Jeans - Kevlar

Jag tror att Draggin & Icon har samma koncept/uppbyggnad av kevlar..
Röven, utsidalår samt knän...
Men som sagt dom hjälper inte mot slag skador.. Så här såg mitt ena ben
ut innan operation, nitat bara för att stoppa blödningen..
AJ.jpg
 
Vet inte om kevlar jeans är av speciellt material, eller om det är vanliga jeans tyg med enbart kevlar förstärkningar på de ställerna som oftast krapar i backen när man glider. För är det vanligt jeans tyg så köper man ju hellre ett par snygga jeans och låter en skräddare förstärka de ställena som behövs ordenkligt och varför inte lite extra för att inte snåla med kevlaret.
För läste i nåns inlägg här att nåt test som hade gjorts av nån mc tidning eller liknande så var levis jeans bättre än de kevlarjeans som såldes i våra mc butiker.

För jag har också varit inne på att köpa kevlar jeans men inte hittat några snygga, icons ser helt okej ut men långt ifrån ett par jeans jag skulle kunna tänka ha på mig.

Så är det vanliga jeans tyg i de som säljs så är det givet att man köper ett par egna som man ber skräddaren förstärka sömmarna samt sy in skydd och kevlar där det behövs :D
 
Smällde i hög hastighet -06 & gled på både asfalt samt offroad ( grus + annat
skit) iförd Iconjeans.. Enligt ambulans personalen skulle jag vara glad att
jag hade mina kevlar jeans på mig..
Olycka.jpg
:fyllisar


Jävligt OT, men... påföljd för bilföraren?
Tur att du klarade livhanken iaf. Verkar ha varit nära ögat.
 
Jag tror att Draggin & Icon har samma koncept/uppbyggnad av kevlar..
Röven, utsidalår samt knän...
Men som sagt dom hjälper inte mot slag skador.. Så här såg mitt ena ben
ut innan operation, nitat bara för att stoppa blödningen..

Kan jag mer än bli avskräckt av bilden!?!:gnissla
 
Den stora nackdelen med jeans eller kevlar är att det är större risk för att byxorna/jackor, hugger tag i asfalten och man rullar runt och bryter en massa ben. Med skinn så glider man på asfalten.

Om nu det estetiska är en stor faktor, det finns hur många snygg skinnbyxor som helst. Du kör väl hoj för att det är kul? inte för att det är snyggt?
 
Hur skönt är det att dra på sig ett par skinnbyxor eller ett helställ när du varit på stranden/poolen?
Det är inte svårare att dra på sig ett par allvädersbrallor med goretex membran i än ett par kevlarförstärkta jeans när man varit på stranden.
Vet inte hur du har det i ditt goretexställ men i mitt så har jag löst innerfoder och löst regnmembran (olika lager alltså). På sommaren kan jag plocka ut fodret/membranet och bara behålla det slitstarka. Då blir det svalt o helt okej att köra i. Om du sen tycker jeans är snyggare än allvädersbrallorna är en annan sak men ur skyddssynpunkt kan det nog vara hugget som stucket.

Många allväderställ är av Cordura (ett varumärke från duPont) vilker också är ett konstfibermaterial precis som kevlar.

Du kan läsa mer här:
http://www.mcpoolen.se/clothes/material/cordura/index.shtml
 
Den stora nackdelen med jeans eller kevlar är att det är större risk för att byxorna/jackor, hugger tag i asfalten och man rullar runt och bryter en massa ben. Med skinn så glider man på asfalten.

Om nu det estetiska är en stor faktor, det finns hur många snygg skinnbyxor som helst. Du kör väl hoj för att det är kul? inte för att det är snyggt?

Jag kör hoj för att det är kul! Gör det dock så snyggt det går med matchande tillbehör, därför jag efterfrågar vad Kevlar var för något och om Kevlarjeans var ett alternativ vid korta rundor på sommaren. Tack för din info!!

Det är inte svårare att dra på sig ett par allvädersbrallor med goretex membran i än ett par kevlarförstärkta jeans när man varit på stranden.
Vet inte hur du har det i ditt goretexställ men i mitt så har jag löst innerfoder och löst regnmembran (olika lager alltså). På sommaren kan jag plocka ut fodret/membranet och bara behålla det slitstarka. Då blir det svalt o helt okej att köra i. Om du sen tycker jeans är snyggare än allvädersbrallorna är en annan sak men ur skyddssynpunkt kan det nog vara hugget som stucket.

Många allväderställ är av Cordura (ett varumärke från duPont) vilker också är ett konstfibermaterial precis som kevlar.

Du kan läsa mer här:
http://www.mcpoolen.se/clothes/material/cordura/index.shtml

Great mannen! Tack för informationen! Får se om det blir ett par feta brallor till sommaren.


Vet inte om kevlar jeans är av speciellt material, eller om det är vanliga jeans tyg med enbart kevlar förstärkningar på de ställerna som oftast krapar i backen när man glider. För är det vanligt jeans tyg så köper man ju hellre ett par snygga jeans och låter en skräddare förstärka de ställena som behövs ordenkligt och varför inte lite extra för att inte snåla med kevlaret.
För läste i nåns inlägg här att nåt test som hade gjorts av nån mc tidning eller liknande så var levis jeans bättre än de kevlarjeans som såldes i våra mc butiker.

För jag har också varit inne på att köpa kevlar jeans men inte hittat några snygga, icons ser helt okej ut men långt ifrån ett par jeans jag skulle kunna tänka ha på mig.

Så är det vanliga jeans tyg i de som säljs så är det givet att man köper ett par egna som man ber skräddaren förstärka sömmarna samt sy in skydd och kevlar där det behövs :D

Schyst idé!! Den kan jag lätt spinna vidare på, det innebär att jag själv kan bestämma fräck brodering tex. :tummenupp
 
Last edited:
Frågan är om Kevlarjeans kan vara sämre än gaytex? Blev prejad av en bil för ett gäng år sedan i ca 30km/h. Blev ju hyffsat imponerad när det var hål i mitt RUKKA gaytex ställ:gnissla
Blir nog att byta ut dom vanliga jeansen mot ett par kevlarjeans i sommar under lågfarts/stuntutflykter.
När det ska gå fort så kommer givetvis fantomendräkten fram:banana
 
Frågan är om Kevlarjeans kan vara sämre än gaytex? Blev prejad av en bil för ett gäng år sedan i ca 30km/h. Blev ju hyffsat imponerad när det var hål i mitt RUKKA gaytex ställ:gnissla
Blir nog att byta ut dom vanliga jeansen mot ett par kevlarjeans i sommar under lågfarts/stuntutflykter.
När det ska gå fort så kommer givetvis fantomendräkten fram:banana

Vad hade du väntat dig, inte ett märke? :confused:
 
Finns det ingen underskyddsbyxa som är så smutt att man skulle kunna dra vanliga jeans över? Då kunde man ju skaffa sina favoritjeans, fast ett par storlekar vidare kanske, och bara dra på dom över. Varför be någon sy fast kevlaret? Om man vill ha ett lager över röven, grenen och båda benen så kan man ju göra det till ett eget plagg, eventuellt med fickor för knä och höftskydd.

EDIT: Stvafel
 
Handelsboden har detta underställ.

Beskrivning:
Underbyxor tillverkade i 100 % kevlarväv. Om du absolut ska åka i vanliga jeans, är det här byxan du ska ha under. Oerhört slitstark byxa, som kan rädda ditt skinn vid en olycka. Använd den under en vanlig mc-byxa och få maximal säkerhet. Dubbelt tyg i hela plagget. Kan tvättas i maskin.

Storlekar: S-XL

Pris: 1.795 SEK

3069_K-legs_2_1082.jpg
 
Handelsboden har detta underställ.

Beskrivning:
Underbyxor tillverkade i 100 % kevlarväv. Om du absolut ska åka i vanliga jeans, är det här byxan du ska ha under. Oerhört slitstark byxa, som kan rädda ditt skinn vid en olycka. Använd den under en vanlig mc-byxa och få maximal säkerhet. Dubbelt tyg i hela plagget. Kan tvättas i maskin.

Storlekar: S-XL

Pris: 1.795 SEK

3069_K-legs_2_1082.jpg

Det där ser ju klockrent ut. Då kan man ju ha vilka jeans som helst över. Är det någon som äger ett sånt där par?
 
Hur många i tråden har suttit på röven och kanat 100m?

Om ni läst lite fysik så inser ni att energi inte förstörs det bara omvandlas, all er rörelseenergi blir till värme i häcken. Gör en ordentlig krasch i skinnställ och brännskador är vanligt. Är det därmed troligt att någon frivilligt släpas en längre bit efter en hoj iförd förstärkta jeans?
 
Köpte mig ett par jeans på mc-mässan i fredags. Blev glatt överraskad när det fanns knäskydd och höftskydd, då kunde jag inte hålla mig. Det fanns inte för nått år sedan när jag kollade på jeans. Och det känns väldigt viktigt.

Och de jag köpte kändes jävligt mkt starkare och redigare än ett vanligt par jeans.

Perfekt att ha till och från jobbet och inom stan (max 50km/h). Då jag tidigare åkt i vanliga jeans så kan det inte bli sämre iallafall ;)
 
Hej själv 3 par draggin jeans. Bekväma och sköna på sommaren. Har vurpat i ena paret och det var inga bekymmer. Jeanstyget försvann förvånansvärt fort, men det gula kevlaret syntes inget på. Vet att dom finns på Handelsboden i KArlstad www.handelsboden.com. Dom öppnar affär i Stockholm den 6/2.
 
Hej.
Jag kör i ett par Mo'cycle jeans med skinn i,kanon på sommaren!!!
Har dom när jag kör till jobbet lr åker och badar. till allt annat snvänder jag skinnställ..

Men Mo'cycle jeans är kanon. dom finns att köpa på HD, jag köpte mina på utförsäljning för 800 spänn och dom finns med kevlar eller skinn! jag tyckte skinn kändes hållbara, dock mycket tyngre!
 
Kevlar uppfanns som skyddsmaterial till skottsäkra västar..

de verkar ha bra med värmeskydd iaf! jag kan testa att slipa på lite kevlar på jobbet en dag och återkomma med resultat :D

/J

Nja inte riktigt så.
Man upfann detta material nästan på misstag på 1920-talet. Materialet låg sedan i Duponts materiallista ända till 1960talet. Då Stephanie Kwolek hade i uppdrag att hitta ett alternativt material till stål i cordan på racingdäck. Det var även här som man först började använda kevlar. Materialet är närbesläktat med nomex som man har i racingoveraller som brandskydd.

Skyddsvästarna kom in i bilden ganska sent.

Helt underbart med kemi!:fyllisar
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top