Jeans - Kevlar

Biker Bitch

This Bitch Bites!
Gick med
15 Feb 2008
Ort
Där landsvägen slutar och oändligheten börjar! Mit
Hoj
Bensinvärdinna till en HONDA CBR600 Repsola.
I mitt huvud är det inte bara att köra hojen på gatan som gäller, utom en helhet i kombination med snygg hoj och en riktigt schyst personlig utrustning som framför allt är en billig livförsäkring, men som ändå är snygg i design.

När jag köpte mina första GORTEXbrallor blev jag informerad om att jag hellre skulle klota gatan i hotpants än i ett par jeans, så jag är väldigt skeptiskt men också väldigt nyfiken.

Eftersom jag älskar jeans till vardags, så vill jag självklart kunna använda ett par när jag kör hoj också.

Lär mig!

Jeans med Kevlarförstärkningar? Kan det vara något. Vad är Kevlar? Vad ska jag tänka på? Och är de verkligen så säkra? Att jag måste komplettera med CE-godkända skydd har jag förstått.

Draggin Jeans Test Video[YOUTUBE-ID]oUKzAORD35I[/YOUTUBE-ID]- Kan man verkligen lita på det här? Draggin Jeans finns i dammodell och går att köpa på www.handelsboden.com, självklart ett alternativ dock skulle jag vilja ha en fräckare modell (om jag nu får vara kräsen!?!).

Tips på återförsäljare?
(om inte någon övertalar mig att jag inte vill ligga med rumpan i vädret på läkarbordet och dra ut jeansrester med pincett)
 
Kevlar är en otroligt slitstark fiber! Dessutom smälter den inte, tex kan man inte bränna av en kevlartamp, utan den måste skäras.
Kevlar uppfanns som skyddsmaterial till skottsäkra västar..

de verkar ha bra med värmeskydd iaf! jag kan testa att slipa på lite kevlar på jobbet en dag och återkomma med resultat :D

/J
 
Last edited:
Kevlar är en otroligt slitstark fiber! Dessutom smälter den inte, tex kan man inte bränna av en kevlartamp, utan den måste skäras.
Kevlar uppfanns som skyddsmaterial till skottsäkra västar..

de verkar ha bra med värmeskydd iaf! jag kan testa att slipa på lite kevlar på jobbet en dag och återkomma med resultat :D

/J

Tack!! Snabba bud i Mellerud va det här! Första lektionen i Kevlar är lagd!

Du får gärna fila Kevlartamp till mig,men jag blir inte klokare för det :) Jag vill veta om jag har lika mycket "skydd" i ett par Kevlarförstärkta jeans som i GORTEXbrallor eller kanske t.o.m i likhet med läder eller om Kevlaren är ännu bättre än läder och i syfte av "utifall-att-jag-skulle-klota-asfalt" och vem vet, det kanske blir asfalt med grus!! Dock tror jag det är svårt att få svar på dessa frågor,men jag söker något svar/erfarenhet i närheten.
 
Last edited:
Tack!! Snabba bud i Mellerud va det här! Första lektionen i Kevlar är lagd!

Du får gärna fila Kevlartamp till mig,men jag blir inte klokare för det :) Jag vill veta om jag har lika mycket "skydd" i ett par Kevlarförstärkta jeans som i GORTEXbrallor eller kanske t.o.m i likhet med läder eller om Kevlaren är ännu bättre än läder och i syfte av "utifall-att-jag-skulle-klota-asfalt" och vem vet, det kanske blir asfalt med grus!! Dock tror jag det är svårt att få svar på dessa frågor,men jag söker något svar/erfarenhet i närheten.
Kevlar är otroligt slitstarkt och segt och får inte jämföras med gortex eftersom gortex bara är ett tunt tätningmembram som är en ren fuktspärr i funktionskläder som kan tillverkas av alla möjliga materiel.
 
Last edited:
Tack!!Snabba svar i Mellerud va det här! Första lektionen i Kevlar är lagd!

Du får gärna fila Kevlartamp till mig,men jag blir inte klokare för det :) Jag vill veta om jag har lika mycket "skydd" i ett par Kevlarförstärkta jeans som i GORTEXbrallor eller kanske t.o.m i likhet med läder eller om Kevlaren är ännu bättre än läder och i syfte av att jag utifall att skulle klota asfalt och vem vet, det kanske blir asfalt med grus!! Dock tror jag det är svårt att få svar på dessa frågor,men jag söker något svar i närheten.

Goretex i sig är inte alls nötningståligt, det är bra för att stänga ute väta och samtidigt släppa genom fukt. Funkar bra så länge det finns tryck inifrån och ut. Alltså om du sitter på ett goremembran kommer till slut släppa genom vatten.
Om Kevlar är starkare eller svagare än skinn - bra fråga.. Personligen tror jag inte det är någon större skillnad. Passform och skydd i de bägge är mer avgörande. När man trillar brukar man tumla runt rätt mycket så det blir oftast inga längre sträckor man kanar på ett å samma ställe.
Ett ställs svagaste punkter är sömmarna. Så kontollera dem noga! mina skinnställ har gätt sönder i sömmarna på samtliga ställen där det gått hål

/J
 
Jag kör jämt i vanliga jeans, funkar skitbra.. Bättre att se över sin körteknik än att linda in sig i larviga skyddskläder!

Kevlar i skyddsvästar? Baah, skjut först istället!
 
Kevlar är otroligt slitstarkt och segt och får inte jämföras med gortex eftersom gortex bara är ett tunt tätningmembram som är en ren fuktspärr i funktionskläder som kan tillverkas av alla möjliga materiel.

Yes sir! Så med andra ord säger du att jag idag kan köra med rumpan bar eftersom jag innehaver ett par sketna GORTEX med CE-godkända skydd!?!

För att vara realistiska så tolkar jag det som att jag lika bra kan köpa ett par Kevlarjeans och få bättre "skydd" vid klotning med rullning(eftersom läder skapar glidning). Dock får jag inte bättre "skydd" vid väta och kyla med Kavlaren som jag har med GORTEXen. Det kan spela kvitta för min del eftersom Kavlarjeansen är tänkta till varma sommarkvällar på jummen asfalt.
 
Jag kör jämt i vanliga jeans, funkar skitbra.. Bättre att se över sin körteknik än att linda in sig i larviga skyddskläder!

Kevlar i skyddsvästar? Baah, skjut först istället!

Jag kör också i jeans ibland, konstigt beteende av mig iom att jag sett konsekvenserna av jeans inbränt i rövkött....:död
 
Jo det är ju den bästa lösningen faktiskt, om man är helt ensam i trafiken:)
;)


Skämt åsido, var på ProBike i höstas och provade ett par Mo'cycle jeans.
Fanns inte i min storlek, annars hade jag köpt ett par. Kändes rejäla som fan.

.
 
Last edited:
Yes sir! Så med andra ord säger du att jag idag kan köra med rumpan bar eftersom jag innehaver ett par sketna GORTEX med CE-godkända skydd!?!

För att vara realistiska så tolkar jag det som att jag lika bra kan köpa ett par Kevlarjeans och få bättre "skydd" vid klotning med rullning(eftersom läder skapar glidning). Dock får jag inte bättre "skydd" vid väta och kyla med Kavlaren som jag har med GORTEXen. Det kan spela kvitta för min del eftersom Kavlarjeansen är tänkta till varma sommarkvällar på jummen asfalt.

Nja, nu har du missförstått. Goretexen sitter ju under annat, slitstarkt material.
 
Jag kör jämt i vanliga jeans, funkar skitbra.. Bättre att se över sin körteknik än att linda in sig i larviga skyddskläder!

Kevlar i skyddsvästar? Baah, skjut först istället!

:felämne Att vi alla är bra förare och aldrig lär oss tillräckligt det vet vi om, men att vi har idioter till medtrafikanter kan vi aldrig hjälpa!!!

Men okej, jag kommer gärna upp och påminner dig när du ligger där med röven i vädret på lasarettet, har värdens Ågren för att du inte hade skydd på dig och du lider av smärta och tanken på att du aldrig mer kommer kunna köra hoj, kanske inte ens kunna sitta och om du kan sitter så är det i en rullstol för resten av ditt liv. Och det enda jag kommer säga är - Vad va det jag sa...

Personlig skyddsutrustning är en billig livförsäkring alla annan diskussion förs på annat ställe än i denna tråd punktslut:backontop

EDIT: wannagofast: Såg ditt extra inlägg efter detta inlägget, låter dock detta ligga kvar för att avskräcka andra exemplar av idiotier...:D
 
Last edited:
om du har skydd i dina goretexbyxor så skulle jag säga att det beror lite på skyddens position, material och utformning, men ett par kevlarjeans skyddar definitivt bättre mot skavsår än vad goretexbyxor gör. angående aspekten jeans vs skinnbyxor så är ju skinn ganska stadigt i allmänhet och skyddar antagligen mer mot skador som uppkommer genom att man rullar runt, hoppar och studsar vid en klotning än ett par kevlarjeans gör. så som jag fattat det så är jeansen ganska tunna och mer som ett par vanliga byxor med enda skillnaden att de inte slipas ner och att du därför undgår skrapsår, men jag tror att en marksyning innehåller mer än att bara kana längs med asfalten så man bör nog räkna med stadighet och stötdämpning också. summa sumarum: jag tror att skinn är det bästa, men kevlarjeans är definitivt bättre än oskyddat goretex eftersom det sistnämnda inte verkar skyddande alls, bara vattenavvisande:)
 
Last edited:
:felämne Att vi alla är bra förare och aldrig lär oss tillräckligt det vet vi om, men att vi har idioter till medtrafikanter kan vi aldrig hjälpa!!!

Men okej, jag kommer gärna upp och påminner dig när du ligger där med röven i vädret på lasarettet, har värdens Ågren för att du inte hade skydd på dig och du lider av smärta och tanken på att du aldrig mer kommer kunna köra hoj, kanske inte ens kunna sitta och om du kan sitter så är det i en rullstol för resten av ditt liv. Och det enda jag kommer säga är - Vad va det jag sa...

Personlig skyddsutrustning är en billig livförsäkring alla annan diskussion förs på annat ställe än i denna tråd punktslut:backontop
Såså, ironi min sköna.. :krama
 
Yes sir! Så med andra ord säger du att jag idag kan köra med rumpan bar eftersom jag innehaver ett par sketna GORTEX med CE-godkända skydd!?!

För att vara realistiska så tolkar jag det som att jag lika bra kan köpa ett par Kevlarjeans och få bättre "skydd" vid klotning med rullning(eftersom läder skapar glidning). Dock får jag inte bättre "skydd" vid väta och kyla med Kavlaren som jag har med GORTEXen. Det kan spela kvitta för min del eftersom Kavlarjeansen är tänkta till varma sommarkvällar på jummen asfalt.

Ring när du skall ut och köra naken så kommer jag och fotar.

Jag kör STR med funktionsmembram och skydd för att jag tycker det är praktiskt. Sen att personalen på akuten kommer att behöva värmepistol för att få av mig kläderna blundar jag för. Ville bara förklara att bara för att det är gortex så skyddar dom inte mer än nått annat när man kasar asfallt.

Däremot skall man vara uppmärksam på vilken märkning MC kläderna har för det säger mer än Duponts gortexlogga.
 
Jag kör också i jeans ibland, konstigt beteende av mig iom att jag sett konsekvenserna av jeans inbränt i rövkött....:död

"Man" lever aldrig som man lär! Eller så lär man sig aldrig innan det är för sent!

Och jag erkänner, i somras blev det ibland snabba beslut för litet-dopp-med-kawa bitch och då blir det: på med bikiniunderdelen, på med bikiniöverdelen, ett par sletna jeans och ett par streetskor också tar jag a-star jackan och hjälmen tänker: "Ah va f-n, det händer inget, jag ska bara köra en liten bit och skulle jag klota så klarar jag överkroppen och huvudet"...

Yeah yeah right inför kommande vår och sommar, nu finns det i alla fall ett alternativ till att inte få kasslerhäck, så jag är tvungen att kolla upp om det är något att satsa på och det verkar som om det faktiskt kanske skulle kunna vara ett alternativ! Inte riktigt övertygad än.
 
Satsa på ett par kevlar jeans, finns inget skönare en varm sommarkväll..
Men om du ska smiska runt banan= skinnställ på..
Bra fabrikat = Draggin jeans & Icon´s jeans..
Har själv ett par av båda, hel nöjd.......
Klotar man så gör man, en bra hjälm helt klart prio ett:yoparty
 
Hejdu,

Vet inte om man glider bättre vid ett vurpa bara för att du har skinnställ men dina GoreTexbyxor är säkerligen förstärkta och kring höfter och knän liksom rumpan och klarar en del asfalt.

Dragginjeansen är dock grymt mycket skönare tempmässigt då de andas bättre och ska fixa några sekunders kanande (till skillnad från vanliga jeans) men ett välsittande skinnställ är överlägset vad gäller just slitstyrkan iallafall - om stället är relativt nytt.

Nu slarvar jag personligen allt som oftast av komfortskäl och kör utan skydd i Dragginjeansen så förmodligen skulle mina knän må dåligt även om jag inte skulle slipa bort rumpan vid en krasch, där är nog mina GoreTexbyxor säkrare trots allt med sina förstärkningar och knäskydd...

Kanske någon vet mer om slitagetåligheten för Alllvädersställen? Hur är de att klota med?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top