Jagar muttrar med denna typen av självlåsning.

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Tja!

Vad kallas denna typen av självlåsning i en mutter och var kan jag handla sådana? Det gäller M10x1,5.


mutter.JPG



/Dave
 
TS: Varför vill du ha så'na där? Handlar det om funktion eller estetik?
 
Jag hade nöjt mig med vanliga Nyloc M10x1,5 muttrar.
https://www.biltema.se/bygg/fastelement/muttrar/lasmutter-2000018092
Är du orolig att det lossnar pga hög temp på motorn, använd gänglåsning.
Gänglåsning har Suzuki till skruven , dragen i bakramen, för att fästa den bockade plåt som håller avgasrören strax efter katalysatorn på GSX1300R.
Så när jag var klar med lite service fäste jag också skruven som håller plåtbiten med gänglåsning. Från Biltema.
https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/skyddstatningsmedel/ganglasning-2000031698
Det var 2016 jag fäste den skruven och den har inte lossnat än.
Tänk dock på att Biltemas gänglåsning inte tål minusgrader i flaskan och så kallt som det är nu 0grader på morgnarna hade jag haft flaskan i innerfickan på jackan hem. Så gänglåsningen inte blir kall i flaskan.
Väl monterad och efter gänglåsningen stelnat är det tydligen inga problem med kyla längre.
Och du har väl varmgarage ?
 
Last edited:
Jag hade nöjt mig med vanliga Nyloc M10x1,5 muttrar.
https://www.biltema.se/bygg/fastelement/muttrar/lasmutter-2000018092
Är du orolig att det lossnar pga hög temp på motorn, använd gänglåsning.
Gänglåsning har Suzuki till skruven , dragen i bakramen, för att fästa den bockade plåt som håller avgasrören strax efter katalysatorn på GSX1300R.
Så när jag var klar med lite service fäste jag också skruven som håller plåtbiten med gänglåsning. Från Biltema.
https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/skyddstatningsmedel/ganglasning-2000031698
Det var 2016 jag fäste den skruven och den har inte lossnat än.
Tänk dock på att Biltemas gänglåsning inte tål minusgrader i flaskan och så kallt som det är nu 0grader på morgnarna hade jag haft flaskan i innerfickan på jackan hem. Så gänglåsningen inte blir kall i flaskan.
Väl monterad och efter gänglåsningen stelnat är det tydligen inga problem med kyla längre.
Och du har väl varmgarage ?


Japp, varmgarage och det är till just till muttrar jag bytt ut på motorn. Jag monterade en motorbåge för ett tag sen och den var begagnad och till den följde inte med några bult o muttrar. Fick då byta ut bult o mutter pga fingängning till gängstång o låsmutter med nylolock. Dessa nylomuttrar sitter precis frampå motorn strax under cylindrarna och är en del av främre motorfästena (2st totalt). Petade i plastlåsningen på mutrrarna med liten skruvmejsel när motorn var varmkörd häromdan och nylo-låsningen började bli jäkligt mjuk.

Så du menar att att gänglåsning klarar den tempen?! Kanske den gör? :va Biltemas (vilket jag har en flarra av) skall klara -50 till 150 grader när den är härdad.

Har ingen uppfattning hur varmt det faktiskt blir på utsidan av cylindrarna. Hur varmt blir det tro? Nån som vet? Kör en vätskekyld ER6N från 2008.


Här är det utmärkt var de skall sitta:

engine.JPG

(klickbar bild)


/David
 
Last edited:
Japp, varmgarage och det är till just till muttrar jag bytt ut på motorn. Jag monterade en motorbåge för ett tag sen och den var begagnad och till den följde inte med några bult o muttrar. Fick då byta ut bult o mutter pga fingängning till gängstång o låsmutter med nylolock. Dessa nylomuttrar sitter precis frampå motorn strax under cylindrarna och är en del av främre motorfästena (2st totalt). Petade i plastlåsningen på mutrrarna med liten skruvmejsel när motorn var varmkörd häromdan och nylo-låsningen började bli jäkligt mjuk.
Så du menar att att gänglåsning klarar den tempen?! Kanske den gör? :va Biltemas (vilket jag har en flarra av) skall klara -50 till 150 grader när den är härdad.

Har ingen uppfattning hur varmt det faktiskt blir på utsidan av cylindrarna. Hur varmt blir det tro? Nån som vet? Kör en vätskekyld ER6N från 2008.


Här är det utmärkt var de skall sitta:

View attachment 448567

(klickbar bild)


/David

Är muttrarna låsta av metallgjutningarna i motorn runt om muttern så kan du garantera att skruvarna inte gängar ur muttrarna genom att borra hål i skruven och låsa skruven med ståltråd.

Men det här är lätt att testa dra in en M10 i en vanlig mutter med Biltemas gänglåsning. Låt stå till nästa dag.
Lagg skruven med mutter i en kastrull med vatten. Låt vattnet koka upp.
Låt det koka med svag värme 1 timme. Ta upp skruven och testa om gänglåsningen släppt. Att det är lätt få av muttern.
 
Last edited:
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top