Dr.Bike
Guest
Hoppsan, vilka moderniteter, det skulle vi behövt på Jaworna på FMCK. Men det är klart, nu har de Husqvarna automat![]()
Ahh - du är oxå (lixom jag) uppfödd på en JAWA! Kul! Vilka minnen...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hoppsan, vilka moderniteter, det skulle vi behövt på Jaworna på FMCK. Men det är klart, nu har de Husqvarna automat![]()
Gällande styrningen av elektroniken av GP-hojarna är nästa troliga steg att GPS kommer att bli ännu mer använt, som i F1. Tex. så skulle man kunna programmera in banans olika sektioner och ge styrsystemen helt olika instruktioner beroende på var på banan hojen är, detta görs redan i dag i viss utsträckning i F1.
Personligen tycker jag fortfarande F1 är roligt men vissa regeländringar där har jag själv svurit över.Formel 1 är inte så satans rolig rejsing om du frågar mig. Men åskådare, sponsorer och (priset på) sändningsrättigheterna verkar inte ta direkt stryk av det. Det beror nog på det som du skriver i din brasklapp, att åsikterna om vad som är roligt varierar. Fast då blir det du skriver tidigare inte särskilt meningsfullt.
Dom styr inte effektuttaget från Depå´n, förarna gör det med ett vred på ratten, däremot får föraren instruktioner från depån hur motorns hälsa ser ut och hur mycket dom kan vrida på....Och när de styr effektuttaget från depån (för det är väl det de gör när förarna får lov att dra på lite extra?)
Nej, jag var vettig nog att gå grundkursen i "mogen ålder" innan jag köpte min första MC och gav mig ut i trafikenAhh - du är oxå (lixom jag) uppfödd på en JAWA! Kul! Vilka minnen...
Bra sammanfattning. Som sagt, F1 har blivit tråkigare i takt med införandet av förarhjälpmedel, men kanske det lockar en annan publik, en publik som plötsligt kan se sig själva sitta bakom ratten på en delvis självkörande bil ...
Japp, precis som ett TV-spel.Ja, det här kan ju vem som helst göra. Det handlar ju bara om hjälpmedel![]()
http://www.youtube.com/watch?v=-dQsA_3sg1U
Det där går nått förbannat fort... har sett en del sådana andra videos och det är helt otroligt fort. Typ snabbspolat ser det ut som.2851922Ja, det här kan ju vem som helst göra. Det handlar ju bara om hjälpmedel![]()
http://www.youtube.com/watch?v=-dQsA_3sg1U
Kan jämföras med det första racet i Qatar.
Losail
Lördag: 4.132 st
Hela helgen: 6.744 st
Det är alltid fascinerande att höra hur bakåtsträvare resonerar. Har du någon gång tittat runt i ditt hem och funderat över vad teknikutvecklingen gjort för dig? Eller tvättar du kläder i närmaste sjö och lagar mat över öppen eld?Du undviker frågan ... var går gränsen för dig? Som det är idag? Som det var för 10 år sedan? Vilka ytterligare hjälpmedel vill du introducera och ser du fram emot för att göra det lättare för elitförarna?
Sedan det där med apa ... det kanske bara är en tidsfråga innan man KAN sätta en dresserad apa i sadeln på den helautomatiska hojen ... därav min fråga om vad du tycker en förare ska kunna själv ...
Redan i början av 70-talet körde jag med diagonaldäck.
Jag tillverkade skivor själv eftersom trumbromsar fadar efter några varv.
Ja, jag har tävlat runt lyktstolpar, i rondeller, över järnvägsövergångar, i alléer, jämte trottoarkanter, osv, men jag har hela tiden haft nöjet att själv trimma mina maskiner, meka med mina maskiner, ställa in mina maskiner, kontrollera mina maskiner och köra mina maskiner med den risknivå jag tyckte var lämplig just den dagen.
Det ger en fullständig tillfredställelse![]()
Nu ska nog tant läsa på lite. Det florerar så mycket BS runt hur "enkelt" det är att köra en F1-racer.Nej, F1 är inte roligt längre! Se bara vad som hände när Renault inte fick använda vad det nu var (närminnet är dåligt) i framvagnen längre. Och när de styr effektuttaget från depån (för det är väl det de gör när förarna får lov att dra på lite extra?) Ingen koppling och paddlar på ratten. Det är inte så fysiskt längre, verkar mest vara elektronik.
Bryts tändningen på GP-hojarna också när de växlar eller använder de kopplingen?
Vilket skitsnack. F1 är precis som MotoGP den högsta formen av motorsport inom sin disciplin. Tittar- och publiksiffror är högre än någonsin.Bra sammanfattning. Som sagt, F1 har blivit tråkigare i takt med införandet av förarhjälpmedel, men kanske det lockar en annan publik, en publik som plötsligt kan se sig själva sitta bakom ratten på en delvis självkörande bil ...
Vilket fusk, semiautomatisk koppling. Tacka vet jag femtiotalet, då fanns minsann inga hjälpmedel. Det var tider det.Jo det sitter en liten mekanism som går in när du trycker ner växelpedalen i botten, förbi det erforderliga crickcrack-läget. Men dels så funkar det sällan nuförtiden eftersom stagen blivit krökta, är inte ikopplade, det är slitet, osv, dels så har man bara nytta av det när man står och väntar med ettan i.
Växlarna ligger ju åt rätt håll på Jawan så det är lätt att växla utan att frikoppla och lådan är enkel och väldimensionerad
Husqvarnans växellåda däremot är lite bökigare att meka med. 1970 var Ruben Helmin (chefskonstruktör på Husqvarna då) hemma och käkade middag hos oss. Han berättade då att armén plötsligt, i slutet av konstruktionsfasen av hojen, kom med ett tilläggskrav, nämligen att hojen skulle kunna köras i infanteriets marschtakt, det vill säga lufs-tempo. Då var växellådan redan färdigkonstruerad och man fick gå in och lägga till en lågväxel som inte var så enkel att få dit. Han var tämligen frustrerad över detta ...
Kul att det ändå kom att funka. Det hade varit trevligt om militären även köpt några Hägglundare som hade mycket nytänk i sig![]()
Fast då kan man ju inte tillåta loggers heller. En logger + GPS ger dig ju info om en speciell bansektion, och hojens inställningar kan ändras. Inte online visserligen, men det är i princip samma sak.DÄR tycker tamigf_n jag att gränsen går, även i F1. Känns så otroligt fel att ett rejsfordon på en given dag bara kan gå fort på just exakt den banan...
Ronnie hade garanterat (om han fått tillgång till Ferrari F2006) kramat skiten ur den där Ferrarin han också, och hade med stor sannolikhet matchat Schumachers kvalvarv. Däremot hade han blivit totalt förnedrad i loppet p.g.a. obefintlig fysisk träning och allmän kondition.Japp, precis som ett TV-spel.
Annat var det på Ronnies tid, då hade inte Schumi, Räckmackan och de andra haft en chans, då hängde det ju på föraren![]()
Som lite kuriosa kan väl ses att jag tog med jobbet till SRW för att köra deras hyrkartar. Flera blev livrädda av farten och la av/bröt, ett par stycken blev åksjuka av g-kraften i dammkurvan och spydde! Kan tilläggas att det inte var bingolotto-feta personer, t.o.m. en topptränad triatlet. Hyrkart. Jag tror inte heller att någon av dessa ens skulle lämna startrakan med en F1a, än mindre en MotoGP-hoj.Nu ska nog tant läsa på lite. Det florerar så mycket BS runt hur "enkelt" det är att köra en F1-racer.
Gemene man får inte ens rull på en F1-racer (om nu "experten" ifråga får ned sin bingolottofeta kropp i monocoquen), eftersom den har handreglerad koppling.
Jawa:n kom 1956Vilket fusk, semiautomatisk koppling. Tacka vet jag femtiotalet, då fanns minsann inga hjälpmedel. Det var tider det.
Din jävel.Förresten!!! Jag ska köra F1-bil den 23 maj med Rajamäki Racingexperience:
http://www.rajamakiracing.com/
Ser riktigt fram emot detta. Kör på Anderstorp! WROM! Ska bli hur ballt som helst. Tänkte skriva en recension och publicera här och på www.sportbil.net
Dj-fla jänkare, du tänker bara på att ha skojFörresten!!! Jag ska köra F1-bil den 23 maj med Rajamäki Racingexperience:
http://www.rajamakiracing.com/
Ser riktigt fram emot detta. Kör på Anderstorp! WROM! Ska bli hur ballt som helst. Tänkte skriva en recension och publicera här och på www.sportbil.net
Precis min poäng. Båda två var/är gudabenådade förare och skulle ha varit med i toppen oavsett om de levt på 70-talet eller 2020-talet. De har en förmåga/talang som vi vanliga dödliga inte har och vi kommer oavsett antalet hjälpmedel aldrig att kunna köra lika fort som dem, pungt!Ronnie hade garanterat (om han fått tillgång till Ferrari F2006) kramat skiten ur den där Ferrarin han också, och hade med stor sannolikhet matchat Schumachers kvalvarv.
Om man sedan är bra nog att få ut F1-racern på banan, är det sedan bara att försöka bli konkurrenskraftig. Bland annat ska man från fullt på sjuans växel (280-360 km/h beroende på bana) träffa en bromspunkt perfekt; missar du med ett par meter finns ingen räddning.Som lite kuriosa kan väl ses att jag tog med jobbet till SRW för att köra deras hyrkartar. Flera blev livrädda av farten och la av/bröt, ett par stycken blev åksjuka av g-kraften i dammkurvan och spydde! Kan tilläggas att det inte var bingolotto-feta personer, t.o.m. en topptränad triatlet. Hyrkart. Jag tror inte heller att någon av dessa ens skulle lämna startrakan med en F1a, än mindre en MotoGP-hoj.
Det är alltid fascinerande att höra hur bakåtsträvare resonerar. Har du någon gång tittat runt i ditt hem och funderat över vad teknikutvecklingen gjort för dig? Eller tvättar du kläder i närmaste sjö och lagar mat över öppen eld?
Om du nu fick bestämma, hur skulle en MotoGP-hoj se ut? Tvåtakt givetvis? Stålskivor? Slicks? Brytarspetsar? Varvräknare? Dubbelfjädring bak? Justerbar fjädring? Kåpor?
När sedan denna "perfekta" hoj är specad, då är det alltså utvecklingförbud? Det måste det ju vara om dina bakåtsträvarteorier ska hålla. Kul; om 10 år är MotoGP känd som MotoClassic.
http://www.ronniepeterson.se/subc/ftframe.htmlValmers, tävlar du om titeln "Suraste medlem på SH" ?
Jag behöver inte läsa på, du svarar så bra här
Nu blev jag nyfiken..
Var har du hittat uppgifterna om Ronnies kondition ????
Min inställning: Det ska vara toppidrottsmän som vinner i stenhård konkurrens. Tekniken ska vara intressant och gårdagens material/resultat ska överträffas. Det ska vara underhållande racing.Var går gränsen för dig? Vad ska en förare kunna själv? Ingen verkar villig att svara på dessa enkla frågor.
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |