Jay Leno testar S1000RR

Du har aldrig slagits av tanken att du kanske bör lära dig att köra?
Kan du inte bromsa utan att de släpper eller ramlar omkull för att de släpper då är det faktiskt riktigt dålig och borde nog satsa mer på körningen än på hojen!

Jag har aldrig kört omkull men den dagen man hamnar i en tokig situation så tror jag chansen att man klarar sig är betydligt högre på en hoj med ABS/DTC än utan.

Mad_Skillz;4687082 Du säger ju själv att du inte skulle klara av hojen utan all elektronik aldrig funderat på att det kanske är ganska meningslöst att ha en sån hoj då? :va Du har aldrig slagits av tanken att du kanske bör lära dig att köra? Kan du inte bromsa utan att de släpper eller ramlar omkull för att de släpper då är det faktiskt riktigt dålig och borde nog satsa mer på körningen än på hojen![/QUOTE skrev:
Hmm, eller osså har jag mer självkännedom än vad du har.
Jag älskar att åka fort, lägger 25-30 bandagar per år.
Har nu kört hoj i 25 år, vinter som sommar.
Å vet du vad... jag lär mig fortfarande.

Fast jag e nog inte lika duktig som du är.

//Lasse

Man måste väl inte ha en hoj som man klarar av att hantera fullt ut. Jag har en tv som har massa funktioner som jag inte fattar nått av. Men jag ville ha den så jag köpte den.

Intressant att de säger att hojen inte kan slå över... det borde testas av någon. Mycket intressant även det de säger att han kan ligga på 2:an i en kurva och ge max utan att det händer något spännande, det borde också valfri stuntman kunna testa. Det ska bli väldigt intressant hur bra det går för hojen på lite lägre nivå.

Hmm, eller osså har jag mer självkännedom än vad du har.
Jag älskar att åka fort, lägger 25-30 bandagar per år.
Har nu kört hoj i 25 år, vinter som sommar.
Å vet du vad... jag lär mig fortfarande.

Fast jag e nog inte lika duktig som du är.

//Lasse

Ja då borde du ju lätt kunna köra den utan några elektroniska hjälpmedel..
Nej jag är inte inte spec bra på köra faktiskt... Du är nog bättre än vad jag är de tror jag om jag ska vara ärlig!

Jag har aldrig kört omkull men den dagen man hamnar i en tokig situation så tror jag chansen att man klarar sig är betydligt högre på en hoj med ABS/DTC än utan.

Ja hoppar det upp nåt på vägen och man panik bromsar så visst då är de ju skönt med abs då kan ju vemsom helst dra omkull.. Men nu menade iaf jag vid normal körning eller utan att nåt hoppar upp på vägen så man panik bromsar...
Men de jag menar är att en sport hoj är väldigt stabil i vanliga inbromsningar och går att bromsa väldigt hårt med så att däcken går zickzack utan att vara nära att dra omkull...

Last edited:
Det ska bli spännande att se om man får plats på den överhuvudtaget.
Jay Leno är 1.80 och han hade inga problem. Jag har 20 centimeter till att böjja ihop. :gnissla

Haha, jag tyckte det såg konstigt ut. Han såg inte alls lång ut i videon. Jag trodde JL var typ 195cm eller nåt, han ser ju typ alltid ut som en jävla jätte i Jay Leno show. :D

Den är tuff. Personligen tycker jag nya rettan är tuffare och framför allt låter den skönare. Elektronik är inget säljargument för mig. Har surt fått lära mig att man inte kan äga en bil tillverkad efter 05. Min bil stängde av sig när vi var i Åre för att elektroniken gett upp. Det var -38 och då pajade någon modul vilket gav felkoder som inte stämde. Då stängde bilen av sig för att jag inte skulle köra sönder fördelarlådan vilket jag så klart inte hade gjort. Motor och drivlina fungerade felfritt.

Nu var det tur att vi var på Åre torg och inte på väg till nån avlägsen släktings stuga strax norr om Åre på en öde väg. Då hade vi antagligen frusit ihjäl bara för att jag själv inte fått valet att chansa på om lådan skulle hålla eller ej i min egen bil.

Det blir till att dunka långford i stället.

Ja då borde du ju lätt kunna köra den utan några elektroniska hjälpmedel..
Nej jag är inte inte spec bra på köra faktiskt... Du är nog bättre än vad jag är de tror jag om jag ska vara ärlig!

Ja hoppar det upp nåt på vägen och man panik bromsar så visst då är de ju skönt med abs då kan ju vemsom helst dra omkull.. Men nu menade iaf jag vid normal körning eller utan att nåt hoppar upp på vägen så man panik bromsar...
Men de jag menar är att en sport hoj är väldigt stabil i vanliga inbromsningar och går att bromsa väldigt hårt med så att däcken går zickzack utan att vara nära att dra omkull...

:tummenupp

Men jag förstår fortfarande inte varför folk e avigt inställda till ABS?
Har haft det i 10 år nu, förra R1100S'n hade det. Det var sällan som någon ens kom i närheten av mina inbromsningar på bana.
Säkerheten sätter jag främst, och varför inte vilja ha säkerhet?
Det finns hur många tester som helst som bevisar att för oss normala förare, så finns inget bättre än just ABS.
Visst, det finns tillfällen då det inte e optimalt, tänker då på grusvägar där bromssträckan blir avsevärt längre med ABS, men bortsett från det så är det att föredra.
Kan som parantes ta mitt gamla lik, en boxermotor med dryga 100 trötta kameler i, jag hade inga större problem att åka jämfört med dom flesta japanska plastraketer.
Jag tog dom i inbromsningen varje gång, sen, att jag blev ifrånåkt på varje rakströcka spelar mindre roll.
Jag kommer aldrig att vara direkt snabb, jag kan leva med det, och jag tror att jag har precis lika roligt som alla andra.

Kör snyggt på vägarna, och passa på att boka upp en trafiksäkerhetsdag med SMC, vem vet, vi kanske syns där... :)

//Lasse

Mycket intressant även det de säger att han kan ligga på 2:an i en kurva och ge max utan att det händer något spännande, det borde också valfri stuntman kunna testa.

Kolla in följande klipp.

[YOUTUBE-ID]Ras-k9fnaNU[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]tkSIPrGdnvI[/YOUTUBE-ID]

S1000RR;4687362 Det var sällan som någon ens kom i närheten av mina inbromsningar på bana.//Lasse[/QUOTE skrev:
Nä inte ens Andy Ibbot, men å andra sidan så kan han väl inte köra hoj! :yoparty

Nä, nog är det en stor portion sanning i det du säger om ABS, Lasse. Många saker när det gäller bromsar och BMW's inveklade lösningar med Duolever och Telelever ställer till problem när man kört en konventionell hoj tidigare. Man har nog svårt att få samma känsla på cyklar med BMW's levrar.

Och detsamma gäller nog ABS. Men på precis samma sätt som att man kan lära sig hur motorcykeln talar till en vid inbromsning och kurvtagning med BMW's lösningar så kan man lära sig att ABS inte stör körningen.
Att ABS systemet skulle störa föraren genom ett pulserande handtag är väl bättre än att en hoj utan ABS skulle störa föraren genom att låsa framhjulet.

S1000RR's ABS system är ju faktiskt så bra konstruerat att man kan köra med det under racing förhållanden. Vad jag syftar på är att man kan i race och slick läget låsa bakhjulet med fotbromsen även fast man har ABS systemet aktivt. :yoparty

Detta plus att det faktiskt går att stänga av helt är ju något som konkurrenterna inte kan. :tuttar

När det sedan gäller att man inte kan slå runt så tror jag inte det stämmer helt och hållet. I manualen till S1000RR står det faktiskt att man i Slick-läget teoretiskt kan slå runt om man har otur eller provocerar för mycket.:huvet

Man måste väl inte ha en hoj som man klarar av att hantera fullt ut. Jag har en tv som har massa funktioner som jag inte fattar nått av. Men jag ville ha den så jag köpte den.

Well, hur många här klarar att köra sin hoj fullt ut? Vetefan om jag ens skulle klara att köra en 125:a fullt ut......

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back