JE Pistons, erfarenhet?

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Hej gott folk!

Är det någon som har erfarenhet eller hört något om kolvar från JE Pistons?
Det är hittils den enda jag har sett som har en 75.5mm kolv till mitt gpz projekt.
Så frågan är om det är värt de 6000kr som begärs för dem..
 
Hade det i min saab. Är bra grejer!
I bilvärlden används märket flitigt vid väldigt höga trimningsgrader.
 
Jo det är fina grejor..........och dyra

http://www.wiseco.com/ är också grymma, tycker det är konstigt att de inte har kolvarna du behöver. Gjorde sökning och precis som du säger är det stopp vid 2.5 mm oversize
 
Last edited:
Jo det är fina grejor..........och dyra

http://www.wiseco.com/ är också grymma, tycker det är konstigt att de inte har kolvarna du behöver. Gjorde sökning och precis som du säger är det stopp vid 2.5 mm oversize

Ja, Wiseco hade bättre priser men som sagt, de går "bara" till 75mm..
och jag känner ska man igång o borra upp så ska man borra upp till det största som är möjligt när man ändå är igång!
 
JE är bra grejer. Speciellt om man vill ha custom made.
Hade JE i min 1200cc sportstermotor och nu även i min nya 2030cc sportstermotor.
 
Bara för att det inte finns i deras standardsortiment betyder det inte att det inte går att fixa, kolla med MotoSpeed (som är JE:s representant i Sverige) vad som går och inte går. JE kan fixa i princip vad som helst, jag har deras kolvar i min Kawa 1109 och är mycket nöjd.

Sedan kan det ju finnas en anledning till att de bara listar upp till en viss dimension för din hoj, det spelar ju ingen större roll vad du kan få för cylindertryck om det läcker förbi för att cylindrarna är för tunna. Något att tänka på.
 
Fast är det inte att göra det onödigt svårt för sig att borra +0.5mm extra och därmed behöva custom order kolvar?
 
Fast är det inte att göra det onödigt svårt för sig att borra +0.5mm extra och därmed behöva custom order kolvar?

Jooo, men nu har ju JE Pistons ett 75.5mm kit färdigt, men dom verkar också vara ensamma om det.
Känner att ska jag ändå borra upp det så ska jag borra "så stort som möjligt"..
 
Satte JE 13,5:1 kolvar med std borr i en CBR1000RR 08
Fick hur vi än mätte vände och vred knappt 12:1 i komp trots tunnare packningar.
Även Matte Bohlin kom till samma slutsats samt att effektökning med kolvar och portning stannade på 4 hk.

JE menade att kolvarna var ok och såg ingen anledning att agera.
Kommer nog monteras Wiseco i vinter.

Knepigt men annars har jag haft goda erfarenheter av JE
 
Jooo, men nu har ju JE Pistons ett 75.5mm kit färdigt, men dom verkar också vara ensamma om det.
Känner att ska jag ändå borra upp det så ska jag borra "så stort som möjligt"..

Då missförstod jag dig nog.

Men om jag förstår dig rätt nu så är alternativen Wiseco 75.0mm eller JE 75.5mm. Prisskillnaden mellan kolviten är typ 470USD vs 810USD. I mina ögon kanske lite onödigt dyrt för att få ur de sista cc
 
Då missförstod jag dig nog.

Men om jag förstår dig rätt nu så är alternativen Wiseco 75.0mm eller JE 75.5mm. Prisskillnaden mellan kolviten är typ 470USD vs 810USD. I mina ögon kanske lite onödigt dyrt för att få ur de sista cc

Det har du givetvis rätt i, kommer nog över 1000cc med 75mm och längre slaglängd.. Har inte räknat på det hela ännu.
 
Jag förmodar att du pratar om en GPZ 900. 75 mm kolvar ger 972 cc och 75,5 mm kolvar ger 985 cc. Är det verkligen lönt att spendera +$300 på 13 extra cc? Tunnare foder är inte någon fördel heller.

Omslipning av vev för längre slag medför stora kostnader för stakar m.m., och det är tveksamt om det är försvarbart på en sådan motor. Varför vill du trimma just den motorn?
 
Jag förmodar att du pratar om en GPZ 900. 75 mm kolvar ger 972 cc och 75,5 mm kolvar ger 985 cc. Är det verkligen lönt att spendera +$300 på 13 extra cc? Tunnare foder är inte någon fördel heller.

Omslipning av vev för längre slag medför stora kostnader för stakar m.m., och det är tveksamt om det är försvarbart på en sådan motor. Varför vill du trimma just den motorn?

Blir en zzr1100 underdel, så vevaxel och vevstakar blir zzr1100 (kortare vevstakar och längre slaglängd i original utförande).

Jag behövde ett projekt.. Och har bara byggt om ytligt innan, dags o grotta ner sig i motorn denna gång. så varför inte en gammal ninja? Försöker ju givetvis inte ta det absolut dyraste alternativet konstant, men jag är medveten och beredd på att det kommer kosta mig en jädrans massa pengar för väldigt lite.
Men som de säger, det är resan, inte målet, som är poängen! :yoparty
 
Blir en zzr1100 underdel, så vevaxel och vevstakar blir zzr1100 (kortare vevstakar och längre slaglängd i original utförande).

Jag behövde ett projekt.. Och har bara byggt om ytligt innan, dags o grotta ner sig i motorn denna gång. så varför inte en gammal ninja? Försöker ju givetvis inte ta det absolut dyraste alternativet konstant, men jag är medveten och beredd på att det kommer kosta mig en jädrans massa pengar för väldigt lite.
Men som de säger, det är resan, inte målet, som är poängen! :yoparty

:Bugar :yoparty
 
Nyheter
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top