Jazztråden

Kay skrev:
Ös på med Jazzförslag... Helst modern!

Tja Jazzdelen i min skivsamling är väl inte direkt överfylld men jag kan ju dela med mig av det jag har....

Billy Cobham och Alphonse Mouzon (Detta är fusionjazz med Tommy Bolin på gitarr)

Al DiMeola,Chick Corea,Pat Metheny,Thelonius Monk

hmmm, i min ungdom så blev det an studieskäl en hel del med "Chick Corea Acoustic Band" klart värt att kolla in, Weckl är ett svin....

Nära nog...

En av de bästa spelningarna på hultsfred det här året:
Det regnade. Vi satt i vårt tält, snackade skit och drack öl. Vi kom väl ungefär fram till att här kan vi ju inte sitta, programmet åkte fram, och något geni säger "vad spelar under tak?" Vi kollar, Få se nu, Robyn spelar i en kvart till - skulle inte tro det. Isolation years? hmm? vi kollar artistinfon, ser något om norrländskt vemod, och utbrister alla i ett rungande nej. Shining? från norge? det här måste ju vara bra. Vi kollar artistinfon, polaren läser högt: "På sitt tredje album "In the kingdom of kitch you will be a monster" har norska Shining gjort ett musikaliskt lappkast. Borta är Jazzpurismen och istället har de inriktat sig på konstrockfusion" - Här någonstans utbrister vi alla "JAAAAAA", och bokstavligen kastar oss ur tältet och springer till Stora Dans. väl där, genomblöta, tänder vi vår indiska tokröka, och Sen blir det psykdisco för hela slanten. Jag har ett vagt minne av att några för mig främmande människor rullade runt på golvet. och då menade det som dans. Hur kan det gå fel, liksom?!

Så jag måste nog ta och rekommendera Shining.

Frågan är bara vad menar du med modern? Är det fusion du är ute efter eller är det traditionell jazz men nya artister?

Vill man ha något som är lätt lyssnat så rekommenderar jag Michael Ruff, personligen gillar jag BB King och andra klassiker.

Pellert skrev:
Frågan är bara vad menar du med modern? Är det fusion du är ute efter eller är det traditionell jazz men nya artister?

Vill man ha något som är lätt lyssnat så rekommenderar jag Michael Ruff, personligen gillar jag BB King och andra klassiker.

BB King är väl mer blues :va :confused:

Jonathan skrev:
BB King är väl mer blues :va :confused:
Japp, det är sant att han räknas som en av dom stora inom blues. Dock tycker jag att jazzinfluenserna slår igenom i många av hans låtar och därför nämnde jag honom.

Modern jazz, då menar jag moderna språket, inte moderna artister som spelar klassisk jazz.

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8