Jag vs biltema, vem vinner?

digare var bt padsen tillverkade av goldfren och riktigt bra. Numera är de dock kinatillverkade och inge vidare då de är väl mjuka vilket gör att de slits fort.

Men varför biltema skulle betala skivorna förstår jag inte. Där finns inga pads som förstör ett par skivor sådär. Det slitaget beror på klåpig ägare som kört på metallen och då får man skylla sig själv.

Det där lät som riktig BS, du kommer givetvis inte ihåg vad programmet hette?
Biltema kör lite svartjobb kvällstid..

Absolut BS, jag sitter här och trollar en söndagkväll i min ensamhet... Det här var inte mot Biltema utan det är hela branschen som har problem...

Kriget mot piratkopiorna heter programmet, ska leta upp länken åt dig..

Beskrivning av programmet på svtplay när det låg där:

Allt ser ut som original, men förpackningar, 3D-hologram m.m. som levereas ifrån bilproducenternas underleverantörer.
Officellt finns inga kopior från fabrikerna, men programmet visar annat.

Ett test med Renaultbromsar visar 22meter längre bromssträcka med kopiorna, rykande bromsar, sprickor i nya beläggen efter 10 hårda inbromsningar.

Last edited:
Absolut BS, jag sitter här och trollar en söndagkväll i min ensamhet... Det här var inte mot Biltema utan det är hela branschen som har problem...

Kriget mot piratkopiorna heter programmet, ska leta upp länken åt dig..

Beskrivning av programmet på svtplay när det låg där..

Allt ser ut som original, men förpackningar, 3D-hologram m.m. som levereas ifrån bilproducenternas underleverantörer.
Officellt finns inga kopior från fabrikerna, men programmet visar annat.

Ett test med Renaultbromsar visar 22meter längre bromssträcka med kopiorna, rykande bromsar, sprickor i nya beläggen efter 10 hårda inbromsningar.

OK, skillnad på pirat och noname, så vi pratar samma sak.

Men jag har en känsla av att jag kan fixa rykande bromsar efter 20 varv på bana med märkes pads om jag hade det som mål med. :)

Det var ett reportage på TV för en tid sedan angående bromsbelägg tillverkade "utanför kontorstid"

Det kördes 20 varv på bana i "över åka till jobbet" tempo och med "fulbeläggen" så bokstavligen rykte det om beläggen när de stannade... Nu vet jag inte om du har haft otur att få sådana belägg till din hoj men det är tydligen ett jäkla problem när de riktiga tillverkarna producerar dåliga belägg kvällstid och orginal på dagarna...

Jag såg detta prog med even boxarna och logon va identiska om ja inte minns fall så fanns dess even i deras orginal lager hos tillverkarna mm -_-

//Robin

Last edited:
Kört ca 1400 mil på mina frambelägg och då var de redan beg och de håller än trots en del bankörning av dessa.

Jag skulle aldrig våga köra med Biltema bromsgrejer på mc, men på bil har hänt.

Beror väl på hur länge du körde på metallen, men jag önskar dig lycka till med ärendet.

OK, skillnad på pirat och noname, så vi pratar samma sak.

Men jag har en känsla av att jag kan fixa rykande bromsar efter 20 varv på bana med märkes pads om jag hade det som mål med. :)

Fast är det ofta inte samma produkt?
Biltema är så pass stora att jag inte riktigt vill kalla dem noname dock, de borde ha viss uppföljning av sina produkter.

tjocksmock skriver:
På hojen lossnade bromsbelägget från plattan.
Verkar rimlig förklaring. Tillverkningsfel.
Jag har lite svårt tänka mig man kan slita ner beläggen på 150 mil.
Men är det tillverkningsfel och beläggen lossnar från plattan så kan det givetvis gå fortare än fort till att bara plattan återstår.
Det räcker antagligen med att plattorna inte varit helt rena från olja från tillverkningen för att inte limmet med beläggen ska fastna.
På den tiden SAAB hade en fabrik i Arlöv utanför Malmö lackades ett antal SAABar på inte helt rena karosser. När man i USA skull torka av skyddsfettet över lacken så följde lacken med. Bara lasta SAABarna på båten igen för retur till Sverige.

Last edited:
tjocksmock skriver:

Verkar rimlig förklaring. Tillverkningsfel.
Jag har lite svårt tänka mig man kan slita ner beläggen på 150 mil.
Men är det tillverkningsfel och beläggen lossnar från plattan så kan det givetvis gå fortare än fort till att bara plattan återstår.

Jag håller med om att i ett läge där beläggsytan lossnar från plattan att man får metall mot metall:D - naturligvis sker det fort också

Nu har ju folk fått repiga skivor med biltema belägg och även andra belägg utan att beläggena blitt "flintskalliga"

Jag trodde du gillade biltemas kvalitet...:D

Mycket av biltemas produkter är bra, för att inte säga riktigt bra, med tanke på priset. Vissa är det inte, t ex bromsbeläggen.
Det som är bland det bästa med forum. Att man kan dela med sig av erfarenheter så man kan hjälpa andra att plocka russinen ur kakan. Samt själv lära sig det samma ;)

Det var ett reportage på TV för en tid sedan angående bromsbelägg tillverkade "utanför kontorstid"

Det kördes 20 varv på bana i "över åka till jobbet" tempo och med "fulbeläggen" så bokstavligen rykte det om beläggen när de stannade... Nu vet jag inte om du har haft otur att få sådana belägg till din hoj men det är tydligen ett jäkla problem när de riktiga tillverkarna producerar dåliga belägg kvällstid och orginal på dagarna...

Såg programmet igår, beläggen dom testade var inte samma som gjorde renaults orginal,
det var ju någon suspekt kiosk i Istanbul, med hemmaklippta kartonger.

Jag testade biltema beläggen på KTMen med orginalskiva, beläggen gick åt extremt snabbt och skivan blev ung som TS bilder, väldigt ojämn. (och då fanns det fortfarande belägg kvar)
Nu kör jag med biltemaskiva och sintrade orginalbelägg och det ser väldigt mycket bättre ut hitils.
Så biltemas belägg verkar väldigt mjuka, vilket verkar leda till väldigt ojämt slitage på skivan.

Har du belägg för dina anklagelser?

Vet inte om det är mig du syftar på, men om det var det så är det som jag skrev tidigare INTE anklagelser mot Biltema utan att de själva precis som alla andra företag kan bli lurade att köpa orginaldelar men att det i själva verket inte är det. Det här gäller massor av produkter och det är inte bara bildelar utan det är kemikalier och en massa andra produkter.

Jag handlar massor med saker på Biltema och det fungerar för mig. Jag har köpt bromsbelägg till min cross på Biltema och kört bla Gotland Grand National med utan problem. Batteriet i min Z750 är Biltema, passade perfekt och fungerar klockrent.

Så återigen ingen kritik riktad direkt mot Biltema!!!

Vet inte om det är mig du syftar på, men om det var det så är det som jag skrev tidigare INTE anklagelser mot Biltema utan att de själva precis som alla andra företag kan bli lurade att köpa orginaldelar men att det i själva verket inte är det. Det här gäller massor av produkter och det är inte bara bildelar utan det är kemikalier och en massa andra produkter.

Jag handlar massor med saker på Biltema och det fungerar för mig. Jag har köpt bromsbelägg till min cross på Biltema och kört bla Gotland Grand National med utan problem. Batteriet i min Z750 är Biltema, passade perfekt och fungerar klockrent.

Så återigen ingen kritik riktad direkt mot Biltema!!!

Belägg.:rofl

Nu ringde BT och ville ha reg. nr på hojen. Det tar sig! Får se hur det landar. Visst kan man hävda att det är handhavandefel och man har en skyldighet att kolla så grejerna håller.

Kollar ni oljan varje gång ni åker en sväng, nej tror inte det eftersom man tar för givet att det är som det ska.
Samma gäller bromsarna, de har fungerat bra tills bromsmaterialet var bortslitet, jag märkte övergången väldigt fort från att det var bra bromsverkan tills det var obefintligt med bromsmaterial och själva metallplattan låg emot skivan.. Bromsarna har ÅTERIGEN aldrig legat emot då kolvarna gått tillbaka till ursprungsläget efter bromsning.

Önskar dig lycka till.

Håller med många om att det är förarens uppgift att kontrollera sitt fordon, men det är ju ganska svårt under färd.

Om jag uppfattar dig rätt så satt du på hojen när bromsarna mer eller mindre slutade att fungera varpå du upptäckte att beläggen var helt slut. Om du då endast kört 150 mil med dem och de skadat dina bromsskivor så tycker jag verkligen att du är berättigad till ersättning förutsatt att allt var rätt monterat och uppgifterna du lämnat stämmer.

Om det handlat om en hammare istället och huvudet lossnat på grund av dåligt lim/fästning och haft sönder ett fönster tror jag de flesta hade tyckt att det var rimligt att försäljningsstället alt tillverkaren av hammaren betalade kostnaden för det trasiga fönstret då deras produkt varit felaktig och trots korrekt användande gått sönder och orsakat skada.

Önskar dig lycka till.

Håller med många om att det är förarens uppgift att kontrollera sitt fordon, men det är ju ganska svårt under färd.

Om jag uppfattar dig rätt så satt du på hojen när bromsarna mer eller mindre slutade att fungera varpå du upptäckte att beläggen var helt slut. Om du då endast kört 150 mil med dem och de skadat dina bromsskivor så tycker jag verkligen att du är berättigad till ersättning förutsatt att allt var rätt monterat och uppgifterna du lämnat stämmer.

Om det handlat om en hammare istället och huvudet lossnat på grund av dåligt lim/fästning och haft sönder ett fönster tror jag de flesta hade tyckt att det var rimligt att försäljningsstället alt tillverkaren av hammaren betalade kostnaden för det trasiga fönstret då deras produkt varit felaktig och trots korrekt användande gått sönder och orsakat skada.

Helt korrekt uppfattat. Jag märkte under färd (på mc-semestern) i helgen att de började skrapa. Från det att detta uppdagades hade jag ca 30 mil hem, självklart användes endast bakbromsen under de sista milen hem.

du får en klapp på axeln av BT och en som visar vart du kan köpa de nya beläggen för tillgodokvittot du kommer att få.. skivorna blir nog svårt och de önskar nog dig bara lycka till..! Gråta ut i pressen ? Jag antar att BT har bättre advokater och expertis inom business (deras affärsidé är ju att tjäna pengar på folks snålhet) än vad de har när det kommer till bromsbelägg..

i vilket fall, lycka till..! Jag hoppas att du får rätt...!

Back