Jaha då gick bakverket i stöpet..

Många som dissar Cake. Troligen har de flesta inte provat en Cake i verkligheten. Personligen tycker jag det är (var) kul med något som sticker ut från det förväntade. Fast jo, Cake hade en duktig uppförsbacke. Och jag blev aldrig köpsugen.

- Utseendet. Ja det var... speciellt. Lite funkis. Men man måste våga!
- Körupplevelsen. Även den var.... speciell. Det är udda att köra cake. Som att sitta på en köksstol i 80 knyck. Man kanske hade vant sig efter ett tag?
- Komforten. Även den.... speciell. Sadeln var som en klädd planka. Inte det minsta bekväm. Som att sitta på en smal strykbräda (ni som stryker era kläder fattar).

Så, det var friskt vågat men lite vunnet.

Vem skulle köpa den och vad skulle den användas till?
Citytransporter, typ mc-bud eller matbud? Jadå.
Hipstermoppe för storstadspendlare (endast korta innerstadssträckor)? Jodå.
Fordon för snabba skubb hos reklambyråer eller arkitekter som vill ha något som sticker ut? Jovars.

...säkert några fler målgrupper. Men inte tillräckligt många köpare till det relativt höga priset.

Trist att de inte kunde hänga i. Fast någon köper kanske konkursboet och jobbar vidare med Cake?

(RGNT var roligare, en sådan hade jag kunnat ha. OM den hade kostat 1/3 av listpriset.)
Håller med dig om det mesta där.
Hoppades de skulle lyckas för flera fordonstillverkare är bra. Speciellt om de är svenska typ ?
Designen var dock inte för mig.
Men som funkisdesign med det strama skandinaviska touchen så var den ju bra.
Men snygg var den ju inte i mina ögon.
Stark har ju lyckats bättre på den sidan genom att ta fram något som ser ut som en vanlig cross (som man sedan marknadsför som om den vore Jesus återfödd iofs då).
 
Elmotorhästkrafter är till och med kraftfullare förgasarhästkrafter, det enda som är snabbare än en BMW 330.
Haha jo det är en jävla skillnad! Minns när Yamaha gick över till 4-takt på sina snöskotrar där man förkunnade att 4-taktshästar inte gick att jämföra med 2-taktshästar!
Sen kom hypen kring insprutning.
-"Synd att den bara har 48hk!" sa jag när jag kollade på en XT660R i butiken i stan där jag bodde.
-"Jo men det är insprutning" sa säljaren, den är mycket starkare då!??
 
Jag läste en artikel i NyTeknik om Vehicle to Grid, dvs att fordonens batterier skulle mata strömming tillbaka in i nätet. Alla var lyriska, det skulle lösa alla möjliga problem med underskott i elnätet, men trots det lyfte det inte riktigt. Kanske för att en laddare för V2G kostade uppåt 10 gånger mer än en vanlig, kanske för att alla inte vill köpa en dyr elbil för att täcka för statens avveckling av stabil elförsörjning, kanske för att jag vill ha en fulladdad bil på morgonen, inte en som har kompenserat för att solkraften inte ger något nattetid.

Alla i det här fallet var tillverkarna och elbolagen, inte vi som får betala.
Kanske folk inte vill nöta ut batterierna dubbelt så fort heller. De är ju rätt dyra att byta ändå.
 
Poletten trilade väl ner till slut, i alla fall om man läser intervjun i DI:

Från starten hade bolaget ett affärsupplägg som byggde på direktförsäljning via Cakes hemsida. I efterhand säger Stefan Ytterborn att den modellen inte lämpade sig för den typ av produkter som bolaget säljer.

– Att klicka hem något för över 40.000 kronor var en praktisk omöjlighet. Det krävs fysisk närvaro och möjlighet att provköra innan köp, säger han.
Och att kunderna har psykiskt frånvaro.
 
Poletten trilade väl ner till slut, i alla fall om man läser intervjun i DI:

Från starten hade bolaget ett affärsupplägg som byggde på direktförsäljning via Cakes hemsida. I efterhand säger Stefan Ytterborn att den modellen inte lämpade sig för den typ av produkter som bolaget säljer.

– Att klicka hem något för över 40.000 kronor var en praktisk omöjlighet. Det krävs fysisk närvaro och möjlighet att provköra innan köp, säger han.

Det där uttalandet visar ju på att poletten INTE har trillat ner. Han vill ju hävda att produkten är det minsann inget fel på, det behövs bara en mindre justering av affärsmodellen så skulle pengarna rullat in.

Jag älskar konstiga, pseudo-funkis missfoster till fordon men prislappen är bara för hög och man kan inte bygga en affär på att kunderna ska ha samma typ av ovanliga fel i huvudet som jag har.
 
Undrar hur folk som är gröna till sinnet skall förklara att folk inte vill betala för dyngan som matas ut under den heliga "omställningens" banderoll?

Är det Big Oil som kraschar marknaden?
Är det otillräckliga "styrmedel" från regeringar?
Är det dumma, insiktslösa rednecks som inte förmår tänka nytt som kraschar deras fina planer?

Eller är grejerna helt enkelt inte tillräckligt bra?
Verkligheten är ju det sista alternativet.
Frågan är om det kommer att erkännas.

Motorcyklar för folk som inte är intresserade av motorcyklar har ju fungerat förr, men i Cakes fall så blir de nog fullkomligt utkonkurrerade från den marknaden av mopeler, dels pga kostnaden självklart, men framförallt tillgängligheten av att alla kan köra en.
Människor som är beredda att ta ett mc-körkort i dagens verklighet tenderar att vara de som faktiskt är intresserade av motorcyklar, och då är nog en Kaka lite för nära en mopel.
 
Hittar Two stroke mans gamla tråd i ämnet men har för mig att cake, eller någon i teamet, hade en egen tråd om projektet här alternativt skrev en hel del om det i annan tråd. Hilfe?

Edit;
Ehhh, Two strokes tråd:

 
Last edited:
Många som dissar Cake. Troligen har de flesta inte provat en Cake i verkligheten. Personligen tycker jag det är (var) kul med något som sticker ut från det förväntade. Fast jo, Cake hade en duktig uppförsbacke. Och jag blev aldrig köpsugen.

- Utseendet. Ja det var... speciellt. Lite funkis. Men man måste våga!
- Körupplevelsen. Även den var.... speciell. Det är udda att köra cake. Som att sitta på en köksstol i 80 knyck. Man kanske hade vant sig efter ett tag?
- Komforten. Även den.... speciell. Sadeln var som en klädd planka. Inte det minsta bekväm. Som att sitta på en smal strykbräda (ni som stryker era kläder fattar).
Man behöver inte prova för att inse det du skriver ovan. Det räcker att titta på den. Små hjul. Sadeln osv osv.
 
Kanske folk inte vill nöta ut batterierna dubbelt så fort heller. De är ju rätt dyra att byta ändå.
Oooh nej - dom slits aldrig ut enligt elbilsevangelisterna. Och OM dom mot förmodan skulle göra det så är det mindre ofta än att både växellåda och motor rasar på en fossilbil (för det är ju ungefär så ett batteripack kostar).

Av någon anledning tvivlar jag starkt...
 
Oooh nej - dom slits aldrig ut enligt elbilsevangelisterna. Och OM dom mot förmodan skulle göra det så är det mindre ofta än att både växellåda och motor rasar på en fossilbil (för det är ju ungefär så ett batteripack kostar).

Av någon anledning tvivlar jag starkt...
Nja, att renovera en bilmotor är ju oftast betydligt billigare än ett teslabatteri.
Hur ofta rasar block å allt liksom?
 
Nja, att renovera en bilmotor är ju oftast betydligt billigare än ett teslabatteri.
Hur ofta rasar block å allt liksom?
Nu överslagsräknade jag på en beggad utbytesmotor och låda och med tanke på att bilverkstäderna verkar ta runt en dryg tuss i timmen så springer det ju iväg. Iofs, det blir ju inte 200 papp (plus arbete)...
 
Jag har kört Cake, men den hade samma problem som en Vstrom 1050, dvs den gick inte att skrämma sig själv med.
 
Många som dissar Cake. Troligen har de flesta inte provat en Cake i verkligheten. Personligen tycker jag det är (var) kul med något som sticker ut från det förväntade. Fast jo, Cake hade en duktig uppförsbacke. Och jag blev aldrig köpsugen.

- Utseendet. Ja det var... speciellt. Lite funkis. Men man måste våga!
- Körupplevelsen. Även den var.... speciell. Det är udda att köra cake. Som att sitta på en köksstol i 80 knyck. Man kanske hade vant sig efter ett tag?
- Komforten. Även den.... speciell. Sadeln var som en klädd planka. Inte det minsta bekväm. Som att sitta på en smal strykbräda (ni som stryker era kläder fattar).

Så, det var friskt vågat men lite vunnet.

Vem skulle köpa den och vad skulle den användas till?
Citytransporter, typ mc-bud eller matbud? Jadå.
Hipstermoppe för storstadspendlare (endast korta innerstadssträckor)? Jodå.
Fordon för snabba skubb hos reklambyråer eller arkitekter som vill ha något som sticker ut? Jovars.

...säkert några fler målgrupper. Men inte tillräckligt många köpare till det relativt höga priset.

Trist att de inte kunde hänga i. Fast någon köper kanske konkursboet och jobbar vidare med Cake?

(RGNT var roligare, en sådan hade jag kunnat ha. OM den hade kostat 1/3 av listpriset.)
Komforten. Även den.... speciell. Sadeln var som en klädd planka. Inte det minsta bekväm. Som att sitta på en smal strykbräda (ni som stryker era kläder fattar).
Vem vill sitta obekvämt ?! ?
Gissar gänget bakom Cake aldrig provkört konkurrensen och funderat på vad och varför ?
 
Komforten. Även den.... speciell. Sadeln var som en klädd planka. Inte det minsta bekväm. Som att sitta på en smal strykbräda (ni som stryker era kläder fattar).
Vem vill sitta obekvämt ?! ?
Gissar gänget bakom Cake aldrig provkört konkurrensen och funderat på vad och varför ?
"Strykbräda"...? Nu talar vi retro och svart/vita tiden då det även fanns piskställningar ?? Sorry, kunde inte låta bli :glömdet
 
Jag är nöjd med att motorcykelhataren som startade Cake fick ge sig, den här gången. Sådana idioter kommer igen med nya pengar då och då
 
Jag har snart spenderat en livstid inom motorcykelindustrin och har därför sett en och annan av de utmaningar som en ny tillverkare kan ställas inför. Men jag kan lik förbannat inte sluta le eller känna glädje av det faktum att Cake nu verkar ha kursat…!

Miljövänligheten till trots, projektet är ju så in i helvete fel det bara kan bli på så många plan…! En fullständig idiot till grundare. En idiot som till och med erkänner att han hatar motorcyklar. En design som framkallar kräkningar. En finansieringsplan och en affärside som inte är realistisk för fem öre. En personalstyrka som åker på studiebesök hos underleverantörer och snarare beter sig som en mellanstadieklass på skolresa än utbildade ingenjörer…

Riktigt skönt att det slutade med kånken. Så kanske det avskräcker fler idioter från att prova samma usla ide…!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top