Jaha, då köpte man Husaberg igen

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Att man aldrig lär sig :rolleyes:

Det blev en 02:a och jag vet en del elaka saker om denna men berätta det ni vet om 02:orna. Dock så får ni gärna vara säkra på er sak, det blir roligare så.
Det är tydligen Stambecks gamla hoj så den var duktigt preppad med godis och den går förbaskat bra och chassiet känns riktigt fint.

Nu återstår bara att justera ventiler och bestycka keihin42:an som sitter på då den är svårstartad som fan.

Den är betydligt "snällare" än min gamla 600:a då denna har ett bredare register men den går fan så mycket skönare :yoparty
Så snart blir det till att öva upp bakhjulsåkningen, det kan behövas :gnissla

*Bilder har jag inga, men den är gul så nu vet ni*


PS: Det kittlar i pungen när man får oväntat res bara för att kommun-helvetet inte kan sopa gatorna. Spinn på 2:an och sedan över på asfalt är ej bra för drivpaket eller nerverna :näsblod Jag känner mig som värsta nybörjaren...
 
Så härligt!

Hoppas att du får mkt kul i sommar :)
Upp med bild :D
 
Beklagar sorgen

Haha, ja det kom ju från rätt mun så att säga :D Jag har också kört en sån där tråkig sak men sen kom jag på bättre tankar, även om Husaberg kräver lite mer kärlek än de flesta andra. Men sen är jag även heltorsk på Ducati, även det en hoj som kräver det där lilla extra, men sen får man även lite extra.
 
Grattis!
Låg den ute på blocket? Ifall det var den jag tänker på så verkar den prisvärd med tanke på hur den verkar vara påkostad...

Har ju haft två 02:or.. Har ju inte fått behålla dem så länge men har inget generellt negativt att säga. Håll koll på vipparmsrullarna bara! Min var svårstartad, man fick ta i för kung och fosterland. Upptäckte sedan att rullarna glappade som satan. När nya kom i då hoppade den igång på elstarten tillochmed!
Blir det örebrobanan varje helg nu då? Själv tänker jag åka upp så ofta jag har råd till!
 
Jag tar förgivet att motorn är uppgraderad till 03 så där bör du inte ha några problem (med RAM-lager, balansaxlar osv). Torka ur statorn efter tvättar och körningar i stora vattenpölar och/eller se till att täta den ordentligt så där inte finns någon chans att det kommer in vatten.
Min Keihin funkar fint, det är dock en fcr41 så att du får reda på vilka munstycken jag har hjälper väl inte dig kan jag tänka mig...
 
Gött! :tummenupp Har man en gång haft en husaberg............. Ja, resten tror jag ni kan. :D
Grattis till ett fint köp. :tummenupp

EDIT: Blir det kromad ram på denna också? :)
 
Grattis!
Låg den ute på blocket? Ifall det var den jag tänker på så verkar den prisvärd med tanke på hur den verkar vara påkostad...

Har ju haft två 02:or.. Har ju inte fått behålla dem så länge men har inget generellt negativt att säga. Håll koll på vipparmsrullarna bara! Min var svårstartad, man fick ta i för kung och fosterland. Upptäckte sedan att rullarna glappade som satan. När nya kom i då hoppade den igång på elstarten tillochmed!
Blir det örebrobanan varje helg nu då? Själv tänker jag åka upp så ofta jag har råd till!

Jepp, den låg på blocket och var äckligt prisvärd. Bara därför jag köpte den, ett impulsköp helt enkelt då jag inte hade planerat det. Men vad gör väl det, jag ångrar det inte, än iaf.
Den är svårstartad men jag ska börja med att mäta upp ventilerna och justera knasarn, därefter får vi se hur det går. Den ska enligt uppgift vara ihopmonterad precis nyss och det mesta var bytt/renoverat och allt var fräscht sedan innan också.
Inget Örebro än på ett tag tippar jag på, då pga ryggen som inte vill vara med alls. Jag är glad om jag kommer köra 15-20 timmar innan jag säljer den.

Hsb-Chrille, det tar jag med för givet då det är Stambecks gamla och där borde det inte ha slarvats med sådant.

Det som är gjort på den:
Portad topp, Titanventiler 32mm (avgas), vassare kam, lättare kolv, 04:ans vevstake, Vexsläng lättad-saknar balansvikter (detta vet jag ej vad det är ens en gång), annan tändning, keihin 42 som sagt, FP helsystem (gott ljud!) och kanske nåt mer som jag har missat.

Och egentligen ser jag ingen anledning att köra trimmat, tvärtom. Men nu var den ju det så då får det vara men jag får köra därefter också, lite lugnare och inte slita på grejjerna i onödan :D

Och jag hoppas att jag har rätt när jag säger att jag INTE kommer "pimpa" denna med kromad ram och förgyllda delar etc :D Den ska bara köras samt få ny olja och filter efter 5 timmar och kanske nåt mer. Möjligtvis en tvätt, man vet aldrig...
 
Grattis!! Vad än de elaka tungorna må säga.... De e ju så jävla fetvärt de lilla skruvandet:D Four stroke force:yoparty
 
såg hojen på blocket jag med, annonsen var inte kvar länge=)

tror du har gjort ett riktigt fynd, man får gratulera=)
 
Mmm vill väldigt gärna ha en husa men vill kunna köra utan att den trillar sönder:tungan

Haha, var det därför du köpte en slö 640 som håller länge då :pannkyss

Nädå, nu ska vi inte munhuggas om olika märken. Jag säger inte att husa är bäst eller att KTM ens är sämre, jag gillar bara karaktären helt enkelt. Och märkesbög har jag aldrig varit, det är bara patetiskt och då kan jag lika gärna köra Volvo Turbo.


Här är några roliga bilder på hur det ser ut i en KTM-motor när muttern ovanpå ventiljusteringen släpper. Kamkedjan låg lindad runt drevet och slog sönder 3 bultar till spännare/löpare samt till det som troligen är till Pick-upen på crossmodellerna? Jag vette fan, mos var det hur som helst.
 

Bifogat

  • kamkedja2.jpg
    kamkedja2.jpg
    82.6 KB · Visningar: 67
  • kamkedja.jpg
    kamkedja.jpg
    112.7 KB · Visningar: 64
  • topp.jpg
    topp.jpg
    97.8 KB · Visningar: 67
  • axel.jpg
    axel.jpg
    108.9 KB · Visningar: 74
Jag var också sugen på den hojen.
Den hade legat ute på EnduroMX i en månad eller så och när väl jag blev intresserad och börjar leta pengar så lägger killen ut den på blocket! :mad: Resten vet vi... :)
 
Haha, var det därför du köpte en slö 640 som håller länge då :pannkyss

Nädå, nu ska vi inte munhuggas om olika märken. Jag säger inte att husa är bäst eller att KTM ens är sämre, jag gillar bara karaktären helt enkelt. Och märkesbög har jag aldrig varit, det är bara patetiskt och då kan jag lika gärna köra Volvo Turbo.


Här är några roliga bilder på hur det ser ut i en KTM-motor när muttern ovanpå ventiljusteringen släpper. Kamkedjan låg lindad runt drevet och slog sönder 3 bultar till spännare/löpare samt till det som troligen är till Pick-upen på crossmodellerna? Jag vette fan, mos var det hur som helst.

Hände mig på husan för att jag drog åt dem för löst på utblås.. Som tur var så slog den inte sönder något alls. Måste ju vara ett bevis på bra kvalite. :yoparty
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top