Jan Guillou avslöjandena

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Lite förvånad att ingen startat en tråd om Jan Guillou och de sk avslöjanden som kommit fram i rampljuset i dagarna. Expressen var det väl som avslöjade nyheten. Övriga media hängde snabbt på.

Själv förknippar jag Jan Guillou med IB affärerna som inträffade före min tid. Hans böcker om Carl Hamilton och hans deltagande i samhällsdebatten i tv samt artiklar i Aftonbladet (som för övrigt verkar gå minst hårt på Guillou efter avslöjandena).

Kommer anklagelserna att han gått KGBs vägar att svarta ner hans anseende eller kommer stormen att dra över?

Vet inte om jag riktigt bryr mig om vilket.
Finns ju redan för/emot Janne så om detta gör att några byter sida så kvittar det.

Han kommer kunna fortsätta sälja böcker och skriva insändare både här och där.

Jag håller nog med dig. Vem bryr sig? Trodde ändå att det var några som skulle ha åsikter i frågan. Han är en omtvistad person. För den äldre generationen som upplevde kalla kriget och levde med rysskräcken kan nog den här typen av avslöjanden vara intressant att förkovra sig. Vi andra får ta det som en historielektion. I och med avslöjandena kommer nog hans böcker att åter komma i ljuset. Ökad försäljning och utlåning.

All publicitet är bra publicitet sitter nog herr Gilliou och tänker i sin jaktstuga över en låda rödtjut... :D

Inget som förvånar mig...

Av det lilla jag har läst så känns det bara som en cementering av hur höga tankar han faktiskt har om sig själv. Att som oviktig 22-åring på allvar TRO att man infiltrerar KGB är ju.. speciellt.

Av det lilla jag har läst så känns det bara som en cementering av hur höga tankar han faktiskt har om sig själv. Att som oviktig 22-åring på allvar TRO att man infiltrerar KGB är ju.. speciellt.

Han har i och för sig uppvisat självinsikt genom att själv påpeka vilken naiv 22 åring han var som trodde detta.

Uppenbarligen vill han ju inte att det här skulle bli allmängods eftersom han inte nämner det i sin självförhärligande memoarbok. Man undrar varför. Dessutom är han ju faktiskt dömd för spioneri redan. Är det så långsökt att det skulle bo en liten spion i honom redan före IB-affären? Han var ju dessutom mer vänster än vänster i sin ungdom. Misstänkt är det.

Haha. Vad är det som är så stort? Han hade lite kontakt med en KGB agent under 60-talet. So what?

Det finns journalister som har kontakt med höga ledare inom Al Qaida. Då måste ju de vara spioner också!

Min första tanke när jag såg rubriken att det var det löjligaste jag läst någonsin. Men sen när jag läste att han själv hävdar att han bara skrivit några helt vanliga artiklar åt KGB precis som för vilken tidning som helst och att expressen bara överdriver så börjar jag undra. Efter att ha funderat länge och väl så har jag kommit fram till en enda möjlig slutsats.

Jan Guillous tid som spion var troligtvis som alla James Bond filmer ihopslagna till en och sen gångrade med tusen. Ifall Jan Guillou verkligen bara skrivit nån artikel så är jag övertygad om att han personligen skulle kontaktat pressen för länge sen för att meddela att han ska skriva en bok om sin tid som spion. I denna bok skulle han framstått som en blandning av James bond, Stålmannen och Gud.

Att han tvärtom bara försöker tona ned det betyder att det är någonting han inte vill att vi ska få veta. Någonting som är så illa att till och med ett sådant ego som Jan Guillous viker sig.

Jag anser därför att Jan Guillou på sannolika skäl bör anhållas för mordet på Olof Palme. Ifall han vore oskyldig skulle vi redan nu haft en dvd i affärerna med hans alter ego Erik Ponti på framsidan med en kalasjnikov i varje hand och slipsen runt pannan.

Min första tanke när jag såg rubriken att det var det löjligaste jag läst någonsin. Men sen när jag läste att han själv hävdar att han bara skrivit några helt vanliga artiklar åt KGB precis som för vilken tidning som helst och att expressen bara överdriver så börjar jag undra. Efter att ha funderat länge och väl så har jag kommit fram till en enda möjlig slutsats.

Jan Guillous tid som spion var troligtvis som alla James Bond filmer ihopslagna till en och sen gångrade med tusen. Ifall Jan Guillou verkligen bara skrivit nån artikel så är jag övertygad om att han personligen skulle kontaktat pressen för länge sen för att meddela att han ska skriva en bok om sin tid som spion. I denna bok skulle han framstått som en blandning av James bond, Stålmannen och Gud.

Att han tvärtom bara försöker tona ned det betyder att det är någonting han inte vill att vi ska få veta. Någonting som är så illa att till och med ett sådant ego som Jan Guillous viker sig.

Jag anser därför att Jan Guillou på sannolika skäl bör anhållas för mordet på Olof Palme. Ifall han vore oskyldig skulle vi redan nu haft en dvd i affärerna med hans alter ego Erik Ponti på framsidan med en kalasjnikov i varje hand och slipsen runt pannan.

Underhållande läsning :hihi

jan guillou = rupert pupkin, rupert pupkin = jan guillou.

[YOUTUBE-ID]kNtHdvzp1Ow&feature=related[/YOUTUBE-ID]

bonus:

[YOUTUBE-ID]63UwqxX9_1M[/YOUTUBE-ID]

Ifall han vore oskyldig skulle vi redan nu haft en dvd i affärerna med hans alter ego Erik Ponti på framsidan med en kalasjnikov i varje hand och slipsen runt pannan.

Den finns redaN?!
51wocm.jpg

©Majkie

Last edited:
Har han inte väldigt korta armar? På gränsen till missbildning.:hihi Tycker det verkar konstigt att han skulle ha varit så grym på att slåss utan räckvidd, men vem vet. :va

Boken är bra dock.

att han varit spion är väl lika förvånande som när peter jöback kom ur gardroben. han kan skriva jäkligt bra men emellanåt så ser man hans politiska sidor emellan raderna

Det är på Svt om det där nu. Agenda antar jag.
Per Gudmundsson är en duktig ledarskribent men han är så dålig debattör att det gör ont att lyssna.

Det är på Svt om det där nu. Agenda antar jag.
Per Gudmundsson är en duktig ledarskribent men han är så dålig debattör att det gör ont att lyssna.

TV24 var det visst. Har sett inslaget tidigare på vanliga SVT. Såg du hela inslaget där de fortsatte med intervjun om den tyska dokumentären?

Back