Java funkar ej...

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Halloj! Nu har jag tröttnat för min jävla Java aldrig vill funka.
Kommit fram till att jag inte ens har någon virtual machine installerad och har hittat det ja ska behöva. Men när jag försöker installera den så kommer det bara upp en error (bara rött kryss ser inte ens vad som är fel) och inget annat.....

Någon som har några tips? Känns "lite" drygt o behöva hämta den bärbara när jag ska använda java.

Släng in en skärmdump på ditt problem, det kanske står där utan att du har sett det.

Annars så kan du prova att köra igång javaprogramet i en console, enligt tex.

java -jar /some/path/program/program.jar

beror lite på om det är en klass du föröker köra eller om du försöker köra en jar-fil.

Via consolen kommer du lätt kunna se vad det är för fel, alltså vilket exception eller stacktrace du får.

Last edited:
Ok här kommer vad som händer när jag försöker installera Microsoft Virtual Machine (filen heter: MSJavWU_8073687b82d41db93f4c2a04af2b34d)

Har kollat på Javas hemsida och jag har installerat den senaste versionen o.s.v men jag lyckas inte få in virtual machine, verkar som att det bara är den som krånglar?

Bifogat

• VM.JPG
    VM.JPG
    4 KB · Visningar: 93
Starta kommandotolken (start->run->cmd)
skriv:
java -version
Posta en skärmdump här.

Ok här kommer en dump på vad som syntes.
Installerade Java för nån dag sen. Fick ladda hem en offline version för online funkade inte.

Tips tas emot varmt!

Bifogat

• 2.JPG
    2.JPG
    8.3 KB · Visningar: 48
Ok här kommer en dump på vad som syntes.
Installerade Java för nån dag sen. Fick ladda hem en offline version för online funkade inte.

Tips tas emot varmt!

Java är installerat och finns i PATH:en, borde således fungera. Vad var det som krävde java när felet uppstod?

Försökte komma in på en mailsida.
Det fungerar inte på någon internetsida eller liknande som har java. Kan inte starta java klienten manuellt från java mappen och jag har ingen ikon i tray delen.
Skitskumt, var så innan jag formaterade också.

Skulle gissa att det är säkerhetsinställningar i Windows snarare än java som det är fel på.

Ok du vet inte var jag hittar och tar bort dessa? Har försökt hitta i säkerhetsfliken nån java inställning men hittade inga, vad har jag lyckats missa? :)

Ligger ditt antivirus/brandvägg och blockar java eller portar? Kika vad processerna javaw, jusched, jucheck och jqs har för sig.

Jag använder "Prio - Process Priority Saver" för XP när jag ska kika på vad program använder för portar i min dator.

Last edited:
Jag har Zonealarm security suite på datorn (både antivirus och brandvägg)
I den så står alla Java grejer på auto (då frågar den innan programmet försöker nåt).

Problemet är att själva programmet inte går att starta, ingen aning om vad eller hur den lyckas med detta?

Den enda orsaken, förrutom trasiga sektorer på hårddisken, är ditt installerade säkerhetspaket som gör något speciellt på den däringa burken. Problemet har jag aldrig tidigare sett eller hört talas om. Däremot att Norton/Symantec och F-Secure lever rövare och vägrar internetåtkomst har jag sett alldeles för många gånger.

Som brandvägg duger ju Windows egna och som aktivt skydd vilket som helst av de tre A'na, avast avira avg. Bättre/mer "skydd" än så behöver man väl inte, iaf inte jag.

Då får jag tacka för lösningen! Det var Zonealarm som spökade till det ordentligt. Då jag inte orkade leta efter lösningen hos dem eller hålla på mer så avinstallerade jag den o körde in AVG som jag kör på den andra datorn.

Tackar igen, slipper man springa mellan datorer :)

Som brandvägg duger ju Windows egna och som aktivt skydd vilket som helst av de tre A'na, avast avira avg. Bättre/mer "skydd" än så behöver man väl inte, iaf inte jag.

:fakta
Mina erfarenheter från olika AV är att dessa är minst lika effektiva som t.ex. F-secure eller Norton. Dessutom resurssnålare och gratis.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg