Jaha då hat man åkt abulanshelikopter!!

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Såld ZX9R
Var ute på landet i helgen! (Grisslehamn) Satt nere på stranden och myste med en bärs i handen! Klockan är väl ca 17:00 Lutar mig tillbaka i solstolen då det sticker till på ryggen! Va faan var det? Jaha den där brännande känslan känner man igen. Jävla getingar! Den saten stack mig på axeln. Jaja det går väl över. Har blivit stungen ett antal ggr tidigare. Efter ca tio min börjar det faan klia över hela kroppen! Hela ryggen börjar bli knottrig! Tar min gamla puch dakota upp till huset för att ta en av farsgubbens pollen tabletter i hopp om att det skall hjälpa! Lägger mig på soffan och får jordens hjärtklappning! Ehh inte bra! Ringer ner till frugan och ber henne komma upp. Jag måste nog in till Norrtälje sjukhus, detta känns inte bra alls! Frugan skyndar sig upp. När hon kommer upp ringer hon sjukvårdsupplysningen och förklarar symptomen. Vid detta laget börjar jag få svårt att stå upp samt att det börjar bli svårt att svälja. Shit va ere som händer?? Sjukvårdsupplysningen säger bara RING 112!!! Nu går det runt riktigt ordentligt i pallet! är tvungen att lägga mig ner på gräset. På 112 säger dom lägg han ner med benen högt vi skickar en Helikopter och en abulans! Vi detta laget har jag svulnader på halsen armarna, bålen och ner på låren. Riktigt fula saker. Som tur är har en granne alergiska ungar så hon kommer med 12 kortisontabletter som dom trycker i mig! Va faan är helikopter säger jag detta känns inte bra!! Börjar nu få småkramper! har svårt att andas jämt. 15 min från att frugan ringde 112 landar helikoptern på stranden. Abulanspersonalen kommer springandes! Pang i med en stor jävla spruta med adrenalin! i med dropp och på me syrgasmask! upp på båren järnet ner till starnden och in i helikoptern. Då har jag 140 i puls fast jag ligger ner plus taskigt blodtryck! Det tar ca 10 min tills vi landar i Norrtäje! Då känner jag att det värsta börjar släppa! Kan svälja normat igen. Hjärtat börjar slå normalt igen! Efter ca 1 till 1,5 tim så börjar allt normaliseras. Jag kan ställa mig upp igen och alla svullnader är som bortblåsta! Kl 22:00 får jag lämna sjukhuset och kan åka hem. Allt känns helt ok. Blää ruggig upplevelse! Synd om alla bekanta nära och kära som fick bevittna detta. Min dotter på 10 år höll på att bryta ihop! Så nu måste man alltid ha kortisontableter plus en adrenalin spruta till hands om det händer igen! Konstigt nog har jag aldrig varit alergisk mot något och fått masor av getingstick tidigare. Men men shit happens! Nu har jag iafl denna vecka semester. Men shit va fort saker och ting ändras!

Stor tack till piloterna och läkarna. Dom var jävligt proffsiga. Och tack gode gud att helikoptern var tillgänglig. Känns liksom inte lika tungt att betala skatt längre!

P.s roLLer jag skämtade med dig att jag skulle tända ebk:n norr om Norrtälje i helgen. Ja det blev nästan sanning även om det nu var en helikopter jag låg i!!

JB

oj! Ruggigt! Tur att det gick bra! Själv killade jag en geting o satte o studera hur den sprang i cirklar. Sen för o vara snäll så avslutade jag cirklarna.

Usch vad otäckt det låter! Tur i alla fall att allt gick bra tillslut!

Men det verkar ju konstigt att du helt plötsligt reagerar sådär om du aldrig varit allergisk tidigare? :va

Skönt att det gick bra. Har sett min kompis bli helt röd i ansiktet och blodådrorna började synas på halsen. Han är nötallegiker och vi hade precis köpt mackor på Subway. Det blev adrenalin och kortison den gången också.

Kompis nr 2 köpte en proteinshake, som de blandade och mixade själv, på ett gym och det blev samma visa. Man tänker på hur det skulle kunnat gå om man vart uppe i fjällen och jagat eller liknande... huga.

Swedie skrev:
oj! Ruggigt! Tur att det gick bra! Själv killade jag en geting o satte o studera hur den sprang i cirklar. Sen för o vara snäll så avslutade jag cirklarna.

Du var avundsjuk på hans fina circleruns?

Jas-95: Otäckt, kill em all :kulspruta

Själv har man bara fått ett getingstick, på halsen. Jäkla tur att man inte är allergisk :skrämd

Trevligt att det löste sej för din del :tummenupp

EDIT: Jag kom precis på att jag oxå har åkt Ambulanshelikopter :D

Last edited:
Vilken panik man skulle få! Tur att du hade folk som hjälpte dig och att ambulanspersonalen kom till platsen ganska fort! Hoppas du mår fint nu och att du inte får några fler läskiga stick.

Låter inte skoj :( Min värsta fasa är att det ska bli så för mig som är allergisk mot getingar. Fick kortison och skit för länge sen, men nu blev jag stucken för 3 dagar sedan och halva underarmen och handen såg ut som en fotboll men jag satt i en bil till tyskland så det var bara att vänta ut det. Nu är det nästan borta iaf.
Och idag har det varit 100-tals getingar som surrat runt huvudet, de är ju helt galna i den här värmen! Satt och dödade dem med fönsterputs-sprutan igår, blev ett gäng.

Jävla skumt det där, förra sommaren var jag i grekland och körde vespa. Plötsligt sticker det till i näven och jag räknar ganska snart ut att det är ett getingstick(som jag hatar). Inom den loppet av några timmar är handen som en tennisboll. Jag kan inte se mina knogar och det är mkt svårt att knyta ihop handen. Fingrarna spretar och kan inte ligga jämte varandra. Dagen efter går jag ner till den lokala grekdoktorn som säger: Jo neiid Anthibajoticks! Pang med grekisk penicillin-kur... frisk på två dagar typ. :näsblod

Anyways, till frågan, är det någon här som vet att detta kan vara ngt tecken på känslighet mot getingar? Jag har också blivit känslig mot myggbett, kan bli upp emot 1 dm i radie. Jag är skiträdd för att hamna i situation som ovanstående.

Tur att du klarade dig. :)

/F

vilken tur att det gick bra å att dem var så snabba med helikoptern.. å tur att den var ledig oxå... rätt ovanligt att den är ledig i Norrtälje på sommarn

det är väldigt vanligt att man klarar av saker som andra är allergiska emot men efter en tid så pallar inte kroppen med på något sätt å blir välldigt instabil mot det ämnet som fram kallar allergin.. lika så kan man växa ifrån allergi för att sedan 10 senare få tillbaka allergin fast 8 gånger värre än tidigare... jag är själv allgerigiker å vet att de går i perioder... så se verkligen till att ha en liten nesesär med mediciner med dig, eller ha liggande lite var stans du befinner dig om dagarna..

skönt å veta att de gick bra iaf :) :tummenupp

Josafan skrev:
Jag har också blivit känslig mot myggbett, kan bli upp emot 1 dm i radie. Jag är skiträdd för att hamna i situation som ovanstående.

Tur att du klarade dig. :)

/F

om du kan få tag på Teldanex ( allergi medicin som ej säljs i sverige längre ) så får du bukt med myggorna... ja får liknande men inte så stora som dig... knappra teldanex å myggornas bett varken syns eller kliar... kan bli en liten blodskorpa där dem suttit å sugit eftersom det som svullnar skall förhindra blödning på myggornas offer... ja har även provat det SVIN dyra recept fria allergi medicinen Kestin / Kestine å de funkar oxå men inte lika bra som teldanex... om du känner någon som har så be om att få/köpa teldanex.. å nästa gång du är i danmark så köp teldanex.... :tummenupp

Ahh...
Har själv varit i samma sitts..
Men fick inte åka helikopter.. :rolleyes:

Skönt att det gick så pass bra som det gjorde!

Akta er för getingar..Just nu när det är som varmast är det på "sticket"

En (fd) granne till mor och far dog av ett getingstick, gick så fort att ingen heliktopter kunnat rädda honom.
Skönt att det gick bra med dig!

Adrenalinsprutor är ett kul attribut vi allergiker är priviligerade med ;)

Hörde på Aktuellt ikväll att det inte är så bra att bli stucken på halsen eller i munnen. När jag var på min touringrunda i somras så var det en geting som stack mig på halsen.
Jag befann mig på den litauiska landsbygden, misstänker att det inte är så tätt med ambulanshelikoptrar där. :skrämd

Det enda som hände var att det sved som satan och att jag fick en lätt rodnad på halsen.

Började rysa när jag läste det där. När man inte vet vad som händer och saker och ting snabbt blir värre så är det fan inte kul.

Skönt att höra att du klarade dig. :tummenupp

Du fick en anafylaktisk chock. Jag beklagar din upplevelse men skönt att du fick så proffsig hjälp.
Tvättade bilen innan ikväll och såg att närmare trettio stycken av drygt femhundra döda insekter var getingar.
Inget snack om saken.. I år är de verkligen på G!
*brrrrr*

Henkmaster skrev:
Du fick en anafylaktisk chock. *brrrrr*

Exakt. Rådigt ingripande av grannen som gav dig kortison. Andra eller inga grannar och längre tid innan ambulanspersonalen kunde hjälpa och du hade legat riktigt pissigt till. Vad kul det är när det går så här bra!
Getingen är sveriges farligaste "djur" :fakta

/Hising

Fint att det gick bra med dig!

Men ang. att döda getingar så har jag hört att dem utsöndrar en doft som andra getingar "fångar" upp också finns det risk att det kommer fler helatiden så döda dem inte med nöje, försök hellre att få bort dem därifrån.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing