Jag vill snacka däck!

Skorpan skrev:
köp ett sporttouringdäck och testa en gång,det kan du leka med lite längre :tummenupp
Ja, jag kommer göra det, men det behöver väl inte bli sporttouring bara för att man inte tar ett rejsdäck?
Tex metzeler Roadtec Z6 eller ME Z 4..

Jaja, det kommer bli nåt av dessa nästa byte, kan ju prova i alla fall..

Har bara lyckats få mitt Mez4 att släppa en gång i torrt väglag, iofs kör jag som en fjolla och det släppte säkert inte ens på riktigt utan det var säkert grus eller nåt :3freak
Jag tror att det duger med ett sånt däck för dom flesta.

Majoren skrev:
Har bara lyckats få mitt Mez4 att släppa en gång i torrt väglag, iofs kör jag som en fjolla och det släppte säkert inte ens på riktigt utan det var säkert grus eller nåt :3freak
Jag tror att det duger med ett sånt däck för dom flesta.
Finns ju en del olika med.. Kanske olika hårdhetsgrad eller nåt, får kolla detta..
ME Z 4 Steel Radial
ME Z 4 A Steel Radial
ME Z 4 J Steel Radial
ME Z 4 K Steel Radial
ME Z 4 Y Steel Radial
Edit/

Gäller även Roadtec Z6 förövrigt..
Roadtec Z6 B finns med : :3freak

Sicken djungel.. :va

Last edited:
Hultan skrev:
Finns ju en del olika med.. Kanske olika hårdhetsgrad eller nåt, får kolla detta..
ME Z 4 Steel Radial
ME Z 4 A Steel Radial
ME Z 4 J Steel Radial
ME Z 4 K Steel Radial
ME Z 4 Y Steel Radial
Edit/

Gäller även Roadtec Z6 förövrigt..
Roadtec Z6 B finns med : :3freak

Sicken djungel.. :va

Är det inte så att den bokstaven står för maxhastigheten som däcket är klassat för?

Coola Ola skrev:
Är det inte så att den bokstaven står för maxhastigheten som däcket är klassat för?
Nej, det är en annan del av namnet/betäckningen, och sökningen jag gjort gäller 270kmh + men så fort kör jag ju inte endå :)

Hultan skrev:
Nej, det är en annan del av namnet/betäckningen, och sökningen jag gjort gäller 270kmh + men så fort kör jag ju inte endå :)

Var är det du kollar nånsstans? I Tyskland så måste man en exakt däcksmodell till en viss hojmodell (som exempel så skulle ett J-märkt Pirelli Diablo vara för Fireblade, bara som exempel alltså), annars går inte hojen igenom besiktningen. Har sett det på en del däck på tyska däcksfirmor iaf. Om du köper i Sverige vetefan däremot.

Köp ett riktigt sportdäck (Typ Diablo, Pilot Power etc) så VET du att greppet räcker, uppvärmningstiden blir mindre än för ett racedäck och det håller längre än ett racedäck, med eller utan wheelies.

Coola Ola skrev:
Var är det du kollar nånsstans? I Tyskland så måste man en exakt däcksmodell till en viss hojmodell (som exempel så skulle ett J-märkt Pirelli Diablo vara för Fireblade, bara som exempel alltså), annars går inte hojen igenom besiktningen. Har sett det på en del däck på tyska däcksfirmor iaf. Om du köper i Sverige vetefan däremot.
mcdackonline..

Ok, ja så kan det ju vara..

Last edited:
Angel1000 skrev:
Köp ett riktigt sportdäck (Typ Diablo, Pilot Power etc) så VET du att greppet räcker, uppvärmningstiden blir mindre än för ett racedäck och det håller längre än ett racedäck, med eller utan wheelies.
Japp det får bli så, siktar på mez4 eller roadtec Z6 (tror det är något mjukare)

Jo bokstäverna efter namnet är modell specifika däck för besiktningens skull precis som Ola sa. Hoppas det inte tar sex veckor att få däcket som det gjorde för mig, visserligen Schenkers fel men ändå.

Du kan få köpa mitt Pilot road jag har fram,nästan lite mönster kvar och kasar fint i kurvorna.

Säljes till högstbjudande ,endast kört 1300 mil,förra årets modell,nu till årets pris.

Långa farbron skrev:
Du kan få köpa mitt Pilot road jag har fram,nästan lite mönster kvar och kasar fint i kurvorna.

Säljes till högstbjudande ,endast kört 1300 mil,förra årets modell,nu till årets pris.
:lol :lol :lol :lol :lol

beggade race däck uppväger alltid priset på nya hårdare sulor med mindre grepp anser jag.
Beggat 8-1200kr/set = ca 300-350mil
Nya sulor kostar säkert runt 3-4000kr = 6-800mil

You do the math :)

enligt bike förra året
sportdäckstest
1.metzler sportec m1 1525kr
2.pirelli diablo 1421kr
3.michelin pilot power för dyrt
bra däck till en bra peng och håller lite bättre än supercorsa :)

Själv har jag dunlop sportmax dom va helt nya när jag köpte hojen har kört 250 mil och är nere på slitmarkering både fram och bak gissar att dom håller 150 mil till.
Sen är dom lite farliga håller hyffsat grepp men när det väl släpper så hasar det till rejält undvik dom iaf.
Nån som har nåt bra däcktips för en lite tyngre maskin som min antar att man kan få ett par däck som greppar bättre och håller längre än dunlop sportmax :confused:

Ravetrancer skrev:
beggade race däck uppväger alltid priset på nya hårdare sulor med mindre grepp anser jag.
Beggat 8-1200kr/set = ca 300-350mil
Nya sulor kostar säkert runt 3-4000kr = 6-800mil

You do the math :)
Ja det är sant, men nu har jag ett nytt framdäck, behöver inte ett "set" nu, och får tag på bakdäck för ca 1400 pickadoller och dvs "sportdäck" Jag tycker det värt ett försök!

Yamaha farfar skrev:
enligt bike förra året
sportdäckstest
1.metzler sportec m1 1525kr
2.pirelli diablo 1421kr
3.michelin pilot power för dyrt
bra däck till en bra peng och håller lite bättre än supercorsa :)
Ok! gött, tackar!

Snigel skrev:
Själv har jag dunlop sportmax dom va helt nya när jag köpte hojen har kört 250 mil och är nere på slitmarkering både fram och bak gissar att dom håller 150 mil till.
Sen är dom lite farliga håller hyffsat grepp men när det väl släpper så hasar det till rejält undvik dom iaf.
Nån som har nåt bra däcktips för en lite tyngre maskin som min antar att man kan få ett par däck som greppar bättre och håller längre än dunlop sportmax :confused:

Vi har ju "likadan" hoj.

Kör på Avon 46 st(iofs sporttouring) bak biter hur bra som helst.

Snigel skrev:

Du kanske har fel Sportmax däck, till din hoj ska du ha ett som heter D220 som är gjort för tunga maskiner.

Hultan skrev:
Alltså..
Jag har kört på begade rejsdäck, klockrent, men ack så fort dom slits! Jag är ingen kung på att köra därför undrar jag om jag verkligen behöver dom absolut mjukaste däcken alltså.. Borde inte jag klara mig med ett något hårdare däck, (Tänker framförallt på bakdäck) som ett vanligt sportdäck men mer för väg (Roadtec Z6, DIABLO).. Två veckor på ett jävla däck, nej så roligt är det inte att köpa nya däck!!

Så vad säger ni?

Jag vill slippa allt annat än sakliga argument, således går "man skall alltid ha det bästa" bort typ..

Så vad har ni för reflektioner?

Ta dig en tripp till Trollywood nästa helg så kan du prata med gummigubbarna och köpa däck till bra pris :banana
http://www.biketrollhattan.se/2005/bikedagar/bikedagar_2005.jpg

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...