Jag vill öka vikten på min ktm 660!

paerre89

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2007
Hoj
929a Gul och fin.
Hej jag har en KTM 660 som är registrerad på 24 kw och tjänstevikt på 145 kg. detta innebär ett effekt/vikt förhålllande på 0.165 kw/kg och för att hojen ska gå som mellanklass vilket den måste :gnissla . så behöver den vara 0.16 kw/kg.
Är det någon som vet om man kan meka dit något som väger några kilo för att minska effekt/vikt förhållandet ner till 0.16 kw/kg ? :) Sedan ska jag ju registreringsbesiktiga hojen och få dom å ändra i papprena så den står som mellan hoj.. Går det att göra så här tror ni ?

Jag msåte ju antingen strypa ner effekten med ett par Kw eller öka vikten med ett par kilo :(

Hmmm....Bara en fråga till ngn kunnig ? GÅR det att göra så som trådskaparen vill ?...:confused: ... Hans hoj är ju helfordonsgodkänd ........

Har tänkt på en ktm 660 som mellanhoj, enda problemet är väl det som du tar upp. Vore ju schysst om man bara kunde stoppa i lite bly :)

Det borde väl vara sak samma om man modifierar vikten eller Kw?

Jo givetvis... Men finns det en chans att lyckas med det utan att riva upp himmel o jord ? Hojen är ju helfordonsgodkänd o får enligt lagar o paragrafer INTE ändras !

1993 fick jag ner min gsxr 750 86a till en lägre f-klass.

Jag stoppade lite bly här och där sen vägning på kommunala vågen
efter det besiktning där besiktningsgubbarna var mycket misstänksamma
men jag sa att jag hade bytt till kraftigare sving,gaffel,fälgar, och tyngre tank osv bla bla... det funkade då , tror jag sparade några tusenlappar per år mvh p

töm däcken med luft och fyll upp det med vatten eller nåt annat tungt. köp ett större batteri om du har plats för det. fyll styret med bly kulor och stoppa ingen det om du redan inte har nåt i styr ändarna. köp dig en lite verktyglåda, väska med de tyngsta miniverktygen som kan tänkas ha i verktygs settet. öppna ljudämparen och plocka ut ullet och fyll med bly.

ingen aning om nåt av detta kommer fungera men lite ider i alla fall som kanske ger dig lite bättre ider, vissa grejer är sjuka jag vet men skyller på att jag egentligen måste sova

paerre89 skrev:
Jag måste ju antingen strypa ner effekten med ett par Kw eller öka vikten med ett par kilo.

Ett par kilo räcker inte, 5 kilo närmare bestämt blir det om du vill ha 0,16 Kw/kg, kan väl bli lite väl tufft, kanske bättre (enklare) att strypa ner den.

Ett par kilo räcker inte, 5 kilo närmare bestämt blir det om du vill ha 0,16 Kw/kg, kan väl bli lite väl tufft, kanske bättre (enklare) att strypa ner den.

men när du stryper den så behöver man ju papper då detta... går ju inte bara att säga att den är 25kw... då får man ju köpa fördig strypsatas.. om nu sådan finns till denna hoj...?

edit: Kolla med dessa grabbar: http://www.mc-kompaniet.se/
dom har ju strypsataser för både 25 och 11kw

Last edited:
Jag ringde bilprovningen idag och dom tog upp problemet med att hojen är helfordonsgodkänd! jag måste kontakta KTMs generalagent för att dom kanske ska kunna typa om hojen :va dessutom kunde det bli dyrt om d över huve taget går :( vore guld värt om någon anna här försökt få ner en ktm 660 till mllanklass å vet hur man gör ? :Bugar

Detta kanske inte hjälper dig så mycket men jag hade samma problem och kollade runt på lite olika alternativ som strypning/omreg osv innan jag gav upp och körde ändå och hoppades på det bästa! Blev inte stoppad nån gång under mellantiden...

625 hjälper fortfarande inte om den inte är nyare än -05

Gör såhär: Be din ktm återförsäljare beställa in en slidestop + intyg till dig, sedan ska en auktoriserad ktm verkstad montera den i förgasarn och intyga att den sitter i.. sedan är det bara o regbesikta hojen. Jag har gjort det på min 640 och det ska nog gå lika bra med din 660. slidestoppen är bara en liten distans som gör att du inte kan gasa fullt, kostar inte mer än en hundring.

Lycka till.

namnls.jpg

tackar hjärtligt för alla tips! De där slidestop är väl ett typ trottelstop dårå?. men Frågan är om det är möjligt att ändra hur som hälslt då bågen e helfordonsgodkänd och dom på bilrpovningen sa att ja i princip inte kunde ändra nonting om ja inte fick nott tillstånd av KTM. Ska ringa KTM å bilprovningen igen och se om de går att lösa! :-p

tackar hjärtligt för alla tips! De där slidestop är väl ett typ trottelstop dårå?. men Frågan är om det är möjligt att ändra hur som hälslt då bågen e helfordonsgodkänd och dom på bilrpovningen sa att ja i princip inte kunde ändra nonting om ja inte fick nott tillstånd av KTM. Ska ringa KTM å bilprovningen igen och se om de går att lösa! :-p

Det är just det som är grejen. slidestoppen är en pryal av KTM och de skickar med ett intygspapper på det. Ska inte vara några problem..

Det är just det som är grejen. slidestoppen är en pryal av KTM och de skickar med ett intygspapper på det. Ska inte vara några problem..

okej.. ltåer riktigt intressant! :tummenupp ska höra med KTM å bilprovningne om de ! fett bra forum detta e . alal e hjälpsamma :yoparty

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år