Jag vet att någon av er vet.....

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Jag skall till Finland på semester och tar då med mig min mobiltelefon. Kan jag köpa ett kontantkort till mobiltelefonen i Finland och proppa i telefonen och få det att fungera? Vill då kunna ringa innom Finland och till Sverige. Det enda hinder som jag ser det skulle väl vara om det Finska mobilnätet kör en annan bandbredd än vad vi gör i Sverige. Finns det andra fallgropar ?

:va

Enda hindret är väl om du har en telefon som är operatörslåst.
Och ja, finland har samma GSM system som vi.

Men bara å köpa ett är i Swe och kolla vad det kostar att ring från utriket.

Eller blir det billigare å köpa ett i Finland :confused:

Om du mest ska ringa inom finland så köp ett finskt kontantkort!
Om du har ett svenskt kort och ringer inom finland så går samtalet till Sverige och sedan tillbaka till Finland och då blir det internationell taxa!
Ringer du hem till Sverige med ditt svenska kontantkort blir det också internationell taxa så det bästa är i mina ögon att köra på ett finskt kort!

Edit: Det är inte många länder som kräver en trippelbands telefon. Jag känner inte till några sådana länder i europa (usa kör 1900 bandet så där skulle du behöva en trippelbandare.....förmodligen något land i Afrika och Asien oxå..är lite osäker)
Med andra ord så funkar nog alla telefoner du kan tänkas hitta i sverige.

Last edited:
Alla telefoner som funkar i sverige funkar i finland. Dock funkar inte alla svenska kontantkort i finland, kolla med din operatör.

Sen vill jag ifrågasätta intelligensen i att använda ett svenskt kort i finland. Comviq skulle i alla fall ruinera mig på ca 10 sekunder om jag ens tänkte på att använda mitt kort här i finland.
Ett finskt kontantkort kostar ca 20€ och då är det klart att använda, helt klart ett vettigt alternativ om du tänkt stanna lite längre.

Välkommen till Nice-Land (fin-land) förresten! :)

zoddri skrev:
Alla telefoner som funkar i sverige funkar i finland. Dock funkar inte alla svenska kontantkort i finland, kolla med din operatör.

Sen vill jag ifrågasätta intelligensen i att använda ett svenskt kort i finland. Comviq skulle i alla fall ruinera mig på ca 10 sekunder om jag ens tänkte på att använda mitt kort här i finland.
Ett finskt kontantkort kostar ca 20€ och då är det klart att använda, helt klart ett vettigt alternativ om du tänkt stanna lite längre.

Välkommen till Nice-Land (fin-land) förresten! :)

Tackar för välkomnandet!

Jo, för det 1:a så skall operatören självklart ha en hundring av mig för att det överhuvudtaget skall gå och ringa till och från utlandet med mitt kort, och sen som du säger så kostar det inte bara skjortan, utan brallorna oxå att ringa till Sverige får att nå min polare i Finland. Blir bara där i 10 dagar, men av ren vrånghet så tänker jag inte bjuda på en hundring till min operatör. Skall till Taivalkoski (Jurmu) och Kuusamo (Nevala) fö. :tummenupp

MARKUS Tack för tipset om operatörslåsningen, det tänkte jag aldrig på. Iof så är inte mina telefoner operatörslåsta, men det var ett bra tips ändå.

Det kostar nå djuuriskt att ringa med svenskt telia kontantkort på Finska nätet!!! :mad: Eftersom jag inte bor alltför långt från gränsen så händer det att när man är och jobbar, så pejlar mobilen in finska Sonera och då jävlar! Det kostar att få SMS oxå!

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8