Jaha då gick bakverket i stöpet..

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Jaså Cake'n blev ingen kioskvältare alltså? Den skulle ju ha ett par hundra hästar den där, uträknat efter nedväxlingen i drivpaketet på nåt mysko vis..
 
Ja, det är ju lite märkligt att det inte har gått... :arsele

1706882690865.png

Försöka sälja hojar som ser ut som om kreti eller pleti själv har skruvat ihop den i garaget med prylar från wish/alibaba, fast sälja den till premiumpris, det är ju ingen högoddsare att det inte har fungerat.
 
Som jag tänkte när jag först såg den har nog andra också tänkt.

-Det där var bland det fulaste jag sett, sitt ner och skäms! Gör om, gör rätt.

Jag är inte skadeglad men tycker nog att konsumenterna sagt sitt i detta fall.
 
Poletten trilade väl ner till slut, i alla fall om man läser intervjun i DI:

Från starten hade bolaget ett affärsupplägg som byggde på direktförsäljning via Cakes hemsida. I efterhand säger Stefan Ytterborn att den modellen inte lämpade sig för den typ av produkter som bolaget säljer.

– Att klicka hem något för över 40.000 kronor var en praktisk omöjlighet. Det krävs fysisk närvaro och möjlighet att provköra innan köp, säger han.
 
Det är inte bara hos Cake det går trögt ! Proppen har gått i elskåpet !
 
Det är inte bara hos Cake det går trögt ! Proppen har gått i elskåpet !



...men Northvolt ångar på. Inga problem där. Joråsåatte...
 
Det är inte bara hos Cake det går trögt ! Proppen har gått i elskåpet !
De kostar ju så in i helvete mycket, och bilar är ändå en jävligt mogen marknad, och du får en bättre bil för mindre pengar om du köper bensinbil, och nu när pengar inte är gratis längre så blir det ju svårt att lägga en jävla massa extra pengar för mindre.
 
De kostar ju så in i helvete mycket, och bilar är ändå en jävligt mogen marknad, och du får en bättre bil för mindre pengar om du köper bensinbil, och nu när pengar inte är gratis längre så blir det ju svårt att lägga en jävla massa extra pengar för mindre.
Du får också mer Fodoramoppe för pengarna ifall du väljer en 25 km/h moped !
 
– Att klicka hem något för över 40.000 kronor var en praktisk omöjlighet. Det krävs fysisk närvaro och möjlighet att provköra innan köp, säger han.
Det hade vem som helst kunnat berätta för dem. Om de hade ställt frågan.
Fast jag är inte säker på att de ställde den frågan.
 
Det gick ju att provköra i Hammarby även om det kändes väldigt improviserat.
 
Skönt att dessa styggelser av designexperiment skapat av någon som uppenbarligen avskyr motorcyklar försvinner från marknaden.

Fast vem vet, som fågel fenix kan de ju uppstå igen om rätt finansiär dyker upp. Kanske blir det som med Saab, den ena mer eller mindre spektakulära entreprenör visar intresse för att värva nya aktieägare och riskkapitalister i en oändlig nedåtgående spiral.
 
Undrar hur folk som är gröna till sinnet skall förklara att folk inte vill betala för dyngan som matas ut under den heliga "omställningens" banderoll?

Är det Big Oil som kraschar marknaden?
Är det otillräckliga "styrmedel" från regeringar?
Är det dumma, insiktslösa rednecks som inte förmår tänka nytt som kraschar deras fina planer?

Eller är grejerna helt enkelt inte tillräckligt bra?
 
Många som dissar Cake. Troligen har de flesta inte provat en Cake i verkligheten. Personligen tycker jag det är (var) kul med något som sticker ut från det förväntade. Fast jo, Cake hade en duktig uppförsbacke. Och jag blev aldrig köpsugen.

- Utseendet. Ja det var... speciellt. Lite funkis. Men man måste våga!
- Körupplevelsen. Även den var.... speciell. Det är udda att köra cake. Som att sitta på en köksstol i 80 knyck. Man kanske hade vant sig efter ett tag?
- Komforten. Även den.... speciell. Sadeln var som en klädd planka. Inte det minsta bekväm. Som att sitta på en smal strykbräda (ni som stryker era kläder fattar).

Så, det var friskt vågat men lite vunnet.

Vem skulle köpa den och vad skulle den användas till?
Citytransporter, typ mc-bud eller matbud? Jadå.
Hipstermoppe för storstadspendlare (endast korta innerstadssträckor)? Jodå.
Fordon för snabba skubb hos reklambyråer eller arkitekter som vill ha något som sticker ut? Jovars.

...säkert några fler målgrupper. Men inte tillräckligt många köpare till det relativt höga priset.

Trist att de inte kunde hänga i. Fast någon köper kanske konkursboet och jobbar vidare med Cake?

(RGNT var roligare, en sådan hade jag kunnat ha. OM den hade kostat 1/3 av listpriset.)
 
Jaså Cake'n blev ingen kioskvältare alltså? Den skulle ju ha ett par hundra hästar den där, uträknat efter nedväxlingen i drivpaketet på nåt mysko vis..

Elmotorhästkrafter är till och med kraftfullare förgasarhästkrafter, det enda som är snabbare än en BMW 330.
 
Undrar hur folk som är gröna till sinnet skall förklara att folk inte vill betala för dyngan som matas ut under den heliga "omställningens" banderoll?

Är det Big Oil som kraschar marknaden?
Är det otillräckliga "styrmedel" från regeringar?
Är det dumma, insiktslösa rednecks som inte förmår tänka nytt som kraschar deras fina planer?

Eller är grejerna helt enkelt inte tillräckligt bra?
Jag läste en artikel i NyTeknik om Vehicle to Grid, dvs att fordonens batterier skulle mata strömming tillbaka in i nätet. Alla var lyriska, det skulle lösa alla möjliga problem med underskott i elnätet, men trots det lyfte det inte riktigt. Kanske för att en laddare för V2G kostade uppåt 10 gånger mer än en vanlig, kanske för att alla inte vill köpa en dyr elbil för att täcka för statens avveckling av stabil elförsörjning, kanske för att jag vill ha en fulladdad bil på morgonen, inte en som har kompenserat för att solkraften inte ger något nattetid.

Alla i det här fallet var tillverkarna och elbolagen, inte vi som får betala.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top