Jakten på den första hojen

Ska och testa lite hojjar nu till våren så man får en gathoj också. Det som styr i första hand är ekonomin, så det kommer bli någon form av streethoj. Street Triple lockar rejält då försäkringen på den är nästintill desamma som ER6n. Just ER6 tyckte jag själv inte var någon höjdare testa den på körskolan också, blev besviken. Kolla med körskolan om de har fler olika MC's jag tror jag fick testa på 5 olika modeller när jag övningskörde.

Annars är Z750 också rätt aktuell, inte så dyr och ABS är standard. Körde den mest på körskolan och även på uppkörningen och tyckte den var riktigt trevlig.
 
Del 2

Körde med täta bakluckan (GoPro'n) idag oh då märktes det att jag inte "tejpat" fästet på hjälmen. Så inget ljud idag heller, men nästa tur kommer det fan va med lite motorvrål ^^
http://www.youtube.com/watch?v=WYMZizmxT3g

(lägger även till den i första post)
 
Last edited:
Har haft 2 st gsx-r 750 från 00 och uppåt.
Har nu Er6n 2009 och är helnöjd!
Hojen är kanon rolig speciellt när de svänger!
Varvar man hojen och använder växlarna så är hojen riktigt rolig tycker jag.
Den har inga problem att hänga på de flesta sporthojar på kurviga vägar med rätt förare.
Ekonomiskt sätt är den underbar , kommer 34 Mil på en tank.
Försäkringen är billig och skulle något gå sönder så kostar delarna inte så mycket.
Du kan förlänga garantin på kawasaki motorcycklar med 2 år om man nu vill det.

Har själv varit inne på Street triple R dock så blir premien väldigt hög för mig iomed min unga ålder.
Det enda som gör mig lite besviken är garantin som triumph har.
de flesta tillverkare har 5år eller 2år + möjlighet att förlänga detta har ej triumph :/.
Detta är en viktig sak för mig då jag gärna bara vill lämna in om något går sönder.

Allt beror på vad du känner är viktigt.
Jag hade gärna velat ha en street triple R men kommer nog vänta tills nästa år.

Sen är det ingen slump att er6an sålt så bra i Sverige och även i resten av europa , det är en bra motorcykel som inte är bäst på något men bra på allt :)
 
Planerat att testa Street Triple'n och även en Triumph glidare ><
 
Min första hoj var en ER6 ABS. Supernöjd.... tills brorsan året efter tog kort och skaffade en KTM 950. Fick bli en sådan istället. Körde den två säsonger och ville prova något annat igen, FZ6 blev det och nu i år så fortsätter jag hålla mig lite budget, dvs 600 klassen. Ingen van förare och kan nog få ut mycket av tex Hornet, 07an och framåt.
Z750 kan det mycket väl bli men Hornet är något billigare begagnad.
ABS är ett krav för mig också. Vet att många är frågvisa till ABS men jag tar tacksamt emot den lilla extra säkerhet som finns att tillgå.
 

Hade varit kul, men nöjer mig med Speedmaster lr America som ligger mer i mitt ekonomiska omfång ^^

Se till att få med ljudet :)

Ska se till oh lösa ljudet.. Tror 2 faktorer spelade in, rörande ljudet
som blev under denna körningen. 1: Fästet glappar och vibrerar troligen
högljutt vid farter över 50. 2: Placeringen av kameran mitt på hjälmen,
där även vindtrycket från rutan hjälper till att störa.

Nästa gång kommer fästet inte glappa (tejpa spåren) och mc'n ska vara
av naken modell. =)
 
Last edited:
Klarar en kamera verkligen sitta kvar i lite högre farter med bara en sugpropp? Det blir ganska mycket vinddrag.
 
Jag har bara testat min gopro lite på isen i vinter och tycker det blev bättre ljud med den öppna baksidan på skalet. Står ju t.o.m att farter upp till 100mph är mest lämpade för den öppna baksidan
 
Såg att du praktiserade det gamla tricket att varva vid övergångsstället för att sätta fart på fotgängare (1:26), funkar bättre när du skaffat öppet system......:tummenupp

Lycka till med hojköpet!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top