Jeans - Kevlar

Här en annan kevlartråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=180562
Man ser inga kevlarjeans på bana och den test jag sett sågade dem.

Tusen tack för trådtipset! Och nejnejnej, jag skulle aldrig köra bana med ett par jeans...hell no! Helställ,fetdyr hjälm, schysta puckar och lite extra tillbehör så som ryggskydd,nackskydd etc...tack!! Dock passar Kevlarjeansen in i min syn om kortrundor på sommargatuasfalten.

Nja, nu har du missförstått. Goretexen sitter ju under annat, slitstarkt material.

Jajo, det är jag faktiskt med på, men utav "summan av kardemumman" så kom jag fram till att Kevlarjeans kanske t.o.m är bättre än det som sitter utanpå Gortexen till det ändamål jag ska ha dem till.
 
Last edited:
Tusen tack för trådtipset! Och nejnejnej, jag skulle aldrig köra bana med ett par jeans...hell no! Helställ,fetdyr hjälm, schysta puckar och lite extra tillbehör så som ryggskydd,nackskydd etc...tack!! Dock passar Kevlarjeansen in i min syn om kortrundor på sommargatuasfalten.



Jajo, det är jag faktiskt med på, men utav "summan av kardemumman" så kom jag fram till att Kevlarjeans kanske t.o.m är bättre än det som sitter utanpå Gortexen till det ändamål jag ska ha dem till.

Som är:rolleyes:
 
Tusen tack för trådtipset! Och nejnejnej, jag skulle aldrig köra bana med ett par jeans...hell no! Helställ,fetdyr hjälm, schysta puckar och lite extra tillbehör så som ryggskydd,nackskydd etc...tack!! Dock passar Kevlarjeansen in i min syn om kortrundor på sommargatuasfalten.



Jajo, det är jag faktiskt med på, men utav "summan av kardemumman" så kom jag fram till att Kevlarjeans kanske t.o.m är bättre än det som sitter utanpå Gortexen till det ändamål jag ska ha dem till.
Är väl nästan större risk att du behöver din svindyra hjälm och annat fint i trafiken, än på bana..

Bra logik!
 
Icon kevlar jeans eller vad man ska kalla dem är jävligt snygga men skydar lika bra som badbyxor(har testat att vurpat med dem + icons fina skydds kallingar och de skydar nada) , det ska antingen va skin eller plast skydd.

Så om du ändå ska köra med dåliga skydd så kan du lika gärna köra i fliflop tofflor och bikini.

Man får lida pin för att va fin se så nu hitta något riktigt tjat skinställ istället ;)
 
Är väl nästan större risk att du behöver din svindyra hjälm och annat fint i trafiken, än på bana..

Bra logik!

Absolut, jag håller med dig! Svindyr hjälm finns det i detta fallet och bra om inte lite bättre personlig utrustning för högre hastigheter och långkörning. Dock måste jag få tycka att RD utmanar mer till klotning med tanke på både hastighet och kurvtagning och därför resonerar jag som så, att det är där de dyra investeringarna ska göras för det är bäddat för "kaning-med liten hoj-på banasfalt" och vore dumt att tro på att man i alla fall som nybörjare inte kommer lägga sig. Back to Kevlarerna....
 
Ah missade att du ändrat frågeställningen från trådstart.

Skall man bara köra varma sommarkvällar till badet så klarar man sig utan skyddskläder helt och hållet det är ju bara 50m till stranden ju och nedförsbacke.

Vill du inte ha svar så ställ inte frågan.
 
Ah missade att du ändrat frågeställningen från trådstart.

Skall man bara köra varma sommarkvällar till badet så klarar man sig utan skyddskläder helt och hållet det är ju bara 50m till stranden ju och nedförsbacke.

Vill du inte ha svar så ställ inte frågan.

Jo jag vill ha svar!! För 50m innebär även en potentiell risk för någon slags olycka och när det finns ett alternativ istället för vanliga jeans, så vill jag ha så mycket fakta som möjligt om det är värt att investera i ett par Kevlar eller om jag lika bra kan lägga de pengarna på ett par Wrangler. Sen att det har dykt upp underfrågor till huvudfrågan är väl bara bra!?! :tummenupp
 
Smällde i hög hastighet -06 & gled på både asfalt samt offroad ( grus + annat
skit) iförd Iconjeans.. Enligt ambulans personalen skulle jag vara glad att
jag hade mina kevlar jeans på mig..
Olycka.jpg
:fyllisar
 
Last edited:
Jo jag vill ha svar!! För 50m innebär även en potentiell risk för någon slags olycka och när det finns ett alternativ istället för vanliga jeans, så vill jag ha så mycket fakta som möjligt om det är värt att investera i ett par Kevlar eller om jag lika bra kan lägga de pengarna på ett par Wrangler. Sen att det har dykt upp underfrågor till huvudfrågan är väl bara bra!?! :tummenupp
Men ska du ändå klödda med kevlarjeans å skit, varför inte köra med Riktiga skinnbyxor!?? :huvet
 
Smällde i hög hastighet -06 & gled på både asfalt samt offroad ( grus + annat
skit) iförd Iconjeans.. Enligt ambulans personalen skulle jag vara glad att
jag hade mina kevlar jeans på mig..
Olycka.jpg
:fyllisar

Skönt att höra att du lever! Det är sådan här fakta som jag vill ha. Dock tror jag att Kevlar är precis som ett bilbälte, ibland behövs det för att rädda liv(skinn) och ibland behövs det inte för att rädda liv(skinn) men det är ingen som kan säga när var och hur. Här har vi i alla fall ett IRL test som bevisar att just i detta fall så är Kevlar jeans att lita på vid klotning i hög hastighet onroad och offroad.


Men ska du ändå klödda med kevlarjeans å skit, varför inte köra med Riktiga skinnbyxor!?? :huvet

Hur skönt är det att dra på sig ett par skinnbyxor eller ett helställ när du varit på stranden/poolen?
 
Last edited:
Har inget till mitt försvar angående skydds utrustning vid detta tillfälle,
men vurpan var tack vare en mötande billist 80+?? som skulle till att
göra en vänster sväng när jag möter honom..
Summa= bruten rygg (2 ställen), båda knäskålarna skrot + en jävla massa
ont som fan överallt...
Men jag fick ta mig fan inga skrap sår på röva eller ben den sträcka jag
for på asfalten...:rofl
 

Skönt att höra att du lever! Det är sådan här fakta som jag vill ha. Dock tror jag att Kevlar är precis som ett bilbälte, ibland behövs det för att rädda liv(skinn) och ibland behövs det inte för att rädda liv(skinn) men det är ingen som kan säga när var och hur. Här har vi i alla fall ett IRL test som bevisar att just i detta fall så är Kevlar jeans att lita på vid klotning i hög hastighet onroad och offroad.




Hur skönt är det att dra på sig ett par skinnbyxor eller ett helställ när du varit på stranden/poolen?
Men kör i shorts då, om nu skinnbyxor är så jobbigt att dra på sig. Eller köp sånna jettebra kevlar.

Bara DU blir nöjd..
 
Har inget till mitt försvar angående skydds utrustning vid detta tillfälle,
men vurpan var tack vare en mötande billist 80+?? som skulle till att
göra en vänster sväng när jag möter honom..
Summa= bruten rygg (2 ställen), båda knäskålarna skrot + en jävla massa
ont som fan överallt...
Men jag fick ta mig fan inga skrap sår på röva eller ben den sträcka jag
for på asfalten...:rofl

Ajaj sir och då hoppas jag att herrn är någorlunda återställd? Men va f-n så länge stussen är fin så kan väl resten kvitta!?!:tungan Skämt å sido, Kevlaren skyddar mig, men jag behöver kompletterande skydd och jag är inte så dum att jag tror på att jag inte kommer knäcka alla ben i kroppen och sukta efter morfin om jag skulle klota, men jag kan väl ändå försöka att göra det med någorlunda skydd och vara snyggt klädd samtidigt!?!
 
Smällde i hög hastighet -06 & gled på både asfalt samt offroad ( grus + annat
skit) iförd Iconjeans.. Enligt ambulans personalen skulle jag vara glad att
jag hade mina kevlar jeans på mig..
Olycka.jpg
:fyllisar

hur är kevlaret i dina utfört? läste lite på handelsbodens hemsida (saluför draggin' jeans) och enligt deras varuinformation så är draggin' jeansen "bara" förstärkta med kevlar, dv kevlaret finns över baken, knäna och utsidan på benen men inte i övrigt. är det någon skillnad på icon eller samma sak där? blev lite sugen på kevlarjeans nu när så många pratar om det och med tanke på att det vore skönt att slippa svettas som ett as i sommar på kortare turer, men man vill ju fortfarande känna sig säker... någon som har tips på kevlarjeans i helutförande, om det ens finns?:confused:
 
Har varken orkat läsa inlägg eller kollat på film... Men vet i alla fall att jeans i Kevlar förstäkning verkar jäkligt olika... Funkar kanske om du går omkull och glider på rumpan eller kanske av nån konstig anledning glider på låren där just förstärkningen sitter... men oftast så sitter det endast förstärkning på vissa ställen och inte generellt!

Snyggt på rätt båge...JA. Säkerhet = kanske beroendes på just din vurpa. Tror inte kevlar förstärkning skyddar just ditt liv men däremot kanske du kan glida fram snyggare på stranden efter en ev vurpa... Allt som allt handlar det om slaghållfastheten och inte slitaget. Slitage ger fula sår men kanske inte skyddar din livhanke... Jag skulle i ala fall inte välja jenasskydd framför nått annat.

Helt säkert är i alla fall att jeans "smälter" samman med din hud om du glider och jeansen blir varma...

TEST: ta en tändare och håll på ca 5-10 cm avstånd från dina jenas en liten stund och känn hur det känns!
 
Last edited:
Men kör i shorts då, om nu skinnbyxor är så jobbigt att dra på sig. Eller köp sånna jettebra kevlar.

Bara DU blir nöjd..

Yes, det är vad hela denna tråden går ut på. Jag är "DU" alltså trådskapare och har ställt en huvudfråga med bifrågor för att få fakta att skapa mig ett beslut utifrån, tillsammans med den fakta jag söker på annat ställe, utifall jag ska köpa ett par Kevlarjeans eller inte. Bättre forum att ställa denna fråga på finns inte! Tack alla för information hittills! Keep on going...
 

Yes, det är vad hela denna tråden går ut på. Jag är "DU" alltså trådskapare och har ställt en huvudfråga med bifrågor för att få fakta att skapa mig ett beslut utifrån, tillsammans med den fakta jag söker på annat ställe, utifall jag ska köpa ett par Kevlarjeans eller inte. Bättre forum att ställa denna fråga på finns inte! Tack alla för information hittills! Keep on going...

Som sagt, -köpa = NOT... var rädd om lilla stussen!!! Dra på dig skyddskläder som är avsedda att användas vid körning och inte posernade etc!

Vurpa i jenas väldigt bra sätt att bli av med övervikt!!!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top