Jag vill testa och overklocka

satte själv på en fet kylning på min 1800+.. lyckades dra upp den i 3Ghz(+).. :tuttar
Sen kan man diskuttera om den var stabil.. men från 266Mhz buss till 333 tror jag det var :D

dom mest klockvänliga processorerna genom tiderna.. Celeron 366 dom gick att dra upp till 600mhz med originalkylning. :tummenupp

Kör min cpu (p4 2,4 northwood) i 2,8 (32 grader) utan några problem frams till jag installerade om windows då fu*kade windows upp att så jag får CRCX fel på alla mina rar filer! så kan inte köra klockat mera men vet att det går bra

Måste bara tillägga en sak till er som vill klocka era Intel P4´or.

De flesta klockar riktigt fint :tummenupp MEN dra inte Vcore´n över 1,65V då kan det gå riktigt illa med dessa prollar.

Såfort jag har pengar till en ny psu så blir det mera klockning med luftkylningen, mitt agg börjar sjunga på sista versen och ger riktigt dåliga spänningar :(.

Angånende värmeproblemet AMD Vs. Intel.

Förut var det AMD som man kunde steka ägg på med sina Palomino kärnor, nu kom Intel med Prescott kärnan och den kan man steka en hel oxé på :tomten

Alltså, värmeproblemet existerar hos båda märkena dock så har AMD fått sina svala nu och Intel gjort raka motsattsen med Prescott kärnan.

edit:

Hörde ett bra "ordspråk" förut.

AMD är som kackerlackor, lätta att få, och svåra att bli av med

Råkade grilla en Palomino i 110grader förut en stund, funkade fint =)

Last edited:
DFMSWEDEN skrev:
Ny p4 processor + Moderkort....då blir det billigare med en ny amd dator.....de är ju ganska billiga iförhållande till intels saker....+ mycket stabilare och lätta att klocka....alltså , stabilare än p4:an klockad !

P4 Northwood kräver väldigt mycket kylning när den är klockad till 3,4ghz....men det går ju.....men inget att rekomendera!!

//DFMSWEDEN

Det där var ju inte fakta direkt. Jag har kört min P4 1.8 i 2.4Ghz i över 2 år med originalkylning. Står som server numera :7peta

Det största problem du har är om du verkligen kan ändra något i BIOS? Jag tvivlar på att du kan det med din Dell. Flasha BIOS så löser det sig. Sen är det bara att sätta igång att antingen höja multipeln om inte den är låst (går att ordna men det är inte värt besväret om du bara vill testa lite) eller i annat fall FSB:n. När du märker att den börjar bli ostabil höjer du vcoren och klockar lite mer. Jag skulle dock inte höja mer än 0.1 volt med fläktkylning. Jag har höjt 0.2 på min vattenkylda burk och det gör en hel del grader.Fortsätt tills du hittar ett bra läge för FSB och vcore där datorn är stabil och CPU:n inte är allt för varm. Det är omöjligt att säga hur mycket just din processor går att klocka, så där kan du inte räkna med något bra svar. Bara du kan ta reda på svaret.

Angående att P4:or inte är bra att klocka så visst, AMD är mer klockvänliga överlag men därmed inte sagt att P4 inte är lämpliga. Det går skrämma upp dem med en hel del. Dessutom blir de inte alls lika varma som de allra flesta AMD:s som har något år på nacken. Dock börjar AMD få ordning på sina temperaturer och är nu mer än godkända vad det gäller det.

En snabb sak till dig som ville klocka om du nu lyckas flasha ditt moderkort.

OEM kort är svåra att hitta pirat bios till om det nu ens finns

FSB = Front side buss, den ska du höjja så mycker du bara kan för att få bäst prestanda, det är i denna hastigheten det kommuniceras på i moderkortet.

Multippeln kan du mer än gjärna backa för att kunna höjja FSB´n, en hög multippel är ingen fördel faktiskt.

Men men, istället för att skriva i 10min å googlade jag i ca 40min och fick fram samma sak ungefär

Vilket är bäst, FSB eller multipli klocka?
Tidigare inskrivit av MartinuZ
Processorns totala klockfrekvens baseras på FSB'n och en multippel (multiplicator/ratio/multiplier). För att räkna ut totala klockfrekvensen är det alltså FSB*Multippel...
FSB är moderkortets busshastighet. Utifrån den utgår alla hastigheter på moderkortet, och det är med den hastigheten som delarna på moderkortet kommunicerar (på ddr system så blir det 2*FSB = hastighet på data till/från minnen).

Om man jämför ett system som är FSB klockat och ett som är multippelklockat så ser man tydlig skillnad i t ex 3dMark2k1.
Mitt moderkort går tyvärr inte över 112 MHz FSB, så man ser ingen extrem skillnad på mitt, men titta här ändå:
3527 Poäng @ 1000 MHz (10*100=1000)
3778 poäng @ 1008 MHz (9*112=1008)
samma grafikkortsklockning och drivrutiner och så användes vid båda testen.

Jag får alltså 7% bättre 3d prestanda genom att klocka FSB istället för bara multippelklockning...Jag ökar FSB'n med 12% och bibehåller samma CPU hastighet och ändå får jag så stpr prestandaökning.

På nyare moderkort och någorlunda dugliga minnen osv är det vanligt att man kan klocka från 133 MHz till runt 160 MHz, alltså en ökning på 20% FSB..
Om man i ett sådant system gör 2 test som jag gjorde, så bör man få en ökning på ca 11-12% i 3d Mark2k1.

Om man har bra saker och ordentlig kylning på det mesta i datorn så kanske man kan komma upp i 180 i FSB.. då har man en FSB ökning på 35%...
Gör man ett liknande test här skulle skillnaden mellan multippelklock och fsb klock vara 20% (!) i 3dMark2k1!

Alltså spelar det en JÄKLA roll hur man klockar.. är man bara ute efter MHz på prollen så är det ju lättast att bara multippelklocka eftersom det inte påfrestar nått annat än processorn.. Vill man däremot ha prestanda så ska man HELT KLART FSB klocka så långt man kan!
(Kan säga att mina jämförelser med system med mer överklockning är bara teoretiska. finns inget sätt att säga hur stor skillnad det blir för JUSST DEJ mellan FSB klock och multippelklock.. But try it n' you will see...)

Tackar för mej. Förmodligen är inte allt rätt som jag säger men hoppas det ger en bra inblick i killnaden mellan att klocka med bara multippel och att använda FSB klockning...

Ett påföljande inlägg
kom på en sak.. min jämförelse var lite kass där eftersom de flesta moderkort har nya dividers på AGP & PCI när man kommer över vissa FSB hastigheter.. e ex så kan PCI Dividern gå från 1/4 till 1/5 när man nått ca 20% FSB överklockning, och sen kanske 1/6 när man når 45% FSB överklockning..
så grafikkortets hastighet kommer inte fortsätta öka lika snabbt på höga FSB klockningar som jag skrev i mina teoretiska test...

Det som är viktigast är dock att minnesbandbredden och hastigheten på signalerna på moderkortet som ökar med FSB'n...

Lås PCI och AGP/PCIe frekvencen!

Detta e hemma datan ... kan kan klocka denna då?

----------------------------------------------------------------
CrystalCPUID 4.3.2.236 (C) 2002-2005 hiyohiyo
Crystal Dew World [http://crystalmark.info/]

Date : 2005/02/13 1:04:16

CPU Name : Intel Pentium III (Coppermine)
Vendor String : GenuineIntel
Name String :
Architecture : x86
Process Rule : 0.18 um
Platform : Socket 370 [4]
CPU Type : Original OEM processor [0]
Number(Logical) : 1
Family : 6
Model : 8
Stepping : A
Brand ID : 02
Microcode ID : 01
Feature : MMX SSE
PowerManagement :

Current Original
Clock : 997.47 MHz 1000.00 MHz
System Clock : 133.00 MHz 133.33 MHz
System Bus : 133.00 MHz 133.33 MHz
Multiplier : 7.50 7.50
Data Rate : SDR
Over Clock : -0.25 %

L1 I-Cache : 16 KB
L1 D-Cache : 16 KB
L2 Cache : 256 KB [Full:997.47 MHz]
Memory : 640 MB

CPUID : EAX EBX ECX EDX
----------------------------------------------
00000000 : 00000002 756E6547 6C65746E 49656E69
00000001 : 0000068A 00000002 00000000 0383F9FF
00000002 : 03020101 00000000 00000000 0C040882

MSR : EAX1 EDX1 EAX2 EDX2
: C7440000 00000000 00000000 00000000
QPF : 1.193182 MHz

Chipset Information
Chipset : VIA Apollo Pro/133/A/T
North Bridge : [1106:0691.C4] VIA VT82C693A/694X/694T
South Bridge : [1106:0686.40] VIA VT82C686B
Video Chip : [1002:5960.01] ATI RADEON 9200 PRO

BIOS Information by WMI (Windows Management Interface)
BIOS Vendor : American Megatrends Inc.
BIOS Caption : Default System BIOS
BIOS Version : Version 1.00
BIOS Date : 03/28/2001
SM BIOS Caption : 62710
SM BIOS Version : 2.3
Mother Vendor : GIGABYTE Technology Co., Ltd
Mother Product : 6VX7-4X
Mother Version : 1.0
System Vendor : Fujitsu Siemens
System Model : 6VX7B-4X

System Information by DMI (Desktop Management Interface)
SM BIOS Version : 2.3
BIOS Vendor : American Megatrends Inc.
BIOS Version : 62710
BIOS Date : 03/28/2001
BIOS ROM Size : 256 KB
Mother Vendor : GIGABYTE Technology Co., Ltd
Mother Product : 6VX7-4X
Mother Version : 1.0
CPU Socket : Socket370
CPU Vendor : Intel
CPU Version : Pentium III
Current Clock : 1000 MHz
External Clock : 133 MHz
Max Clock : 2400 MHz

Det borde du kunna helt klart....
Men om du vinner så mycket på det vet jag inte....

Fått en känsla av att dom flesta här sitter på en amd hemma...
Diskutionen blev snarare om amd klockar bättre än intel...
Har alltid kört intel... Och dom har klockat bra hittils...
Även min P4 3 Ghz som jag sitter vid nu...
Bara minnena som inte hänger med...
Men har inte råd o byta ut dom...

Har där emot funderat på att byta mot en amd nästa gång...
Pga priset... Men blir 64bit i så fall...

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!