Jawa 350 ladda för mycket och konstigt,10-19 volt

Gick med
14 May 2011
Hoj
83,suzuki gsx es, 80 kawasaki z 250
Köpte en jawa 350 med sidovagn men den beter sig underligt med laddningen, när jag mäter så står voltmätaren och fladdrar mellan 10 och 19 volt, Jag har testat mätaren på bilen och den laddade ca 14 volt så jag har ju ställt in den rätt. Jag har testat olika batteri på jawan, ett som satt på den och var helt slut, och mitt transalp batteri som är på 12 amp( ska va 6 på jawan) och den beter sig likadant med båda batterier. Är det laddregulatorn som är kass eller är det nåt annat? Vad tror ni?

Jag tror på kass laddregulator. Plus kanske glappkontakt nånstans.
Glappkontakten förklarar fladdret 10V till 19V.
Har du haft ljuset (halv eller hel) tänt när du mätt 10V till 19V ?
Om inte prova med tänt ljus och vad batterispänningen blir då.

Tror jag fick en regulator över när jag konverterade min till brytarlöst. Vilken modell har du?

Nu kollade jag lite närmre på din sista bild och det står vape på regulatorn. Då är det mycket riktigt en regulator till det nya brytarlösa systemet och då har jag ingen liggandes som passar.

Om det gamla kassa batteriet suttit i länge är risken stor för att regulatorn är bränd.

Nu kollade jag lite närmre på din sista bild och det står vape på regulatorn. Då är det mycket riktigt en regulator till det nya brytarlösa systemet och då har jag ingen liggandes som passar.

Om det gamla kassa batteriet suttit i länge är risken stor för att regulatorn är bränd.

OK, kan även tilllägga att laddlampan lyser hela tiden

Batterispänningen med avslagen motor 13,5 Volt är typisk för ett batteri som precis har laddats.

Tror hojen på nått sätt stör instrumentet. För ett sånt fladder har jag aldrig sett.
Skulle prova med att ansluta ett par sladdar till plus och minus på battriet, dra ut sladdarna 2 till 3 meter från hojen och linda koppartrådarna från sladdarna runt stiften på instrumentsladdarna.
Lite tejp så det sitter.
Och prova göra om mätningen.
Med instrumentet borta från hojen.

Anmärkning: Är batteriet friskt så fodras det stor effekt för att ändra spänningen på det sättet instrumentet visade. Spänningen faller inte till 3 Volt för att sedan gå upp till 19 Volt.
Jag gissar faktiskt på glappkontakt mellan dina mätspetsar och batteripolerna !
På grund av tex vibrationer.
Ät polskorna dragna ?

Last edited:
Näää inte för driftens skull. Kan väl knastra på grannens radio när du sparkar igång.

Gött att den laddar som den ska då är det bara att ut o gasa då.:tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...