Jag vs biltema, vem vinner?

Testade biltemas belägg på min DR en gång. De var slut på rekordtid, kommer inte ihåg miltalet nu men tror det var 200-300 mil. Upptäckte det dock innan skivan börjarde ta stryk.

Köper inte biltemabelägg igen iaf.

De va tur för din del, för mig va de också sista gången... Jag upptäckte de för sent bara och då är det frågan om det är mitt fel. De borde ju hålla längre tycker man än 150 mil. Vi får se vad BT säger!

De va tur för din del, för mig va de också sista gången... Jag upptäckte de för sent bara och då är det frågan om det är mitt fel. De borde ju hålla längre tycker man än 150 mil. Vi får se vad BT säger!

Jo, med så sopslut belägg efter 150 mil så får man ju byta beläggen lika ofta som man tvättar och smörjer kedjan...

jag vill minnas att jag läst någon tråd här på SH om någon som hade köpt BT belägg där belägget delade sig och kvar satt bara stålplattorna.

jag vill minnas att jag läst någon tråd här på SH om någon som hade köpt BT belägg där belägget delade sig och kvar satt bara stålplattorna.

Jo, och vill minnas att det kom fram att det även gällde märkesbeläggen..

Den som söker i trådarkivet skola finna

Tror du att det är rocketscience att tillverka belägg?

Nä det är det inte , men man brukar få vad man betalar för,
och aldrig i livet jag skulle våga sätta på bromsbelägg från BT. någon jävla självbevarelse får man ju ha!

men vi kan ju utlysa en tävling ..

1. Montera BT bromsbelägg ..
2. Gör 4 inbromsningar från 260 km/h på Anderstorp
3. 5:e inbromsningen ska göras vid 150 meters skylten..

vem vågar ?????

Last edited:
och aldrig i livet jag skulle våga sätta på bromsbelägg från BT. någon jävla självbevarelse får man ju ha!

vem vågar ?????

Biltema säljer gatbelägg, så varför blanda in bana?

Det har hänt mig med, men inte på Biltemas belägg. Det var Newfren-belägg, också på DR:en men bak. :)

vem vågar ?????
Varför skulle man bromsa senare med gatbelägg än man gör med racebelägg?

Ni som får soppatorsk, ringer ni och skäller ut macken ni tankade hos senast?

Biltema säljer gatbelägg, så varför blanda in bana?

nä du kan få göra det ute i trafiken istället om du vill sticka ut halsen riktigt ordentligt. tyckte bara att det hade varit lättare att samla ihop kroppsdelarna om man varit på inhägnat område.

Varför skulle man bromsa senare med gatbelägg än man gör med racebelägg?

Ni som får soppatorsk, ringer ni och skäller ut macken ni tankade hos senast?

med tanke på hur mycket belägg där lär vara kvar så får man väll börja bromsa redan i utgången på rakan !:död

nä du kan få göra det ute i trafiken istället om du vill sticka ut halsen riktigt ordentligt. tyckte bara att det hade varit lättare att samla ihop kroppsdelarna om man varit på inhägnat område.

Kan avslöja att jag nog gjort det 100gånger hitintills och beläggen lever..

Jag har testat biltema bromsbelägg på både hoj och en gammal bil.
På hojen lossnade bromsbelägget från plattan. Noterade också att beläggen slets väldigt fort innan.
På bilen vart det en otroligt dålig bromsverkan så fort skivorna/beläggen blev varma. Var helt omöjligt att låsa bromsarna på torr asfalt och det var ej ABS.:D:D:D Även här slets beläggen väldigt fort.

Jag har testat biltema bromsbelägg på både hoj och en gammal bil.
På hojen lossnade bromsbelägget från plattan. Noterade också att beläggen slets väldigt fort innan.
På bilen vart det en otroligt dålig bromsverkan så fort skivorna/beläggen blev varma. Var helt omöjligt att låsa bromsarna på torr asfalt och det var ej ABS.:D:D:D Även här slets beläggen väldigt fort.

Med detta känns det mer regel än undantag att det är rena skiten, nu vet vi att det kan bli en dyr läxa om man inte byter i tid

Med detta känns det mer regel än undantag att det är rena skiten, nu vet vi att det kan bli en dyr läxa om man inte byter i tid

Men du är allvarlig med att 4st belägg är slut efter 150mil?
Du har inte tryckt i några extra liter bromsvätska?
:hihi

vem vågar ?????

Självbevarelsedriften har man ju tappat för längesen när man kör sporthoj.

Jag har faktiskt kört med biltema belägg på anderstorp med en 1000cc. Han inte få hem mina belägg och var riktigt sugen på att åka.

Funkade över förväntan. Bytte när jag fick hem mina dyra belägg, så hållbarheten kan jag inte utala mej om.

Det var ett reportage på TV för en tid sedan angående bromsbelägg tillverkade "utanför kontorstid"

Det kördes 20 varv på bana i "över åka till jobbet" tempo och med "fulbeläggen" så bokstavligen rykte det om beläggen när de stannade... Nu vet jag inte om du har haft otur att få sådana belägg till din hoj men det är tydligen ett jäkla problem när de riktiga tillverkarna producerar dåliga belägg kvällstid och orginal på dagarna...

Det var ett reportage på TV för en tid sedan angående bromsbelägg tillverkade "utanför kontorstid"

Det kördes 20 varv på bana i "över åka till jobbet" tempo och med "fulbeläggen" så bokstavligen rykte det om beläggen när de stannade... Nu vet jag inte om du har haft otur att få sådana belägg till din hoj men det är tydligen ett jäkla problem när de riktiga tillverkarna producerar dåliga belägg kvällstid och orginal på dagarna...

Det där lät som riktig BS, du kommer givetvis inte ihåg vad programmet hette?
Biltema kör lite svartjobb kvällstid..

1. Skulle det vara fel på dina bromsok som orsakat onormalt slitage borde beläggen vara olika mycket slitna.

2. Du har fördel av konsumentköplagen eftersom du gör reklamationen inom 6 månader från köpet. Då är det säljande företag som har bevisbördan för att det inte var fel på varan. Självklart kan man förvänta sig att bromsbelägg skall hålla mer än en säsong om man inte kör racing.

1. Felet kan väl ligga i pumpen också? Om inte returen spelar rent så blir det ju jämnt slitage då bromsarna ligger på lite så fort vätskan blir varm. Henrik (R1000) har jag för mig det var fick tvärstopp på rakan på Anderstorp pga det och bromsarna tryckte på hårdare och hårdare till han till slut stod still längs bankanten och var glad att han inte slog över. Värmen gjorde tydligen att trycket ökade. På gata blir det ju inte samma tryck, men kan va nog för att slita ned beläggen i förtid.

Eller? :va

2. KKöpL täcker ganska garanterat (utan att det behövs för BT är nog mer rädda om sitt varumärke än så) beläggen. Att få stöd för skivorna däremot efter en hel säsong och ovisst antal mil (bevisbörda) är högst tveksamt. Som flera påpekat är det bristande tillsyn som är den främsta orsaken, något BT i en eventuell process säkerligen förstår och lyfter fram, till deras fördel.

---------------------------------------

Tippar också på att TS får nya belägg och ett presentkort på 500-1000 sek.

Back