Jakt-tråden

ATW

Medlem
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Honda, Hornet 900
Finns det några fler jägare här? (i.e. Djurmördare)

Själv blir det mest Skogsfågeljakt på hösten och ripjakt på vintern.

Är lite intreserad av att börja jaga men hur lång tid tar det att fixa jägarexamen, svårighetsgrad och pris?

jägarexamen

Maxxi skrev:
2469507 Är lite intreserad av att börja jaga men hur lång tid tar det att fixa jägarexamen, svårighetsgrad och pris?

Det kan väl liknas vid körkort för mc... det finns både intensivkurser och studiecirklar.

Svårighetsgrad. själv hade jag problem med artkännedomen men annars är väl det som ett teoriprov för mc.

Pris studiecirklar billigare än intensivkurs. intensivkurs gissningsvis ~2000 kr

annars finns mest information hos http://www.jagareforbundet.se/jagarexamen/default.asp

TOBO skrev:
2469588 Det kan väl liknas vid körkort för mc... det finns både intensivkurser och studiecirklar.

Svårighetsgrad. själv hade jag problem med artkännedomen men annars är väl det som ett teoriprov för mc.

Pris studiecirklar billigare än intensivkurs. intensivkurs gissningsvis ~2000 kr

annars finns mest information hos http://www.jagareforbundet.se/jagarexamen/default.asp
Ok tack,ska läsa lite sen får det nog bli en examen när man får tid framöver.

min djursholmspolare som håller på att ta (jägar)licens säger att man inte jagar med helautomatiska kulsprutegevär, stämmer verkligen detta? :va

Bifogat

• arnoldbadass.jpg
    arnoldbadass.jpg
    20.2 KB · Visningar: 52
Jagar inte själv men har en lillebror som bor i skogen vid den här tiden på året. Bjuder på en bild på en av hans bravader den här säsongen. :)

Bifogat

• ÄlgDSC05609.jpg
    ÄlgDSC05609.jpg
    125.5 KB · Visningar: 59
TOBO skrev:
2469470 Finns det några fler jägare här? (i.e. Djurmördare)

Själv blir det mest Skogsfågeljakt på hösten och ripjakt på vintern.

Finns det nå skogsfågel kvar i Ludvika???
Ja absolut jaktidiot är jag, snart älgjakt och vildsvinsjakt:tummenupp

mini-knutten skrev:
2469618 min djursholmspolare som håller på att ta (jägar)licens säger att man inte jagar med helautomatiska kulsprutegevär, stämmer verkligen detta? :va

Han har helt fel... det kan du fråga allt vilt som förvirrat sig in på skjutområdet för värnpliktiga ute på skarp övningsskjutning.

lappmögel skrev:
2469651 Finns det nå skogsfågel kvar i Ludvika???
Ja absolut jaktidiot är jag, snart älgjakt och vildsvinsjakt:tummenupp

Vi brukar dra iväg till Säfsen och motionera de stackars fåglarna lite.

inga överdrivna mängder men nog finns det en del fågel i skogarna.

Last edited:
jag är lite intresserad av att ta examen.
men om jag gör det kommer det nog inte bli så mkt jagat. kan man hyra/låna bössor för de tillfällen man ska jaga? eller måste man punga en jävla massa lax på vapen?:kulspruta
plus, hur funkar dethela? var får man jaga, måste man vara ett helt jaktlag mm. snälla berätta för en novis.

skeletor skrev:
2470067 jag är lite intresserad av att ta examen.
men om jag gör det kommer det nog inte bli så mkt jagat. kan man hyra/låna bössor för de tillfällen man ska jaga? eller måste man punga en jävla massa lax på vapen?:kulspruta
plus, hur funkar dethela? var får man jaga, måste man vara ett helt jaktlag mm. snälla berätta för en novis.

Det beror sig på...

Vapen kan man låna om man har jägarexamen (vanligast gratis om du känner nån med vapen) Det är bara att skriva en lånelicens. blankett laddas ned från polisen och ingen myndighet är inblandad.

Småviltjakt och ripjakt är relativt enkelt att komma åt som marklös t.ex www.safsen.se eller www.ripjakt.se eller http://www.z.lst.se/z/amnen/jakt/smavilt/index.htm

är du intresserad av älgjakt får du försöka komma med i nåt jaktlag.

TOBO skrev:
2470159 Det beror sig på...

Vapen kan man låna om man har jägarexamen (vanligast gratis om du känner nån med vapen) Det är bara att skriva en lånelicens. blankett laddas ned från polisen och ingen myndighet är inblandad.

Småviltjakt och ripjakt är relativt enkelt att komma åt som marklös t.ex www.safsen.se eller www.ripjakt.se eller http://www.z.lst.se/z/amnen/jakt/smavilt/index.htm

är du intresserad av älgjakt får du försöka komma med i nåt jaktlag.

tack för infon!
känner ingen med vapen:arsele men det verkar ju kunna gå rätt smidigt ändå:)

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back