Jag vill inte ha 6,5tum bred fälg till min GSXR1100...

Nisse977

8000rpm+ känns skönt!
Gick med
20 Jul 2004
Hoj
Suzuki GSXR1100 -89 Aprilia RS 125 -08
Hej!

Jag har på tok för bred fälg på min Gixxer1100 89´a. När jag mäter lite snabbt har jag 16-17cm bred fälg... vilket borde bli ca 6,5tum.

Jag kan inte ha 190däck på fälgen för då tar kedjan i, och har jag 180 så ser det lite ansträngt och uttänjt ut.. :smasha

Är det ingen här som har nytta av en sån fälg för dragrace? Den ska tydligen vara breddad av Marklund för ett bra antal årsen.. Hojen har tjänat sina första 2 år på dragrace banan.. därav denna bakfälg. :yoparty

Gissar att jag borde försöka få tag i en 5,5tums fälg istället. Är det någon här som har koll på vilka årsmodeller som har passande fälgar till min 89´a? Jag tror 90-92 passar, sen vet jag inte. :va

Jag har sökt lite i annonserna.. men det verkar inte vara helt lätt att hitta en passande fälg..

Last edited:
Nisse977 skrev:
Tack för svaren! Men det kanske löser sig fort, en här på forumet har svarat och är lite sugen på att byta fälg med mig!

Jag vill bara kolla med dig, angående fälgbredden. Hade jag rätt om att orginal på 90-> har 5,5" bred fälg? 89´an har 4,5" orginal?

Japp det är rätt, 89 har 4,5tums fälg. Problemet är för dig är inte fälg bredden, utan att 89á fälgen har en annan drevhållare/ryckutjämnare än övriga GSXR, så att kedjan kommer närmare däcket. Byter du bakfälg till en GSXR 90-94 så måste du behålla din drevhållare/ryckutjämnare för annar så linjerar inte kedjan om du inte schimsar ut framdrevet motsvarnade mått (3,7mm).

http://web.telia.com/~u92104830/sprocketcarrier.htm

gixxer_1255 skrev:
Japp det är rätt, 89 har 4,5tums fälg. Problemet är för dig är inte fälg bredden, utan att 89á fälgen har en annan drevhållare/ryckutjämnare än övriga GSXR, så att kedjan kommer närmare däcket. Byter du bakfälg till en GSXR 90-94 så måste du behålla din drevhållare/ryckutjämnare för annar så linjerar inte kedjan om du inte schimsar ut framdrevet motsvarnade mått (3,7mm).

http://web.telia.com/~u92104830/sprocketcarrier.htm

Då kan jag schimsa ut framdrevet.. bara att svarva en 3,7mm bricka... som du säger :)

Du har ingen fälg till salu?

andersbrink skrev:
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=16335

Du lär svarva till nya distanser, men det är allt som behövs.

Vilka distanser är det du menar? Mellan sving och fälg eller?

Har den fälgen samma utseende som GSXR fälgen?

*

Last edited:
Nisse977 skrev:
Då kan jag skimsa ut framdrevet.. bara att svarva en 3,7mm bricka... som du säger :)

Du har ingen fälg till salu?

Japp, det funkat att schimsa. Den enda bakfälg jag har är en GSXR 750 88-89 fälg iofs 4,5tum bred men med en mindre drevhållare/ryckutjämnare än 1100, den passar rakt av på din hoj men ditt bakdrev passar inte på den fälgen.

gixxer_1255 skrev:
Japp, det funkat att schimsa. Den enda bakfälg jag har är en GSXR 750 88-89 fälg iofs 4,5tum bred men med en mindre drevhållare/ryckutjämnare än 1100, den passar rakt av på din hoj men ditt bakdrev passar inte på den fälgen.

Hmm... okej.. men om vi säger såhär då.. Skulle jag flytta ut kedjan på min befintliga 6,5" fälg.. vilket bakdäck skulle vara optimalt för fälgen, 200 eller? Känns som det skulle bli väldigt trögstyrt då.

Kan jag schimsa ut drevet på ryckutjämnaren med? Eller finns det inte tillräckligt med gods kvar för drevcentrumet då?

(Många frågor nu.. hehe)

Last edited:
Nisse977 skrev:
Hmm... okej.. men om vi säger såhär då.. Skulle jag flytta ut kedjan på min befintliga 6,5" fälg.. vilket bakdäck skulle vara optimalt för fälgen, 200 eller? Känns som det skulle bli väldigt trögstyrt då.

Du får nog nöja dig med 180däck, max 190 men det kan bli problem.

gixxer_1255 skrev:
Du får nog nöja dig med 180däck, max 190 men det kan bli problem.

Jo 180 är väl optimalt för hojen, kedjan osv. Men det blir ju löjligt uttänjt på min fälg... det ser ut såhär i profil.. om jag överdriver lite.. (varning! Snabbskiss)

Nä jag leter efter en 5,5" fälg nu på NCracingforumet... verkar inte finnas nått.. hmm..

Bifogat

• däck.jpg
    däck.jpg
    32.6 KB · Visningar: 59
Last edited:
Jag kan tänka mig att byta med dig har en -93a 5,5" om det passar.

Hade 190 på min, 6"-fälg dock. Det funkade bra att schimsa framdrevet så mycket. Du behöver iof också få ut bakdrevet men det är ju lätt fixat.

Jag har en Marvic 6,25" och den har jag 200 på när jag känner mig RIK, annars bankörda 180...

Ska höra med en polare, han har en '91a med 5,5", polerade fälgkanter och svart centrum/ekrar, han har pratat om att han vill ha en 6,5" fälg.

Wibbe skrev:
Jag har en Marvic 6,25" och den har jag 200 på när jag känner mig RIK, annars bankörda 180...

Ska höra med en polare, han har en '91a med 5,5", polerade fälgkanter och svart centrum/ekrar, han har pratat om att han vill ha en 6,5" fälg.

Det låter intressant! Vill gärna ha svart fälg med polerade kanter.. funderade faktiskt på att göra det på de fälgar jag har.. när jag lackar om den..
Han vill inte byta framfälgen med då? Så får vi två likadana fälgar..?

gsxr1200 skrev:
Jag kan tänka mig att byta med dig har en -93a 5,5" om det passar.

Men du bor närmare! :)

:va Får fundera och se vad ni säger. :tungan

EDIT: Går ut och fotar fälgen nu.. så ni får se bredden.... stax tillbaka :tummenupp

Last edited:
Nisse977 skrev:
Hej!

Jag har på tok för bred fälg på min Gixxer1100 89´a. När jag mäter lite snabbt har jag 16-17cm bred fälg... vilket borde bli ca 6,5tum.

Jag kan inte ha 190däck på fälgen för då tar kedjan i, och har jag 180 så ser det lite ansträngt och uttänjt ut.. :smasha

Är det ingen här som har nytta av en sån fälg för dragrace? Den ska tydligen vara breddad av Marklund för ett bra antal årsen.. Hojen har tjänat sina första 2 år på dragrace banan.. därav denna bakfälg. :yoparty

Gissar att jag borde försöka få tag i en 5,5tums fälg istället. Är det någon här som har koll på vilka årsmodeller som har passande fälgar till min 89´a? Jag tror 90-92 passar, sen vet jag inte. :va

Jag har sökt lite i annonserna.. men det verkar inte vara helt lätt att hitta en passande fälg..

Jag har en GSXR 1100 från 93 och har inga problem med 190´s däck!
Men med 200 däck så måste jag skära kanterna lite!
Jag vet dock inte vad det är för tumbrädd på fälgen.

Här kommer några bilder...

Det blir ca 17-17,5cm utvändigt... blir väl ca 16,5 invändigt...

Mellan däck och kedja.. så är det nog snarare KNAPPT 4mm....

Bifogat

• Fälgen02.jpg
    Fälgen02.jpg
    69.1 KB · Visningar: 60
  • Fälgen03.jpg
    Fälgen03.jpg
    71.3 KB · Visningar: 84
  • KejdaVsDäck.jpg
    KejdaVsDäck.jpg
    83.8 KB · Visningar: 110
dimax skrev:
hej..undrar bara om turbohojen är till salu ? jag tror jag såg den på nätet och att den var till salu ?

Den är kvar och är till salu.
Det var så dött att anonsera så jag tog bort annonsen.
Det är svårt att sälja en turbocykel dom flesta verkar vilja bygga på den cykeln dom redan har även fast det blir mkt dyrare.

gsxr1200 skrev:
Den är kvar och är till salu.
Det var så dött att anonsera så jag tog bort annonsen.
Det är svårt att sälja en turbocykel dom flesta verkar vilja bygga på den cykeln dom redan har även fast det blir mkt dyrare.

Hur många pållar har du i den där? :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...