Jahapp, mer krångel..

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Växjö
Hoj
Yamaha TZR -99
Tog bort vänstra motorkåpan idag för att komma åt generatorn.
Tänkte se om lagerna glappar och visst verkar det så :(
När jag tog tag om generatorn och rörde den upp och ner så glappade den ungefär 2 millimeter och man hörde ett litet rasselljud inne i vevpartiet (antagligen det rasslande ljudet som hörs när jag har igång motorn).

Så jag misstänker ju ganska så skarpt att det är nållagret/er som är kassa.

Min fråga är nu då:
Vad kostar det att lämna in så att dom fixar detta?
Inget man kan göra själv? Och isåfall vad kostar ett nållager?

Tänkte ta av motorn snart och tvätta den och massa sånt så att allt blir fint och då kanske man kudne göra det själv?

Have mercy with me, jag kan inte mkt om att bryta ner en motor...
 
RED_LiME skrev:
Tog bort vänstra motorkåpan idag för att komma åt generatorn.
Tänkte se om lagerna glappar och visst verkar det så :(
När jag tog tag om generatorn och rörde den upp och ner så glappade den ungefär 2 millimeter och man hörde ett litet rasselljud inne i vevpartiet (antagligen det rasslande ljudet som hörs när jag har igång motorn).

Så jag misstänker ju ganska så skarpt att det är nållagret/er som är kassa.

Min fråga är nu då:
Vad kostar det att lämna in så att dom fixar detta?
Inget man kan göra själv? Och isåfall vad kostar ett nållager?

Tänkte ta av motorn snart och tvätta den och massa sånt så att allt blir fint och då kanske man kudne göra det själv?

Have mercy with me, jag kan inte mkt om att bryta ner en motor...

Nållagret? Låter som vevlagret tycker jag. Nej, det är inte svårt att byta dem själv. Om du nu har isär motorn så byt alla lager. Vet inte vad dom kostar exakt, skulle gissa på runt 500 kr. Plus packningar och packboxar.
 
Last edited:
Exakt, snarare vevlagren. Nållagret (kolvbultslagret) sitter mellan vevstaken och kolven. Ja, det kan du byta själv, men du bör ha en mekhandbok.
 
ja det låter som det är vevlagret...är inte svårt att byta på en 2-taktare, men har du aldrig gjort det förut eller känner att det är svårt så kan det vara bra om du lämnar in den till någon verkstad. Om du ändå ska montera av motorn så blir det säkert billigare att bara lämna in själva motorn...isåfall så passa på att göra det nu under vintern när verkstäderna inte har så mycket att göra.
 
cRoC skrev:
Exakt, snarare vevlagren. Nållagret (kolvbultslagret) sitter mellan vevstaken och kolven. Ja, det kan du byta själv, men du bör ha en mekhandbok.

Okej najjs, har beställt en mekhandbok redan "Haynes" för DT125 och TZR125.

Biifer skrev:
Annars kan du jue köpa en hel motor av mig :tummenupp

Haha, Hur mkt ska du för den och vilket skick?



Var kan man köpa lager?
Är det bäst att gå till mcaffären?
 
Du kan ju gå till SKF (Svenska kullagerfabriken) eller nåt och be om lager, men jag skulle köra på yamaha orginal faktiskt..
 
RED_LiME skrev:
Hur mkt ska du för den och vilket skick?
Klipp...

Cyllen är nyhonad o kloven är i bra skick (ca:250mil) Själva lådan kommer ifrån en 91a som har gått 1300mil! Alltså prima :tummenupp
Pris: Runt 3000 pengar, diskutabelt.
 
Last edited:
Biifer skrev:
Cyllen är nyhornad o kloven är i bra skick (ca:250mil) Själva lådan kommer ifrån en 91a som har gått 1300mil! Alltså prima :tummenupp
Pris: Runt 3000 pengar, diskutabelt.

Kan man betala i tioöringar?
 
Biifer skrev:
Cyllen är nyhornad o kloven är i bra skick (ca:250mil) Själva lådan kommer ifrån en 91a som har gått 1300mil! Alltså prima :tummenupp
Pris: Runt 3000 pengar, diskutabelt.

Jag ska ärligt talat fundera lite på det där.. Min motor är ju inte i bästa skick faktiskt.. Min kompression suger i min... :(

Men sladdarna som ska in i elsystemer, finns det en rund anslutning på din med 3 st jack typ såhär:

'''O
O O

''' = ignore :)
 
RED_LiME skrev:
Jag ska ärligt talat fundera lite på det där.. Min motor är ju inte i bästa skick faktiskt.. Min kompression suger i min... :(

Men sladdarna som ska in i elsystemer, finns det en rund anslutning på din med 3 st jack typ såhär:

'''O
O O

''' = ignore :)
Är det kablarna ifrån generatorn du pratar om :va
 
RED_LiME skrev:
Japp!
Inte så bra på att förklara saker genom skrift.... :)
Så ser inte mina ut! Tror att det system som du beskriver är orginal från årsmodell 91 och frammåt. Det går iof att fixa om du vill!
 
Biifer skrev:
Så ser inte mina ut! Tror att det system som du beskriver är orginal från årsmodell 91 och frammåt. Det går iof att fixa om du vill!

nej nej, det är såna kontakter jag INTE vill ha :)
Min polare köpte ny motor och det var såna snlutningar.

Men får man med YPVS och Förgasare om man köper den av dej?

En fråga med... Vad i helsike är hornad cylinder?
 
Last edited:
RED_LiME skrev:
nej nej, det är såna kontakter jag INTE vill ha :)
Min polare köpte ny motor och det var såna snlutningar.

Men får man med YPVS och Förgasare om man köper den av dej?
Men va trevligt :)
Ja du kan få med ypvs o förgasare om du köper den av mig! Du kan iof få köpa hela hojjen för 4500 om du hellre vill de :tummenupp
 
Biifer skrev:
Men va trevligt :)
Ja du kan få med ypvs o förgasare om du köper den av mig! Du kan iof få köpa hela hojjen för 4500 om du hellre vill de :tummenupp

Nej nej, Resten på min hoj är i fint skick faktiskt :)
nyhornad = ?
 
RED_LiME skrev:
Nej nej, Resten på min hoj är i fint skick faktiskt :)
nyhornad = ?
Eftersom hojjen nöp i sommras så lämnade jag in cyllen till E&D i solna! Där hornades cyllen upp och ny kolv, klovringar köpptes!
 
Biifer skrev:
Eftersom hojjen nöp i sommras så lämnade jag in cyllen till E&D i solna! Där hornades cyllen upp och ny kolv, klovringar köpptes!

Najjs, är det bra komp i den då? När min polare köpte sein motor o vi fick på den o kickade utan avgasrör på så var det dova smällar, nästan så man blev rädd :P Så är det ICKE på min motor jag har nu kan jag säjja :P
 
*/ ?>
Nyheter
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Back
Top