Jerez

Är det inte enbart touringmaskinerna (VFR, Blackbird m.fl.) som har fördelad bromskraft oberoende av om bromspedal eller bromshandtag används?
 
Är det inte enbart touringmaskinerna (VFR, Blackbird m.fl.) som har fördelad bromskraft oberoende av om bromspedal eller bromshandtag används?

Helt riktigt.
D.v.s maskiner som körs av förare som inte ligger på sin sinnesnärvaro-max hela tiden och där en plötsligt uppdykande fara i en övrigt monoton trafiksituation ofelbart löser ut en panikreflex. (som i sin tur är eoner från fingertoppskänslan en rutinerad banåkare har - och KAN hantera)

Detta räddar i det här läget livet på den föraren.
Medan det bara irriterar den som KAN bromsa optimalt.
 
Vänd på det hela - tror du att gemene motorcyklist är bättre än det systemet?
Nej.
Savaret är att huvuddelen av alla hojåkare inte kan bromsa.

Låter ungefär som resonemanget bakom den svenska skolan och allt annat där man inte får sticka ut eller ta ansvar ... har Honda rekryterat in lite avdankade politiker??
 
Är det inte enbart touringmaskinerna (VFR, Blackbird m.fl.) som har fördelad bromskraft oberoende av om bromspedal eller bromshandtag används?

Och det är faktiskt riktigt bra gjort då du i princip inte kan låsa upp bakhjulet med frambromsen och vice versa.
Hade jag fått önska fritt så hade jag byggt om systemet så att man inte bromsar fram med bakbromsen då det kan vara skönt att kunna finmodulera bromsverkan med handen då foten sällan funkar för finlir i paniklägen.
Kanske inget för en erfaren RR förare på bana men väldigt bra på gata även för en erfaren åkare.

Greven byggde väl ett system som jag beskrev ovan på sin SBK kawa i slutet av 90-talet? Dubbla bromskretsar bak varav den ena aktiverades av frambromsen.:va

Låter ungefär som resonemanget bakom den svenska skolan och allt annat där man inte får sticka ut eller ta ansvar ... har Honda rekryterat in lite avdankade politiker??

Det är lätt att plocka bort om man nu anser sig kunna bromsa bra nog själv.
 
Last edited:
Låter ungefär som resonemanget bakom den svenska skolan och allt annat där man inte får sticka ut eller ta ansvar ... har Honda rekryterat in lite avdankade politiker??

Allt ska relateras till den sämsta förutsättningen, ingen morot för att bli bättre nej :)
 
Låter ungefär som resonemanget bakom den svenska skolan och allt annat där man inte får sticka ut eller ta ansvar ... har Honda rekryterat in lite avdankade politiker??

Kan så vara, men livet på vägen är ingen tävling där det gäller att ligga på gränsen för någon prestation. DÄr rular säkerhet.
Säkerhet säljer och det vet ekonomerna på Honda.

Det du förespråkar (och jag stödjer) bottnar däremot i din egen racingkarriär, och den skedde ju som vi vet på den tiden "allt var manuellt" ;)

De här sakerna står alltså inte kontrast MOT varann.
De kompletterar varann, fast i olika applikationer.
Sen att den minsta gemensamma nämnaren råkar vara nåt med två hjul... det är bara en tillfällighet! :D
 
Last edited:
Mycket text....
Det var hjälpsystemen som finns i motogp nu jag menade utan att för den skull behöva drömma sig iväg mot någon dataspelsframtid.Som det ser ut nu är det ändå bästa föraren(eller kombinationen förare-hoj-team)som vinner precis som tidigare.Det går inte att sätta en apa i sadeln och knäppa på autopiloten.Jag vet att du tycker att det var bättre racing förr med diagonaldäck,trumbroms och lyktstolpar i bankanten.Jag delar inte den uppfattningen.
 
Det var hjälpsystemen som finns i motogp nu jag menade utan att för den skull behöva drömma sig iväg mot någon dataspelsframtid.Som det ser ut nu är det ändå bästa föraren(eller kombinationen förare-hoj-team)som vinner precis som tidigare.Det går inte att sätta en apa i sadeln och knäppa på autopiloten.Jag vet att du tycker att det var bättre racing förr med diagonaldäck,trumbroms och lyktstolpar i bankanten.Jag delar inte den uppfattningen.

Det är nog ingen som tycker det var bättre med trumbroms eller diagonaldäck, en del macholirare tycker dock adrenalinet från lyktstolpar lockar.
Men det är stor skillnad på ett bra däck och ett automatiskt system som aktivt tar bort förarfel..
Ju mer automatik man inför, ju närmre apan kommer man.
 
Det är nog ingen som tycker det var bättre med trumbroms eller diagonaldäck, en del macholirare tycker dock adrenalinet från lyktstolpar lockar.
Men det är stor skillnad på ett bra däck och ett automatiskt system som aktivt tar bort förarfel..
Ju mer automatik man inför, ju närmre apan kommer man.

Det är väl bara att titta på alla "innovationer" på bilsidan :) Det dröjer väl inte så länge tills vi färdas längs magnetslingor. Sätta sig i bilen, programmera in vart man ska och sova sött tills man är framme :gnissla

Jag kan inte köra bil med automatlåda, jag vill växla själv. Och jag har svurit många gånger när varvtalsbegränsaren på Volvon slår till när jag vill ha några varv till :mad:

Men allvar, de har tagit bort det mesta av glädjen med att köra både bil och MC.
 
Last edited:
Det är väl bara att titta på alla "innovationer" på bilsidan :) Det dröjer väl inte så länge tills vi färdas längs magnetslingor. Sätta sig i bilen, programmera in vart man ska och sova sött tills man är framme :gnissla
Men allvar, de har tagit bort det mesta av glädjen med att köra både bil och MC.

Jag tycker iaf att det går att ha bra mycket roligare i dagens moderna fyrhjulsdriva bilar med bra effekt än bilarna från 70-90tal med kass väghållning och trötta motorer.
Skillanden nu är väl att det fortfarande är bekvämt och man kan prata med passagerarna samtidigt som man kör och leker!

Det går att koppla ur ESP på nästan alla bilar!

Så jag tycker inte din bilparallel håller riktigt!
 
Det är väl bara att titta på alla "innovationer" på bilsidan :) Det dröjer väl inte så länge tills vi färdas längs magnetslingor. Sätta sig i bilen, programmera in vart man ska och sova sött tills man är framme :gnissla
Finns roliga bilar, definitivt, men Volvo är inte främsta företrädaren för dem. Jag använder bil för transport och oftast med familjen som passagerare, så ditt scenario är tilltalande för mig. Bekvämt och säkert funkar bra för mig till och från jobbet.
När jag vill ha kul och må bra på vägarna kör jag hoj!

Men allvar, de har tagit bort det mesta av glädjen med att köra både bil och MC.
Av nyfikenhet, hur har de berövat dig glädjen att köra hoj? Vilka hjälpmedel på din cykel anser du av ondo och varför tar du i så fall inte bort dem?

Tycker alltså inte jämförelsen är relevant, skilj på nöje och transport och ha rätt redskap för dina behov. Man MÅSTE inte hålla sig med en modern bil.
 
Last edited:
Låter ungefär som resonemanget bakom den svenska skolan och allt annat där man inte får sticka ut eller ta ansvar ... har Honda rekryterat in lite avdankade politiker??
Pratar vi enbart racing nu eller även trafik (eftersom du nämner broms-system från touringhojar)??
För med ditt resonemang så borde vi plocka bort röljusen också eftersom individen själv bäst avgör när man bör stanna o släppa fram andra.

/N
 
Pratar vi enbart racing nu eller även trafik (eftersom du nämner broms-system från touringhojar)??
För med ditt resonemang så borde vi plocka bort röljusen också eftersom individen själv bäst avgör när man bör stanna o släppa fram andra.

/N

Ja vet!! Vi jämför mörkret i arslet med ljuset på månen! :huvet
Vi är i raceforumet, och det finns system på touringhojar som säkert skulle sänka varvtider i race, typ låsningsfria bromsar, eller en perfekt bromsvåg.
Men man överlåter det till förarna..
Snälla sluta jämföra saker som inte har med varandra att göra..
 
Ja vet!! Vi jämför mörkret i arslet med ljuset på månen! :huvet
Vi är i raceforumet, och det finns system på touringhojar som säkert skulle sänka varvtider i race, typ låsningsfria bromsar, eller en perfekt bromsvåg.
Men man överlåter det till förarna..
Snälla sluta jämföra saker som inte har med varandra att göra..
När jag läser dom tidigare inläggen så diskuteras det hurvida TC & anti-wheelie system kommer flyttas över på gathojar, om det kommer sälja och där togs då Honda system upp och hur det togifrån individen bromsbeslutet, varpå reaktioner på det kom. Men om jag är helt ute o cyklar så fine.

edit: Gustav, var går definitionen på när ett inlägg får en reprimand från dig alt en klapp på axeln? För du gör väl inte skillnad på folk och folk?

/N
 
Last edited:
När jag läser dom tidigare inläggen så diskuteras det hurvida TC m,m kommer flyttas över på gathojar och där togs då Honda system upp och hur det togifrån individen bromsbeslutet. För övrigt kan du väll chilla lite. Men uppenbarligen behövde jag ju en tryckare eftersom Gustav passar på o lägga till ett garv.

/N

hehe, sorry inte meningen att dra i så hårt. Men vi har haft den här diskussionen rätt nyligen i TC's vara o icke vara. Gäller att man jämför rätt saker med varandra. Bara för att man inte gillar system som tar bort förarskicklighet, behöver man inte ogilla moderniteter.
 
När jag läser dom tidigare inläggen så diskuteras det hurvida TC & anti-wheelie system kommer flyttas över på gathojar, om det kommer sälja och där togs då Honda system upp och hur det togifrån individen bromsbeslutet, varpå reaktioner på det kom. Men om jag är helt ute o cyklar så fine.

edit: Gustav, var går definitionen på när ett inlägg får en reprimand från dig alt en klapp på axeln? För du gör väl inte skillnad på folk och folk?

/N
Skriv Honda RS250 i din profil. Funkar.
 
Fan, lever du? Har inte sett dig i Elitserie-tråden på länge ;)
tar tillbaks det jag sa efter att jag sett att ni diskuterat att vi alla ska va lite snällare mot varandra.
Det gillade jag, o ja jag lever, jobbar massor bara, hoppas på att köra mer än dom 50milen jag fick kört förra året :)

Läste tt du inte missat ett GP lopp sen 93, jag började kolla runt 1996 och det har inte vart många man missat sen dess heller förutom 2000.

Well well, Rossi är het i på att ta tillbaka sin titel som världens bästa och fortsätter det som det börjat så ser det bra ut.
Go Rossi.

Hoppas nu att vi får ett bättre forum där alla klankar ner mindre på varandra och att vi kan acceptera varandras oliktänkande.

Måste dock hålla med ELWE bland annat, hojarna är för snälla numera, roligare förr när man fick tampas med tvitaktarna :)
 

Av nyfikenhet, hur har de berövat dig glädjen att köra hoj? Vilka hjälpmedel på din cykel anser du av ondo och varför tar du i så fall inte bort dem?
Tycker alltså inte jämförelsen är relevant, skilj på nöje och transport och ha rätt redskap för dina behov. Man MÅSTE inte hålla sig med en modern bil.
Nu var det inte hjälpmedlen på MC (den är 25 år gammal) eller åldern på bilen (den är 17 år gammal) som avsågs med de utan att regler/förbud sätts för att alla ska klara av dem. Skogar av förbudsskyltar och hänvisningsskyltar (bortsett från VV då som verkar ha skyltbrist vid vägarbeten) Sunt förnuft verkar vara förbjudet :gnissla

Istället för att skärpa kraven på förarna kommer det flera och dyrare hjälpmedel.
Vi skulle kanske slippa t ex en del av dem ni kallar dåliga bilförare om kraven på dem var större?

Som PIPPI skrev i ett inlägg, visst kan man vara vänlig i trafiken och släppa fram folk även om man kommer från höger. Det gör lika ont och är lika dyrt även om man kommer från höger :) Visa hänsyn verkar inte heller existera längre.
Många förare kör inte, de åker (gäller både bil och MC)

Ärligt talat, hur många av er kör lika fort på vinterväg med dåliga dubbdäck som på sommarväg med bra sommardäck? Bromsar senare för att ni har ABS-bromsar?
Chansar lite extra för ni vet att ni klarar smällen med krockkuddar i bilen?

Förresten varför kan inte transporten få vara ett nöje den också :va
 
Last edited:
Alla bakåtsträvare kan notera att Hayden inte vill ha någon TC.

I know I need to improve. The complete package has to improve – the bike, the rider. Sometimes I'm too hard on myself. But as a rider I have to stand up as a man and say, ‘I have to improve in a few areas.' In some areas I have to smooth out, but right now the bike isn't workin' for me. I have to get the bike workin' for my style.

The 990s were a bit more my style. I'm a big guy and I could muscle them around and be less smooth. The 990 came real easy to me with my dirt track experiences. People were saying the bikes were too big, hard to control, wheel-ing a lot, but I never had a problem with anything like that. I never asked for any traction control.
 
Back
Top