa få vara med i tyngsta klassen? Eftersom tvåtaktare har en överlägsen litereffekt så får man väl begränsa motorstorleken för att fyrtaktarna ska kunna hänga med, eller så skulle man kunna ha två olika klasser.

Det finns idag näringspiller som ger dig allt vad din kropp behöver för att fortleva. Det är utveckling det!!
Vill du överge sjötunga, hamburgare, ryggfilé, glass, mm för dessa eller är du en bakåtsträvare??

Var går gränsen för dig? Vad ska en förare kunna själv? Ingen verkar villig att svara på dessa enkla frågor.

Valmers, tävlar du om titeln "Suraste medlem på SH" ?
Jag behöver inte läsa på, du svarar så bra här :)
Nu blev jag nyfiken..
Var har du hittat uppgifterna om Ronnies kondition ????
http://www.ronniepeterson.se/subc/ftframe.html

Fråga:

Hej Tommy!
Dagens motorstjärnor är ju fysiskt mycket vältränade. Att spendera två- tre timmar om dagen med konditions- och styrketräning är väl ett måste för att hänga med i toppen. Men hur mycket tränade Ronnie och hans kollegor egentligen? Jag hittade en intervju publicerad tidningen SE nr 28 1972. Där berättar Ronnie: "Mitt liv är två B helt enkelt - bilen och Barbro. Eller omvänd ordning, det spelar ingen roll. - Jamen ett tag höll du ju på att springa och motionera, inpassar Ronnies ena B. - Det blev inte långvarigt - det är ju livsfarligt med motion. Jag fick värk och plågor i hela kroppen. Benen blev helt straka och jag kunde knappt koppla. Nä, motion är åt skogen, det gör jag aldrig om."
Det är svårt att inte finna citatet komiskt, men stämmer det verkligen? Var det något man inte förväntades göra som förare på toppnivå? När man går igenom loppen under länken "tävlingar" på sajten förundras jag över att han hunnit med något annat än bilkörning. Det är ju säkert bra träning redan det, men ändå...

Tack för en fantastisk sajt!

Svar:

Hej Leif!

Dom testade och körde mycket mer lopp på den tiden så det kompenserade väl för en del av fysträningen. Det gjordes ett test på Ronnie, 68 eller 69, på Anderstorp. Han fick köra 20 varv i tävlingstempo och sen gjordes mätningar på hjärta och lungor. Om jag inte minns fel så motsvarade den ansträngningen ett 10 000 meters hinder lopp.

Mvh Tommy

Var går gränsen för dig? Vad ska en förare kunna själv? Ingen verkar villig att svara på dessa enkla frågor.
Min inställning: Det ska vara toppidrottsmän som vinner i stenhård konkurrens. Tekniken ska vara intressant och gårdagens material/resultat ska överträffas. Det ska vara underhållande racing.
Dessa egenskaper kommer att få mig att fortsätta följa MotoGP.

Back