Jagar nya handskar. Lite råd önskas.

Jag bet i det sura äpplet, som är priset, och slog till på ett par Held Titan Evo. Har kört ett par Held-hanskar länge nu, och dom börjar bli lite slitna, plus att dom är Gore-Tex, så varma på sommaren.

Titan Evo är grymma! Varför:

* Riktigt bra med skydd
* Sköna och tunna iom känguruskinn
* Går långt upp på armen, det uppskattar jag i princip alltid
* Bra ventilation
* Snygga
* Gött att Held även på sin racinghandske sytt in visirtorkarbladet. Det är så fint att ha när det regnar.

Att tänka på:

* Eftersom det är mycket sömmar och hårda delar tar det en stund att få dom sådär goa på handen. Framförallt första 10 milen kändes dom bökiga, men det släppte fort ändå.

* Kör jag med min textiljacka som är lite knölig i ärmslutet kan det bli lite mycket tyg och skinn vid handleden. Jag får pilla till allting perfekt för att handsken ska sitta bra. Till skinnstället (som handskarna nog är tänkt att användas till mest) är dom helt perfekta.

* Priset. 3000 kr för ett par handskar är styvt. Men jag räknar med att dom håller i många år, precis som mina andra Held-grejer har gjort.
 
Last edited:
Jag bet i det sura äpplet, som är priset, och slog till på ett par Held Titan Evo. Har kört ett par Held-hanskar länge nu, och dom börjar bli lite slitna, plus att dom är Gore-Tex, så varma på sommaren.

Titan Evo är grymma! Varför:

* Riktigt bra med skydd
* Sköna och tunna iom känguruskinn
* Går långt upp på armen, det uppskattar jag i princip alltid
* Bra ventilation
* Snygga
* Gött att Held även på sin racinghandske sytt in visirtorkarbladet. Det är så fint att ha när det regnar.

Att tänka på:

* Eftersom det är mycket sömmar och hårda delar tar det en stund att få dom sådär goa på handen. Framförallt första 10 milen kändes dom bökiga, men det släppte fort ändå.

* Kör jag med min textiljacka som är lite knölig i ärmslutet kan det bli lite mycket tyg och skinn vid handleden. Jag får pilla till allting perfekt för att handsken ska sitta bra. Till skinnstället (som handskarna nog är tänkt att användas till mest) är dom helt perfekta.

* Priset. 3000 kr för ett par handskar är styvt. Men jag räknar med att dom håller i många år, precis som mina andra Held-grejer har gjort.
Mina med syingrockeskinn blev inte mindre styva så jag sålde de efter 2v och köpte några andra held, som jag nu haft i 5 år och kommer nog att ha de några år till

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 
Mina med syingrockeskinn blev inte mindre styva så jag sålde de efter 2v och köpte några andra held, som jag nu haft i 5 år och kommer nog att ha de några år till

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Fast stingrockskinnet sitter ju bara på fingrarna och i handflatan? Det verkar inte hämma rörelsen i mina iaf. Däremot gör ju tex det ihopsydda lillfingret att handsken är (var) hårdare att böja. Och det faktum att det är många skinnbitar på varandra, tillsammans med kevlar på insidan.

Men allt är ju kompromisser så klart. Titan Evo är nog bland de säkraste handskar man kan köpa, och det är klart att de är mindre rörliga än ett par handskar med mindre skydd (som då är mindre säkra förmodligen).

Jag är nöjd - och det verkar du också vara. :)
 
Är det någon som testat Held air n dry? Verkar ju schysst koncept med 2 handskar i en om det nu fungerar. Sen vet jag inte om glidskyddet är det bästa med enbart tunnt perforerat kängru skinn på undersidan.
 
Är det någon som testat Held air n dry? Verkar ju schysst koncept med 2 handskar i en om det nu fungerar. Sen vet jag inte om glidskyddet är det bästa med enbart tunnt perforerat kängru skinn på undersidan.

Jag har en föregångare till dom från Held. Det är en ficka för Gore-Tex, och en ficka för ventilerat. Din observation är spot on - skinnet i handflatan och fingrarnas insida känns tunt när jag kör i det ventilerade läget. Så jag brukar köra i Gore-Tex-fickan, och då är dom varma och lite bylsiga jämfört med "vanliga" handskar.

Numera är dom relegerade till kallt/regnigt väder. Dom är mer vattentäta än handskar utan Gore-Tex, men som alltid med kombinationen skinn/Gore-Tex-membran/foder så blir man i princip alltid blöt ändå.
Skinnet hinner inte göra av med fukten från handsken, så fukten stannar på insidan av membranet och samlas i fodret = blött. Är temperaturen lagom (under 15 grader ish) så funkar det, men på sommaren, nja. Men detta fenomen gäller alla Gore-Tex-handskar som är i skinn.

En solklar kompromiss - jag har kört med dom handskarna året runt i många år, och det funkar bra. Men nu väljer jag att ha två par, ett par sommarhandskar utan membran, och ett par fodrade vattentäta för regn och kallare väder. På längre resor åker bägge paren med, så jag har ett par torra alltid.
 
Jag gjorde det extremt oetiska och köpte ett par från Aliexpress. Kopior på Dainese GP superduperxxx. De är inte kraschtestade men har hållit i tre säsonger utan att nötas. Jag provade originalet och undantaget sömmarna (vilka jag knappast kan testa) så var skillnaden liten.
 
Jag gjorde det extremt oetiska och köpte ett par från Aliexpress. Kopior på Dainese GP superduperxxx. De är inte kraschtestade men har hållit i tre säsonger utan att nötas. Jag provade originalet och undantaget sömmarna (vilka jag knappast kan testa) så var skillnaden liten.

Är det inte de som har människohud i handflatorna?


Buy quality, cry once
 
Är det någon som testat Held air n dry? Verkar ju schysst koncept med 2 handskar i en om det nu fungerar. Sen vet jag inte om glidskyddet är det bästa med enbart tunnt perforerat kängru skinn på undersidan.
Jag har testat de, då jag precis som du tyckte att det verkar smart. Jag tyckte att de var styva och obekväma. Kör nog hellre med skinnhandskar och har ett par gore-tex I väskan tills när det regnar.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top