Jagad av de blå, drar ni verkligen?

Shreddie

Gitarrist i Stormhold
Gick med
10 Apr 2011
Hoj
1991, Kawasaki ZXR750R
Hej igen!
Jag tänkte bara fråga, på helt allvar nu alltså..
Jag vet att det är många hojåkare som bara: " jag har kört ifrån snuten här å där". Men mååånga som säger det har förmodligen inte gjort det..

Är det vanligt?! Gör ni det helt allvarligt talat?
Brukar dom börja jaga en fast dom inte får? bränner dom ut allt man äger om dom tar tag i en?

Erfarenheter och sanna historier tack :)

(För jag vet inte själv vad jag hade gjort om en snut kom med blåljus bakom mig i 150 knyck eller högre, vet inte om jag hade vågat något av alternativen, haha)..

prata med "gåst rajder" här på forumet, han har dragit snutten ett antal gånger!

Skulle aldrig fundera på att smita, straffet är så lågt ändå och har man gjort fel får man stå för det. Jag blev stoppad av en civilpolis som åkte efter mig i 3 km i 150 km/h på 90-väg. Inga böter så varför smita:confused:

kört om civilare ett par ggr.. som sedan försökt att hänga på, men aldrig sett dom sen.

mött målade bilar på slangen eller lite för fort, fått lite blink med blåljusen, men dom har aldrig vänt.

tror att poliser i bil/buss inser att dom inte har en chans att hinna ikapp en sporthoj.

mc polis har jag aldrig kört ifrån & är tveksam om jag skulle försöka dra ifrån den heller. känner X antal poliser som är verksamma som smc instruktörer & vet att dom kör bra på sina privata hojar på bana.

If you dont can do the time, dont do the crime..

Har alltid laglydigt stannat, trots att det 2 ggr varit tveksamt som fan vad det varit, (flygande bes) och en gång en polis som inte heller hade riktig polismundering i min mening? Nästa gång det är så tvivelaktigt vad fan det är för filur som vinkar in en och man inte ser polisbilen tänker då jag inte stanna iaf, men inte för det att jag tänker "vrålköra" iväg.

Har blivit invinkad där det inte varit tvekan om poliskontroll, 4 ggr, varav 2 ggr med böter/ombesiktning och nykterhetskoll 2 ggr av dessa. 1 av dessa en riktigt jävla nitisk otrevlig polis, charmkurs hade varit en bra ivestering i den lilla elaka fan..

Sen har jag åkt förbi 5-6 ggr då det varit mätningar, men "klarat" mig:krama..2 ggr men lite ruskande på huvudet av polisen, då de hört en lite tidigare..toppenrundan var iaf en vår då jag först åkte förbi en laserkontroll där jag klarade mig, men några mil senare invinkad på ett annat ställe.

Last edited:
Håller med ovanstående som jag känner personligen (WW). Har väl sett blå lampor i spegeln någon gång men som ovanstående säger...
Hade jag sett att det var en MC däremot så hade jag slagit av direkt, mest troligt för att jag behöver dem i jobbet...:)

jag har prövotid. aldrig blivit jagad men jag kan tänka mig att flyga över ängar om jag så behöver för att behålla kortet

sköna historier :) finns det kännetecknen för en civ.polis? har hört att det kan se ut som vem som helst i vad som helst..

Själv har jag bara varit med om något riktigt hjärtdunkande en gång och det var från detta årets bikemeet då jag skjutsat hem en polare till värnamo. och på vägen tillbaks på 90-vägen drog jag upp i nästan 200 knyck, läget under kontroll och från ingenstans ser jag en snutbil i full fart åka upp bakom mig.. fy fan va läskigt saktar ner till 90 och hoppas att inget händer, han följer efter mig nån mil och sedan blinkar han och kör om mig å försvinner snabbare än kvickt :S vilken jävla tur man kan ha ibland! och vilken lycka som utrstrålades från mig!

Jag åker bara ifrån dem ifall jag har chansen.

T.ex. var jag påväg hem så mötte jag en målad blåvit med 2 pers i. De låg bakom en stor båt på 30 kärra å krypte. De skulle vända mitt ute på vägen men såg att det kom ett kors några meter framför.

Jag åker ca 100 meter till svänger vänster å ner i tunneln vid tågstationen å sen hem :D.

Kompisarna stog och såg på och skrattade i telefonen när jag ringde och varnade en.

Hur fort är måste man då köra för att bli av med en polisbil? Jag gissar att dem inte ger upp förrän minst 200km/h? Känns svettigt att hålla det tempot på 80-väg....

Hur fort är måste man då köra för att bli av med en polisbil? Jag gissar att dem inte ger upp förrän minst 200km/h? Känns svettigt att hålla det tempot på 80-väg....

Man kan ju typ ligga hastigheten man klarar av med snuten i röven och kommer det bilar på lite svårare ställen att köra om för en bil så blås om å sen dra på så sitter snuten fast bakom bilarna :P ingen erfarenhet av detta dock men tanken slår en när man börjar tänka på hur det skulle va om man var tvungen..

Ja det hände en gång med min lätta mc. Jag skulle svänga ut på en huvudled där det var stopplikt. Men eftersom det var sent på natten så rullade jag förbi stoppskylten. Detta såg självklart en polisbil som började att följa efter mig med blåljus.

Eftersom jag visste konsekvenserna av att köra mot stopplikt och ha kvar prövotid så avslutar jag jakten relativt snabbt. Genom att köra genom en grindförsedd cykelbana där polisen inte kunde passera hade jag skakat av mig dom. Detta var då man var mindre mogen och fattade dumma beslut(Även en lätthanterlig mc).

En bekant här i orten har kört mc en del trots att han inte har kortet. När han var ute igår mötte han två mc-poliser som han i backspegeln såg vände efter honom... Eftersom han inte har kort och inte ville bli stoppad så tänkte han försöka dra ifrån dom. Blev jakt på dryga 6 mil, vad jag förstår i bra bit över 200km/tim mestadels. Till slut stannade han helt enkelt, de tog kortet på plats (B). Vad skulle ni tippa på att det blir utöver?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman