Jag vill åka Offroad - Nybörjartråd.

MarcusKarlsson

knegare
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
Ingen
Jag vill åka Enduro - Nybörjartråd.

Är sugen på att börja åka enduro, då jag inte vet något så har jag tusen frågor (eller iaf några st).

1. Hur funkar det med Enduroreggad vs LVreggad?

Vad jag förstår så får man bara köra Enduroreggade mellan garaget och träningar som är arrangerade på en bana. Men med LVreggad får man köra hursom helst?

2. 2t eller 4t?

Är detta en smaksak? Vilka är fördelarna och nackdelarna?

3. Hur stor hoj ska man ha?

Ju större hoj ju klumpigare blir dom?

4. Vilka skydd behövs för att inte dö allt för snabbt?

Fyll gärna på med frågor så kanske det kan bli någon samlingstråd för roookies.

Last edited:
1. Hur funkar det med Enduroreggad vs LVreggad?

Vad jag förstår så får man bara köra Enduroreggade mellan garaget och träningar som är arrangerade på en bana. Men med LVreggad får man köra hursom helst?

-------------------------

Ungefär så ja, e-reg kräver svemolicens (vilket kräver medlemsskap i svemoansluten klubb), a-kort med rätt behörighet (e-reg är oftast reggade på full effekt, det är ju till för att tävlingsmaskiner skall ta sig mellan specialproven på tävlingar som har transport på allmän väg).

Och det är till/från träning/tävling (...och hårddrar man det skall det vara svemosanktionerad sådan).

Många banor kräver reggad och påställld båge, inte alla, men kolla först där du tänkt köra.
Timmarna ramlar på av bara fan, och raceenduros har korta intervall, så du kommer traila i alla fall, om du inte har banan nästgårds.

2. 2t eller 4t?

-------------------------------------------------

Smaksak, och kostnadsfråga - 4-t kostar mer att driva i längden, men är mer förlåtande för ovana förare, och de är trevligare att bara ligga och rulla med, 2-takt är lite av/på (och du vill inte åka längre sträckor på rull/motorbroms, de kyler och smörjer med bränslet).

Men 4-t köper man gärna inte en äldre/oservad båge - det kan bli dyrt - sikta på mitten 2000-talet, gärna välservad och välhållen, jag skulle sikta över 30 i alla fall.
2-t kan man handla betydligt billigare maskiner, är inte alls samma kostnader inblandade i ett kolvbyte bara så är den frisk, skall man städa efter ett kamkedjehaveri kan det bli dyrt..

3. Hur stor hoj ska man ha?

Ju större hoj ju klumpigare blir dom?

-----------------------------

Nja, större motor kan, beroende på karaktär, bli mer tungkört då det drar iväg värre (och 4-taktare har motorbroms, som är lite tung att bli kompis med som nybörjare, speciellt när man inte fått lite fart i skogen utan studsar runt på 1:an).

250 4-t är en perfekt nybörjarmaskin, skall det åkas lite av varje, och man har respekt för bitarna så går det bra med en 450 med.

4. Vilka skydd behövs för att inte dö allt för snabbt?

----------------------------------------

En hjälm som sitter bra, plocka upp en Airoh Stelt nu när det dyker upp konkurspartier på blocket (jag köpte en precis från Visby för 2195, ny ink frakt) - rock'n'roll-kruka på 950 gram, vikten är skön att bli av med på huvudet...

Skyddsväst med ryggplatta, armbågsskydd, axlar, bröstplatta och kanske nyckelbensskydd är smuttigt som tusan, men det är svårt att hitta en väst där allt blir perfekt.
Alternativet är crossharnesk, lös ryggplatta, lösa armbågsskydd (just dessa kan vara en plåga, de sitter aldrig kvar där de skall...).
Jag kör med en UFO Scorpion och är tämligen nöjd.

Knäskydd, ledade är inte fel, de sitter kvar där de skall.
Jag kör med Thor Force, och är nöjd med allt utom att de käkar byxor från insidan - men sköna är de, och har räddat mig många gånger.

Stövlar, prova dig fram, skall sitta bra - alla moderna crosstövlar är bra, du vill ha skydd från klämskador när du fastnar med hojen över foten, eller får en smäll av en stubbe från sidan.
Jag kör med Alpinestars Tech7 - och kommer byta dem mot ett par nya 7or den dagen de är slut.
Köp en billig stöveltork (kupefläkt med slangar-modellen), sura stövlar luktar inte pannkakor. :D

Sedan handlar det om cross- eller endurobrallor (beroende på om du vill ha byxan utanpå eller innanför, jag föredrar utanpå, blir betydligt mindre fukt inne i stövlarna).
Endurojacka som tål stryk är skönt på kalla vinterdagar, men jag kör med crosströja mellan mars-november, man håller sig varm oavsett i brötig enduro...
Jag kör med Thors endurokläder, och är *extremt* nöjd med dessa, slitstarka som få.

Handskar - rätt passform är viktigt, korvar de sig inne i handen pga för mycket tyg så blir det apdrygt, tight är bra här...skavsår har jag fått av de flesta när de är nya, när de är lagomt inkörda är de som bäst. :)

/J

2. 2t eller 4t?

En rutinerad crosskompis till mig säger följande:
4t för att vinna, 2t om man kör för att det är kul.

Uppfattar det som att han mest snackar i pengasyfte då.
Men det är crossbanekörning vi snackar då!

För att sladda grus/is så kan man ju ha vad som helst höll jag på att säga.
Har inte provat någon, men en xr650r verkar vara en grym maskin!

Själv har jag en XT som jag har haft, och har, väldigt väldigt roligt med. Men jag vill inte dra ner den i nått lerhål direkt...

Enklaste är om man skaffar en landsvägsreggad så slipper man fundera, tycker jag.

Last edited:
Rubriken är lite knasig, är det Enduro eller Offroad du är ute efter?

Är sugen på att börja åka lite i skogen, då jag inte vet något så har jag tusen frågor (eller iaf några st).

I min värld är den tydlig.

Men vem vet vad trådskaparen menar?

Är sugen på att börja åka lite i skogen, då jag inte vet något så har jag tusen frågor (eller iaf några st).

I min värld är den tydlig.

Men vem vet vad trådskaparen menar?

Kanske det, är nog en enduhoj jag är ute efter, men när man åker Offroad så åker man ju inte på vägen längre :)

Kanske det, är nog en enduhoj jag är ute efter, men när man åker Offroad så åker man ju inte på vägen längre :)

Nja förvisso men i mina ögon så är offroad & enduro långt ifrån lika!
Offroad mer åt hälften asfalt hälften alt grus/stig mm. Enduro mer enbart skog & så lite asfalt som möjligt för att transportera sig mellan olika sträckor.

Offroad är oftast större hojar såsom LC4, XR600-650, DR650, XT-TT mfl medan Enduro är mer WR, DRZ-e, RFS mfl

Nja förvisso men i mina ögon så är offroad & enduro långt ifrån lika!
Offroad mer åt hälften asfalt hälften alt grus/stig mm. Enduro mer enbart skog & så lite asfalt som möjligt för att transportera sig mellan olika sträckor.

Offroad är oftast större hojar såsom LC4, XR600-650, DR650, XT-TT mfl medan Enduro är mer WR, DRZ-e, RFS mfl

Det är endro som det gäller :)

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back