Jaha, ja oväntat var det!

Om det hade varit du och dina vänner som satt i motpartens bil istället, hade du resonerat på samma sätt då?:va

Jag hade troligtvist tyckt att de varit vårat fel för att vi hade kört för fort men istället bara hållt käft om det, det skulle vara upp till min kompis i sånna fall om han skulle ta på sig skulden

Den här tråden gick inte som du tänkt dig.

Ne jag vill inte direkt sitta och snacka lagar och vad som är rätt eller fel, utan bara att just en sådan sak händer fredag den trettonde, och visst jag tycker det är synd om han blir av med körkortet för det här kunde hänt vem som hälst.
Mörkt, långt avstånd troligtvis, men man väntar sig inte att han skulle komma så fort inne i centrum 150m från polisstation.

Last edited:
Hur vet du deras hastighet? Det är bara en gissning från er chaufför som kanske inte var uppmärksam. Att han smällt in i sidan på er med 70km/h betvivlar jag med tanke på att ingen av er verkar ha fått allt för stora skador.

Det var fan mig tur att det inte hände något, du skulle sett bilen.
60-70 är en gissning från mig och han jag satt bredvid för han hade bra fart för att komma in i en korsning. Det kan nog vart ner mot 50 i och med att han kanske stälde sig på bromsen.
Bilen hade kultat iväg om det inte vore för stolpen som stog där som vi drog i andra sidan, vi sköts snett i sidleds och skiten börja tippa och då träffa vi stolpen och kursen fortsatte framåt igen. Dörrarna var inskjutna hos passagerarna på höger sida, hade de bara vart mer åt de hållet så hade nog ett ben blivit fastlåst samt/eller brutet och grabben jag satt bredvid hade fått dörren och sidorutan i huvudet.

Det var fan mig tur att det inte hände något, du skulle sett bilen.
60-70 är en gissning från mig och han jag satt bredvid för han hade bra fart för att komma in i en korsning. Det kan nog vart ner mot 50 i och med att han kanske stälde sig på bromsen.
Bilen hade kultat iväg om det inte vore för stolpen som stog där som vi drog i andra sidan, vi sköts snett i sidleds och skiten börja tippa och då träffa vi stolpen och kursen fortsatte framåt igen. Dörrarna var inskjutna hos passagerarna på höger sida, hade de bara vart mer åt de hållet så hade nog ett ben blivit fastlåst samt/eller brutet och grabben jag satt bredvid hade fått dörren och sidorutan i huvudet.

Det kan ha gått relativt sakta. Några klasskamrater fick en taxi i sidan förra året i cirka 50knyck. En av dem behövde klippas ut och bilen var ett fullkomligt vrak.

Det är större krafter än man tror.

Det kan ha gått relativt sakta. Några klasskamrater fick en taxi i sidan förra året i cirka 50knyck. En av dem behövde klippas ut och bilen var ett fullkomligt vrak.

Det är större krafter än man tror.

okej, vad var det för bil han åkte i?
Vi åkte i en familjebuss, peugeot, inte allt för gammal så jag skulla nog säga 50 vid kolisionen.

Hitta från deras lokala nyhetssida:
Just nu: Krock i Lidköping
Publicerad fredag, 13 november 2009, 19:37 av Redaktionen
Två personbilar har krockat i korsningen mellan Mellbygatan och Esplanaden. Ingen person har enligt de preliminära uppgifterna kommit till skada. Däremot har trafikljusen skadats - en stolpe har rivits ned./.

De var inte dåligt snabba med att komma ut med det, det är knappt 15-25 min efter krocken

Kontentan av det hela är att din kompis inte bedömde hans fart rätt och utförde en farlig vänstersväng trots möte. Körkortet är nog tveksamt om han blir av med och om det ens går så långt som till rätten.

Är inte kul att råka ut för men Jag måste hålla med majoriteten här, det låter som om du vill ha det till att det var den andras fel.

Hade det gått 50km/h in i sidan på er hade du fått väldigt ont och antagligen brutit något.
Men jag var inte där så jag kan inte bedöma det utan bara spekulera.
Vad sa den andra föraren?

Kontentan av det hela är att din kompis inte bedömde hans fart rätt och utförde en farlig vänstersväng trots möte. Körkortet är nog tveksamt om han blir av med och om det ens går så långt som till rätten.

Är inte kul att råka ut för men Jag måste hålla med majoriteten här, det låter som om du vill ha det till att det var den andras fel.

Hade det gått 50km/h in i sidan på er hade du fått väldigt ont och antagligen brutit något.
Men jag var inte där så jag kan inte bedöma det utan bara spekulera.
Vad sa den andra föraren?

Okej, jag har bara nämnt det att han körde för fort (går dock inte bevisa utan att han medger). Och då är det igentligen hans fel, men som du sa, min kompis har gjort en missbedömning i en vänstersväng och åker på det.

Vi hade äklig tur, hade jag haft kamera till hands så hade du fått sett bilen. Hade räkt med att de på höger sida hade suttit lite mer åt höger så hade gått illa till. han som satt bredvid mig hade 1 min innan sovit imot sidan.

de som kände av smärter åkte iväg till vårdcentralen och kollade sig men de var okej. Om de skulle känna av något i framtiden så finns det i alla fall dokumenterat så våran försäkring skulle kunna täcka skador. alltså inte bilens försäkring utan våran.

Okej, jag har bara nämnt det att han körde för fort (går dock inte bevisa utan att han medger). Och då är det igentligen hans fel, men som du sa, min kompis har gjort en missbedömning i en vänstersväng och åker på det.

Vi hade äklig tur, hade jag haft kamera till hands så hade du fått sett bilen. Hade räkt med att de på höger sida hade suttit lite mer åt höger så hade gått illa till. han som satt bredvid mig hade 1 min innan sovit imot sidan.

de som kände av smärter åkte iväg till vårdcentralen och kollade sig men de var okej. Om de skulle känna av något i framtiden så finns det i alla fall dokumenterat så våran försäkring skulle kunna täcka skador. alltså inte bilens försäkring utan våran.

Håller man 70kmh på 50väg blir man inte vållande för att man drar in i sidan på den vänstersvängande bilen, då ska vårdslöshet finnas med i bilden.

Men vill man vara naiv och tro att alla följer skyltarna till pricka är man en fara i trafiken. Eller om man är så ouppmärksam att man inte ser att den är en bil bakom speciellt när man ska utföra en vänstersväng.

Höll själv på att bli påkörd av en med keps och luva framdragen så han inte kan sett sina egna backspeglar. Musiken på högstavolym så han inte reagerade på min tutan som var 50cm från hans öra.

Läste fel lite, nej vi såg inte att kom fort fören han var 15-20 meter kvar. tog någon knapp sekund och helvetet bröt loss.

Vem som gjorde rätt eller fel spelar väl egentligen mindre roll utifrån det faktum att alla inblandade klarade sej hyggligt fysiskt. Materiella ting går att ersätta, så även ett indraget körkort med lite tid.

Det som gör att du själv är så övertygad om att det var den andra förarens fel
är bara psykologiskt självförsvar. Det har nästan alla. Man fokuserar all kraft på
att hitta brister i den andra partens beteende för att man själv ska kunna slippa
att erkänna för sig själv (och även andra) att man gjort fel i en känsloladdad situation.

Om några dagar kommer det gå över och när du tänker på det så kommer du att inse
att det var ert (din kompis) fel till större delen och att den andra föraren inte kan
lastas så hårt för olyckshändelsen.

(Inte menat som en förolämpning eller att såra dig. Det är bara så här det funkar)

Det som gör att du själv är så övertygad om att det var den andra förarens fel
är bara psykologiskt självförsvar. Det har nästan alla. Man fokuserar all kraft på
att hitta brister i den andra partens beteende för att man själv ska kunna slippa
att erkänna för sig själv (och även andra) att man gjort fel i en känsloladdad situation.

Om några dagar kommer det gå över och när du tänker på det så kommer du att inse
att det var ert (din kompis) fel till större delen och att den andra föraren inte kan
lastas så hårt för olyckshändelsen.

(Inte menat som en förolämpning eller att såra dig. Det är bara så här det funkar)

Jag har nog skrivit 5-6 gånger att min kompis var ouppmärksam men detta kunde hänt vem som hälst på grund av faktorerna. Ja, det är hans fel. Men det är synd att om han blir av med körkortet för han är en av de jag känner som kör bra och med något innanför pannbenet. Menmen, ingen är perfekt och misstag händer.
Det är alltid svårt att kunna avgöra vilken hastighet mötande fordon kommer i, specielt när de är mörkt.
Men sen var den andra ouppmärksam också, i och med att han bromsa såpass sent, han försökte nog antingen hinna med innan det slog om eller om han såg oss så tänkte han att skulle hinna förre vi svängde troligtvis.

Båda har nog lärt sig en läxa av det här förhoppningsvis och jag har själv fått tänka till lite på vänstersvängar, även om jag alltid vart olycksfri själv så kan jag ta detta till att tänka till så de kanske slipper hända mig.

Vem som gjorde rätt eller fel spelar väl egentligen mindre roll utifrån det faktum att alla inblandade klarade sej hyggligt fysiskt. Materiella ting går att ersätta, så även ett indraget körkort med lite tid.

Jo, sant! Jag sa nog direkt efter att det var tur att det inte skedde med toyotan vi hade tänkt ta först och att det inte skedde på landsvägen för då vet man aldrig hur det hade gått.

Ironin var att vi var 150m från polisstationen och ändå tog det en 30 min innan polisen dök upp. De enda som fanns till hands var ute och åkte mellan gröstorp och skövde samt lidköping

Last edited:
blabla....Det är alltid svårt att kunna avgöra vilken hastighet mötande fordon kommer i, specielt när de är mörkt.....Men sen var den andra ouppmärksam också, i och med att han bromsa såpass sent, han försökte nog antingen hinna med innan det slog om eller om han såg oss så tänkte han att skulle hinna förre vi svängde troligtvis.
blabla....

du säger det själv utan att fatta vad du själv säger.

den andre föraren var inte ouppmärksam utan NI körde ivägen för honom då han hade företräde. ÄVEN om han körde för fort så har han ändå företräde! förstår du?

Ironin var att vi var 150m från polisstationen och ändå tog det en 30 min innan polisen dök upp. De enda som fanns till hands var ute och åkte mellan gröstorp och skövde samt lidköping

Jo, för poliser har ju inget annat att göra än att sitta på stationen och äta munkar medans dom väntar på telefonsamtal från personer som krockat.

Krockar är dessutom inte polisens uppgift, utan försäkringsbolagens.

Jo, för poliser har ju inget annat att göra än att sitta på stationen och äta munkar medans dom väntar på telefonsamtal från personer som krockat.

Krockar är dessutom inte polisens uppgift, utan försäkringsbolagens.

Man är väl skyldig att anmäla olyckan på plats till polisen så det var väl en osanning? :va

Nja, bara vid personskador.
Dock kan det vara intressant att slå polisen en pling om man misstänker rattonykterhet etc.

Jo men vi tog till de som kändes bäst.

Ne men man skulle kunna tänka sig att det finns åtminstånde någon där men det var tomt.

du säger det själv utan att fatta vad du själv säger.

den andre föraren var inte ouppmärksam utan NI körde ivägen för honom då han hade företräde. ÄVEN om han körde för fort så har han ändå företräde! förstår du?

JO jag vet att han har företräde men det betyder inte att man ska köra på blindo, kan man förebygga så tycker jag att man ska. Står i körkortsboken att man bör va uppmärksam för oväntade situationer. Jag kör inte över en cyklist bara för att jag kan när han cyklar över övergångställ.
Min kompis gjorde fel och han åker på det. Idag har han suttit med papper från försäkringsbolaget och fyller i.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...