Jag vill ha en Rmz 450-09.

Hörde av någon som kör cross för ett litet tag sedan att många gått över till sukka från honda o yamaha då dem tydligen ska kännas mindre o smidigare samt ha mindre strul. Detta gäller nog främst -10 & -11:or. En hel del i den klubben har tydligen bytat till sukka i alla fall.

Polarn åker Rmz250-08. Han säger samma sak:)
 
Lyfter denna gamla tråd för en fråga.. Hur länge kan man köra på kolven? Är i köptankarna på en rmz 450 -09 med ny bytt motor (gått 7timmar).
 
Lyfter denna gamla tråd för en fråga.. Hur länge kan man köra på kolven? Är i köptankarna på en rmz 450 -09 med ny bytt motor (gått 7timmar).

Jag har inget rakt svar på din fråga. Det beror ju oxå mkt på hur man kör och ev. på vilken kolv.

Vid motionskörning är det säkerligen inga problem att åka 50h eller mer. Vid mer aktiv körning lutar det kanske åt att man bytar vid 20-40h.
 
Jag har inget rakt svar på din fråga. Det beror ju oxå mkt på hur man kör och ev. på vilken kolv.

Vid motionskörning är det säkerligen inga problem att åka 50h eller mer. Vid mer aktiv körning lutar det kanske åt att man bytar vid 20-40h.

Oj då! Är det så korta kolvbyten på alla crossar? Killen i annonsen sa 50-70timmar. Nu har jag ju endast tidigare satt min fot på en crossbana 1gång på lånad cross. Så tror inte ens jag räknas som motionär ;) Men hojen lär väl användas som Sumo nästa år, därför jag är inne på 450 :)
 
Oj då! Är det så korta kolvbyten på alla crossar? Killen i annonsen sa 50-70timmar. Nu har jag ju endast tidigare satt min fot på en crossbana 1gång på lånad cross. Så tror inte ens jag räknas som motionär ;) Men hojen lär väl användas som Sumo nästa år, därför jag är inne på 450 :)

Ja, det är nog ungefär intervallet på samtliga japs.
Det låter kanske ofta, men för de allra flesta innebär det kolvbyte var- vartannat år.

Problemet är att dom är så "tunna" att när kolven börjar bli sliten så är risken att den kantrar i loppet. Det kan även uppstå sprickbildning, framför allt runt kolvbult.

Ett kolv-kit kostar inte många spänn utslaget på antalet timmar men ett ras orsakat av kolv innebär många gånger att man kan gå till skroten med motorn.
 
Ja, det är nog ungefär intervallet på samtliga japs.
Det låter kanske ofta, men för de allra flesta innebär det kolvbyte var- vartannat år.

Problemet är att dom är så "tunna" att när kolven börjar bli sliten så är risken att den kantrar i loppet. Det kan även uppstå sprickbildning, framför allt runt kolvbult.

Ett kolv-kit kostar inte många spänn utslaget på antalet timmar men ett ras orsakat av kolv innebär många gånger att man kan gå till skroten med motorn.

Okay! Då har jag lite bättre koll i alla fall!

Nu är detta otroligt off-topic men är det så att crf har oftare problem än dom andra japsarna? Kanske bara något jag fått för mig..
 
Lyfter denna gamla tråd för en fråga.. Hur länge kan man köra på kolven? Är i köptankarna på en rmz 450 -09 med ny bytt motor (gått 7timmar).

Är man novis så kan kolven lätt gå 100h. Nästan alla kolvbyten jag har sett har varit alldeles för tidiga. Det är bara proffsen som ligger på toppvarv och då slits grejerna fort.

Så har den bara gått 7h så är den som ny och du behöver bara byta olja, drev och bromsklossar de närmsta två åren.
 
Är man novis så kan kolven lätt gå 100h. Nästan alla kolvbyten jag har sett har varit alldeles för tidiga. Det är bara proffsen som ligger på toppvarv och då slits grejerna fort.

Så har den bara gått 7h så är den som ny och du behöver bara byta olja, drev och bromsklossar de närmsta två åren.

Sånt man tycker om att höra!:banana
 
Okay! Då har jag lite bättre koll i alla fall!

Nu är detta otroligt off-topic men är det så att crf har oftare problem än dom andra japsarna? Kanske bara något jag fått för mig..

Alla japanska hojar har/ har haft sina problem genom åren. Är det nya hojar som du tänker på så är det nog CRF250 som du har hört talas om. Honda kör med 2 oljetråg, en för motorolja och en för växellådsolja. Detta kombinerat med att insprutningssystemet har bekymmer i kall väderlek och sprutar in för mycket bränsle gör att motoroljan späds ut med bränsle vilket leder till vevlagerras.

450n lider inte av samma problem, även fast den också har 2 olika tråg för olja jämfört med många konkurrenter som bara har ett.
 
Sånt man tycker om att höra!:banana

Skulle läst att du vill köra motard :)

Kör man motocross och enduro som novis så slits den knappt nånting i motorn. Som motard blir det lite värre eftersom det går ner mer effekt i backen och med högre varvtal. Se också till att inte ligga och växla vid varvstopp som vissa andra :D . Med min första motard körde jag 80h innan kolv och kamkedje byte. Den hade klarat 20h till men inget man chansar på.

Men oavsett för dig så håller den lätt två år om du inte kör som en galning och på varenda träningstillfälle som finns.
 
Alla japanska hojar har/ har haft sina problem genom åren. Är det nya hojar som du tänker på så är det nog CRF250 som du har hört talas om. Honda kör med 2 oljetråg, en för motorolja och en för växellådsolja. Detta kombinerat med att insprutningssystemet har bekymmer i kall väderlek och sprutar in för mycket bränsle gör att motoroljan späds ut med bränsle vilket leder till vevlagerras.

450n lider inte av samma problem, även fast den också har 2 olika tråg för olja jämfört med många konkurrenter som bara har ett.

Se där lärde man sig något nytt igen! Tack!

Skulle läst att du vill köra motard :)

Kör man motocross och enduro som novis så slits den knappt nånting i motorn. Som motard blir det lite värre eftersom det går ner mer effekt i backen och med högre varvtal. Se också till att inte ligga och växla vid varvstopp som vissa andra :D . Med min första motard körde jag 80h innan kolv och kamkedje byte. Den hade klarat 20h till men inget man chansar på.

Men oavsett för dig så håller den lätt två år om du inte kör som en galning och på varenda träningstillfälle som finns.

Låter fint! Killen med hojen var inte intresserad av att byta mot min Husky smr570 -01 så får la se om någon vill köpa istället
 
Jag körde min Husqvarna 450-08 (insprut) Motard i 189 tim (två år) lämnade in för kolv byte men hade inte behövts!! Köptes Ny av mig. Bytte alltid olja samt filter MAX 8tim,, o Endast 10/60 olja! o ja jag gasade friskt.. Men har hört att Husqvarna Gjorde Motorn För? Bra, så dom säljer knappt några reserv delar till dom. . Gick som fa,, :D Nu har jag en ktm 990 smt-12 men har oxå börjat snegla på en sukki 450.enduro 10/11a? o kanske köpa ett par Motard svålar oxå :) Håller med man får en NY 11a (insprut!!) för under 60,000:- De e billigt Hm:va man får börja tok spara till i vår.
 
Last edited:
Jag körde min Husqvarna 450-08 (insprut) Motard i 189 tim (två år) lämnade in för kolv byte men hade inte behövts!! Köptes Ny av mig. Bytte alltid olja samt filter MAX 8tim,, o Endast 10/60 olja! o ja jag gasade friskt.. Men har hört att Husqvarna Gjorde Motorn För? Bra, så dom säljer knappt några reserv delar till dom. . Gick som fa,, :D Nu har jag en ktm 990 smt-12 men har oxå börjat snegla på en sukki 450.enduro 10/11a? o kanske köpa ett par Motard svålar oxå :) Håller med man får en NY 11a (insprut!!) för under 60,000:- De e billigt Hm:va man får börja tok spara till i vår.

Nackdelen med RMX är att den endast går att Enduro-regga.

60K för en 3/2 år gammal (ny) hoj det är väl inget konstigt med det? Det är klart firmorna sänker priserna på äldre årsmodeller :)
 
Sukan är grymt poppis bland crossåkarna häromkring, och det är inga duvungar det är frågan om heller. Jag har bara provat en 09:a och åkt några varv, i direkt jämförelse med min gamla CRF450R -07a - och jag gillade sukan. Som fan.

Motorn är en juvel för crosskörning, jämnt och fint drag, nästan lite elmotor över det hela.
Stabilt och spårsäkert kändes det med.

Min Honda var mer stygg och yster i motorn, men annars var det same-same.

Motorrad är kanske inte första tidningen jag skulle gå efter om jag letade ny cross. ;)

/J
 
Ja just! D, Endast E-reg Hm, Jobbigt på gatan :arsele

Köp en RMZ o bygg om... Sen kommer du ner till Gröndal o kör med oss... du kommer finna det löjligt roande och inte tänka mer på att åka gata... :)

Läste i något test i år kan ha vart Motorad att RMZ´n var mer för "proffsen" typ men jag säger som många andra att för oss vanliga dödliga utan några supercross-chanser köp den du känner för...

Just RMZ tror jag vi är 8a stycken just nu som kör i Supermoto-tävlingarna så du har gott om folk att rådfråga.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top