Jerez

Men allvar, de har tagit bort det mesta av glädjen med att köra både bil och MC.

Så den s.k "glädjen" är att ständigt wobbla på gränsen till katastrof och krasch?

Tja - kanske.

MEn jag tror den totala mängden adrenalin (för det är ju vad det handlar om) är lika hög nu, såm då.
Nu har man tagit ut den ökade säkerheten m.h.a högre fart ist.
Så summan av alla laster är konstant.

Undrar vem som döljer sig bakom "Morsan" f.ö ;)
Är det månne BjOrn som kommit tillbaka i ny skepnad? :tummenupp

Vet inte ens vem BjOrn är. Och morsan ska vara med litet m, tack
Min gamla encylindriga Honda wobblar inte, men det gjorde 400:an:D

Last edited:

Undrar vem som döljer sig bakom "Morsan" f.ö ;)
Är det månne BjOrn som kommit tillbaka i ny skepnad? :tummenupp

Nope ... morsan är real stuff som snokat och bott i racedepåer redan på 60-talet :)

edit: Gustav, var går definitionen på när ett inlägg får en reprimand från dig alt en klapp på axeln? För du gör väl inte skillnad på folk och folk?

/N

Får jag inte uppskatta en rolig formulering? Det var endast den biten jag kommenterade för jag tyckte det var roligt skrivet. Handlade inte om att lägga in någon negativ värdering på ditt inlägg. :pannkyss
Uppskattar ni inte ett inlägg så kan ni rapportera det.

Det var hjälpsystemen som finns i motogp nu jag menade utan att för den skull behöva drömma sig iväg mot någon dataspelsframtid.Som det ser ut nu är det ändå bästa föraren(eller kombinationen förare-hoj-team)som vinner precis som tidigare.Det går inte att sätta en apa i sadeln och knäppa på autopiloten.Jag vet att du tycker att det var bättre racing förr med diagonaldäck,trumbroms och lyktstolpar i bankanten.Jag delar inte den uppfattningen.

Du undviker frågan ... var går gränsen för dig? Som det är idag? Som det var för 10 år sedan? Vilka ytterligare hjälpmedel vill du introducera och ser du fram emot för att göra det lättare för elitförarna?
Sedan det där med apa ... det kanske bara är en tidsfråga innan man KAN sätta en dresserad apa i sadeln på den helautomatiska hojen ... därav min fråga om vad du tycker en förare ska kunna själv ...

Redan i början av 70-talet körde jag med diagonaldäck.
Jag tillverkade skivor själv eftersom trumbromsar fadar efter några varv.
Ja, jag har tävlat runt lyktstolpar, i rondeller, över järnvägsövergångar, i alléer, jämte trottoarkanter, osv, men jag har hela tiden haft nöjet att själv trimma mina maskiner, meka med mina maskiner, ställa in mina maskiner, kontrollera mina maskiner och köra mina maskiner med den risknivå jag tyckte var lämplig just den dagen.
Det ger en fullständig tillfredställelse :tummenupp

Redan i början av 70-talet körde jag med diagonaldäck.
Jag tillverkade skivor själv eftersom trumbromsar fadar efter några varv.
Ja, jag har tävlat runt lyktstolpar, i rondeller, över järnvägsövergångar, i alléer, jämte trottoarkanter, osv, men jag har hela tiden haft nöjet att själv trimma mina maskiner, meka med mina maskiner, ställa in mina maskiner, kontrollera mina maskiner och köra mina maskiner med den risknivå jag tyckte var lämplig just den dagen.
Det ger en fullständig tillfredställelse :tummenupp

Men för mig som inte tycker om att meka, trimma och hålla på.. ..är det inte okej att jag är redo att betala för att få dessa funktioner klara endast att aktiveras med ett knapptryck?

Vad jag menar är att om drakarna ser att det finns en marknad för mer elektronik och tillval till de nya sporthojarna och de kan erbjuda detta till ett pris som är vinstgivande för dem, varför ska de inte få sälja det på en ny hoj? Det finns ju inget som hindrar dig från att köpa en ny litersgixxer och _inte_ fippla med brytaren till de olika mappningarna. Du kan med all säkerhet slita ut den och kasta den om du vill..

Så vad är problemet om vi pratar produktionshojar?
(men det kanske vi inte gjorde?)

För med ditt resonemang så borde vi plocka bort röljusen också eftersom individen själv bäst avgör när man bör stanna o släppa fram andra.

/N
:felämne
Kul du nämner rödljus ....
Tycker du det är svårt att avgöra när man kan köra ut i ett vägkors?
Eftersom du tog det exemplet så antar jag att det är en trafiksituation du grubblar över, känner dig osäker inför och kanske oroar dig för innan du somnar på kvällen.

Det som är lite förbryllade är dock följande ....
Lagstiftaren förväntar sig att du ska kunna se ett rödljus med en area på ca 0.02 m^2, t ex när du har solen i ryggen, samtidigt som samme lagstiftare INTE förväntar sig att du kommer att se en ankommande bil med minst 100 ggr större exponeringsyta ... visst är det konstigt? :backontop

Så vad är problemet om vi pratar produktionshojar?
(men det kanske vi inte gjorde?)

Nej, just detta gällde inte produktionshojar utan fullblodsracehojar :)

Sedan ÄR det jäkligt kul att meka, bygga sin egen ram, trimma, testa, trimma igen, prova och till slut ha en hoj som går så den kan konkurrera med vilken som helst, iaf på nationell nivå.
Men sedan är vi olika som tur är ... jag tycker t ex att fotbollsspelare är monumentala töntar och jag skulle aldrig spela golf med mindre än att det var det enda jag orkade med ... :D

Last edited:
:felämne
Kul du nämner rödljus ....
Tycker du det är svårt att avgöra när man kan köra ut i ett vägkors?
Eftersom du tog det exemplet så antar jag att det är en trafiksituation du grubblar över, känner dig osäker inför och kanske oroar dig för innan du somnar på kvällen.

Det som är lite förbryllade är dock följande ....
Lagstiftaren förväntar sig att du ska kunna se ett rödljus med en area på ca 0.02 m^2, t ex när du har solen i ryggen, samtidigt som samme lagstiftare INTE förväntar sig att du kommer att se en ankommande bil med minst 100 ggr större exponeringsyta ... visst är det konstigt? :backontop
Precis, jag grubblar på det ständigt och kan inte sova, eller så gör jag inte det men vi kan droppa offtopic diskussionen.

Men vi kan väl konstatera att MotoGP såsom många andra sporter lever på åskådare, sändningsrättigheter och sponsorer. Om det skulle börja bli väldigt tråkig raceing som vi disskuterade tidigare så skulle ju sakta intresset svalna, och därmed även åskadare, sponsorer och sändningsrättigheter.

Då kommer reglerna ses över för att öka underhållsvärdet.

På samma sätt som man reglerar effekt och vikt kanske man kan börja reglera "computermanagement" kapacitet.

Men summeringen måste ändå bli att tråkig racing inte kommer överleva som kommerciel sport, sen kommer alltid åsikten om vad som är roligt vara olika och därmed bli alla förändringar postivit och negativt bemötta.

/N

Last edited:
Om det skulle börja bli väldigt tråkig raceing som vi disskuterade tidigare så skulle ju sakta intresset svalna, och därmed även åskadare, sponsorer och sändningsrättigheter.

...

Men summeringen måste ändå bli att tråkig racing inte kommer överleva som kommerciel sport, sen kommer alltid åsikten om vad som är roligt vara olika och därmed bli alla förändringar postivit och negativt bemötta.

/N
Formel 1 är inte så satans rolig rejsing om du frågar mig. Men åskådare, sponsorer och (priset på) sändningsrättigheterna verkar inte ta direkt stryk av det. Det beror nog på det som du skriver i din brasklapp, att åsikterna om vad som är roligt varierar. Fast då blir det du skriver tidigare inte särskilt meningsfullt.

Edit: jag tycker också att OffKeffs uttryck var roligt :D

Formel 1 är inte så satans rolig rejsing om du frågar mig. Men åskådare, sponsorer och (priset på) sändningsrättigheterna verkar inte ta direkt stryk av det. Det beror nog på det som du skriver i din brasklapp, att åsikterna om vad som är roligt varierar. Fast då blir det du skriver tidigare inte särskilt meningsfullt.

Edit: jag tycker också att OffKeffs uttryck var roligt :D

Nej, F1 är inte roligt längre! Se bara vad som hände när Renault inte fick använda vad det nu var (närminnet är dåligt) i framvagnen längre. Och när de styr effektuttaget från depån (för det är väl det de gör när förarna får lov att dra på lite extra?) Ingen koppling och paddlar på ratten. Det är inte så fysiskt längre, verkar mest vara elektronik.

Bryts tändningen på GP-hojarna också när de växlar eller använder de kopplingen?

Läste tt du inte missat ett GP lopp sen 93, jag började kolla runt 1996 och det har inte vart många man missat sen dess heller förutom 2000.
Nja, jag skrev att jag sett de flesta loppen sen 93-94 men inte med samma stora intresse som de senaste åren.

Bryts tändningen på GP-hojarna också när de växlar eller använder de kopplingen?
När de växlar upp använder de inte kopplingen, när de växlar ner använder de kopplingen. Precis som jag, och jag har en vanlig standard hoj.

Last edited:
När de växlar upp använder de inte kopplingen, när de växlar ner använder de kopplingen. Precis som jag, och jag har en vanlig standard hoj.
Hoppsan, vilka moderniteter, det skulle vi behövt på Jaworna på FMCK. Men det är klart, nu har de Husqvarna automat :D

Hoppsan, vilka moderniteter, det skulle vi behövt på Jaworna på FMCK. Men det är klart, nu har de Husqvarna automat :D
De JAWAorna jag körde på FMCK hade en "automatkoppling", när växelspaken belastades så frikopplar den via ett extra stag med en lite kula längst ut. Lyft av motorkåpan och kolla, riktigt finurligt. Saknar det och skidorna :)

De JAWAorna jag körde på FMCK hade en "automatkoppling", när växelspaken belastades så frikopplar den via ett extra stag med en lite kula längst ut. Lyft av motorkåpan och kolla, riktigt finurligt. Saknar det och skidorna :)
Jawa 257? Det var det ingen som visade oss iaf :gnissla Starka fingrar fick man av kopplingen iaf.
Jo du, vi träffade på ett gäng från MCHK-militär som var uppe i Trängslet veckan efter Vasaloppet, med skidor och allt :tummenupp

Tror inte publiksiffrorna har skrivits här än? :)

Jerez
Söndag: 132.168 st
Hela helgen: 244.461 st

Kan jämföras med det första racet i Qatar.

Losail
Lördag: 4.132 st
Hela helgen: 6.744 st

/N

Bra sammanfattning. Som sagt, F1 har blivit tråkigare i takt med införandet av förarhjälpmedel, men kanske det lockar en annan publik, en publik som plötsligt kan se sig själva sitta bakom ratten på en delvis självkörande bil ...

Jawa 257? Det var det ingen som visade oss iaf :gnissla Starka fingrar fick man av kopplingen iaf.
Jo du, vi träffade på ett gäng från MCHK-militär som var uppe i Trängslet veckan efter Vasaloppet, med skidor och allt :tummenupp

Jo det sitter en liten mekanism som går in när du trycker ner växelpedalen i botten, förbi det erforderliga crickcrack-läget. Men dels så funkar det sällan nuförtiden eftersom stagen blivit krökta, är inte ikopplade, det är slitet, osv, dels så har man bara nytta av det när man står och väntar med ettan i.
Växlarna ligger ju åt rätt håll på Jawan så det är lätt att växla utan att frikoppla och lådan är enkel och väldimensionerad :)
Husqvarnans växellåda däremot är lite bökigare att meka med. 1970 var Ruben Helmin (chefskonstruktör på Husqvarna då) hemma och käkade middag hos oss. Han berättade då att armén plötsligt, i slutet av konstruktionsfasen av hojen, kom med ett tilläggskrav, nämligen att hojen skulle kunna köras i infanteriets marschtakt, det vill säga lufs-tempo. Då var växellådan redan färdigkonstruerad och man fick gå in och lägga till en lågväxel som inte var så enkel att få dit. Han var tämligen frustrerad över detta ...
Kul att det ändå kom att funka. Det hade varit trevligt om militären även köpt några Hägglundare som hade mycket nytänk i sig :)

Last edited:
Back