Jag var livrädd!

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Jag tog en sväng med en bekant och föreslog efter ett tag att vi skulle byta hoj, tänkte att det kan vara kul för honom att testa en lite nyare hoj.
Han har en Suzuki 1100-95 (F tror jag) och jag trodde att den är väl ok. Men den var hemsk, först trodde jag att det var punka på den sen vet jag inte vad jag skulle tro, det kändes som om hojen stretade emot vid nedlägg, ruskade i styret och var allmänt ostadig. Nu förstår jag varför han bromsar i farter som känns onödiga, eller rättare sagt, hur f-n har han tordats köra så fort med den hojen? Jag tror att det är ngt fel på den, ngn som har ett förslag var man ska börja leta?

ha ha.. det där känner jag igen. samma sak var det för mig om jag jämför min förra hoj, gammelgixxer 750 och den blade jag har nu. jag kör väääldigt mycket snabbare med bladen nu än jag gjorde med gixxern men det kändes ändå 1000ggr farligare med gammelgixxern.

kul va....

....alla borde prova en gammal riktig båge med jämna mellanrum....
Visst , man får sig en tankeställare, bryta ner hojen i kurvor, bromsa 100 m tidigare, och man vet aldrig riktigt var den tar vägen i kurvorna...... :tummenupp

Det coolaste är dock att åter testa den första hojen man ägde. Ifall man nu ägt några stycken.
Då tyckte man att den hade bra kurvegenskaper och acceleration.
Nu när man kör samma hoj så undrar man hur man stod ut och vad man egentligen tänkte.

Last edited:
Gixxer 1000 skrev:
Han har en Suzuki 1100-95 (F tror jag) och jag trodde att den är väl ok. Men den var hemsk, först trodde jag att det var punka på den sen vet jag inte vad jag skulle tro, det kändes som om hojen stretade emot vid nedlägg, ruskade i styret och var allmänt ostadig. ngn som har ett förslag var man ska börja leta?
Ett välmenande påpekande: om du vill ha förslag på åtgärder hör frågan mer hemma på Teknikhörnan (inte min sak, men läste precis en annan tråd om att posta på rätt forum...)
Till saken, hade själv en F tidigare (den med elektrisk vindruta, 16 tums fälgar, hur coolt låter det...). Standardproblem på den var kass framfjädring, den ändrades iofs till -89, men blev aldrig riktigt bra. Nya fjädrar och annan olja borde hjälpa upp den ordentligt. Sen var den riktigt känslig på skicket på framhjulet, jag har för mig att jag satte på Dunlop Sportmax något sporttouring relaterat, kan ha varit 220. grejen var att det var radialdäck, och enl. många skulle det inte funka. För mig funkade det i alla fall bra, fick en helt annan känsla. Kanske ska kolla svinglagring och styrlager också?

Sen är det en helt annan sak att en hoj som kom -88 och som var avsedd att konkurrera bl.a. med BMW tourers aldrig kan skyllas för att ha samma känsla och exakthet som dagens sporthojar. Trots detta kände jag inga stora betänkligheter för att kasta omkring med den, varken högfart eller kurvig väg. Jag är ju iofs inte uppvuxen med en modern hoj, utan kanske mer van att det svajar och går :p

Last edited:
Är det inte F:en som kallas "gummiankan", isf tror jag du har svaret där... :lol

jag vet exakt vad du menar... har själv fått "äran" att få provköra en sådan en tid... och när jag skulle toppa hojen (självklart på inhängnat område)

så sluta bakbromsen att funka... o enbart fram funka... tur det inte var omvänt :4skrika

sedan e den duktigt seg som du säger att lägga ner... men visst, pendlingshoj i motorvägsfart, Helsingborg - Malmö är den väl duglig till :lol

saknar dock elrutan på min R6 :rofl

HansJ skrev:
Ett välmenande påpekande: om du vill ha förslag på åtgärder hör frågan mer hemma på Teknikhörnan (inte min sak, men läste precis en annan tråd om att posta på rätt forum...)

DU HAR SÅ RÄTT !! SORRY

Till saken, hade själv en F tidigare (den med elektrisk vindruta, 16 tums fälgar, hur coolt låter det...). Standardproblem på den var kass framfjädring, den ändrades iofs till -89, men blev aldrig riktigt bra. Nya fjädrar och annan olja borde hjälpa upp den ordentligt. Sen var den riktigt känslig på skicket på framhjulet, jag har för mig att jag satte på Dunlop Sportmax något sporttouring relaterat, kan ha varit 220. grejen var att det var radialdäck, och enl. många skulle det inte funka. För mig funkade det i alla fall bra, fick en helt annan känsla. Kanske ska kolla svinglagring och styrlager också?

TACK FÖR TIPSEN!!

Sen är det en helt annan sak att en hoj som kom -88 och som var avsedd att konkurrera bl.a. med BMW tourers aldrig kan skyllas för att ha samma känsla och exakthet som dagens sporthojar. Trots detta kände jag inga stora betänkligheter för att kasta omkring med den, varken högfart eller kurvig väg. Jag är ju iofs inte uppvuxen med en modern hoj, utan kanske mer van att det svajar och går :p

Jag har också kört hojar 60-70-80 tal men man glömmer tydligen.....
Fördelen är att man ser på sin egen och moderna hojar med andra ögon, inser att man (jag) kör med VÄLDIGT stora marginaler som iof är hälsosamt

Last edited:
bmwjohan skrev:
ha ha.. det där känner jag igen. samma sak var det för mig om jag jämför min förra hoj, gammelgixxer 750 och den blade jag har nu. jag kör väääldigt mycket snabbare med bladen nu än jag gjorde med gixxern men det kändes ändå 1000ggr farligare med gammelgixxern.

Då kan jag upplysa dig om att när jag bytte till polarens Blade 92:a från min R6:a så hade jag exakt samma känsla som är beskrivet härovan, det kändes som att framföra ett lok! Nyligen bytte han till en -00, den var helt jämförbar med min R6:a.

När man kör gamla hojar så är det mest att intala sig att den inte åker av vägen bara för att det kränger lite. För det gör dom inte, det är bara chassit som är lite vekt. :rolleyes:

Jag kan hålla ganska god hastighet med min FZ, den har gummiram och 130-däck bak. ;)

Provade min kompis GSX 1000 G, stadig som ett lok.
Tam som en volvo 240GL-78.
Men bekväm, förlåtande och körkortsbesparande. :D

Jag ägde själv för ett gäng år sedan en CB900F-82, tveklöst den tråkigaste hoj jag suttit på, visst rätt fram flyttade det en del på sig, men oj vad jobbigt det är när hojen inte vill dit man själv vill!
FZRen jag har nu är som att hantera en trampcykel i jämförelse med bouldoren.
Men faktum är ju att det är som att jämföra äpplen med päron.

Men fjädring och chassilagringar är väl läge att se över om hojen bjuder på akrobatik i böjarna...
//Tobbe

Jag såg min ungdoms drömhoj ( så det låter) i en annons häromveckan, en blå Kawasaki 3 cyl tvåtaktare på 750cc , den gick enligt utsago som ett skållat.... men jag fick inte tillfälle att provköra den då -73. Lydig som man var så köpte jag bil istället som min nuvarande fru tyckte att vi skulle ha.
Jag blev sugen på att köpa den nu men undrar om det inte är bäst att behålla drömmen intakt, för den lär väl spricka när man väl kört den.

X-up skrev:
Då kan jag upplysa dig om att när jag bytte till polarens Blade 92:a från min R6:a så hade jag exakt samma känsla som är beskrivet härovan, det kändes som att framföra ett lok! Nyligen bytte han till en -00, den var helt jämförbar med min R6:a.

haha.. det låter lovande för jag är supernöjd med bladen. lär köra blade tills jag har råd med en gixxer1000

Jag testade The Dudes Fazer 1000 typ 5 kilometer... Jäkla vrid och tryck tyckte jag, sen när jag körde min igen kändes den inte så jättefrisk :(

Gixxer 1000 skrev:
Jag tog en sväng med en bekant och föreslog efter ett tag att vi skulle byta hoj, tänkte att det kan vara kul för honom att testa en lite nyare hoj.
Han har en Suzuki 1100-95 (F tror jag) och jag trodde att den är väl ok. Men den var hemsk, först trodde jag att det var punka på den sen vet jag inte vad jag skulle tro, det kändes som om hojen stretade emot vid nedlägg, ruskade i styret och var allmänt ostadig. Nu förstår jag varför han bromsar i farter som känns onödiga, eller rättare sagt, hur f-n har han tordats köra så fort med den hojen? Jag tror att det är ngt fel på den, ngn som har ett förslag var man ska börja leta?
Troligen så hade den kassa däck, styrlager, fjädring eller något liknande, sen kan det va bra att veta att chassi utvecklingen faktiskt gått framåt på 9 år.

Min 90- 1100R smiskas på bana med friska däck och visst är den tung att hantera men med en duktig pilot bakom styret så går det rätt snabbt, givetvis är en modern hoj snabbare på bana men föraren är viktigare än hojen.

Gixxer 1000 skrev:
Jag såg min ungdoms drömhoj ( så det låter) i en annons häromveckan, en blå Kawasaki 3 cyl tvåtaktare på 750cc , den gick enligt utsago som ett skållat.... men jag fick inte tillfälle att provköra den då -73. Lydig som man var så köpte jag bil istället som min nuvarande fru tyckte att vi skulle ha.
Jag blev sugen på att köpa den nu men undrar om det inte är bäst att behålla drömmen intakt, för den lär väl spricka när man väl kört den.
Köp den!!!!!!!

Min Drömhoj är en Suzuki RG 500 Gamma (tvåtakt), och jag ägde en sån för 20 år sedan.

Fick jag chansen idag skulle jag inte tveka trots att jag vet att den är sämre än det jag har nu. Det är andra saker än prestandan som är tjusningen för mej :lol

Fick jag chansen idag skulle jag inte tveka trots att jag vet att den är sämre än det jag har nu. Det är andra saker än prestandan som är tjusningen för mej :lol[/QUOTE]

Förmodligen så blir det väl en sån förr eller senare.

Gixxer 1000 skrev:
Förmodligen så blir det väl en sån förr eller senare.
De är sällsynta Kawwa "trepip" så du får ju inte missa tillfället för ofta :tungan

RG:n sägs säljas 1-2 per år som är något att ha så jag får hålla ögonen öppna.

Fast jag behåller nog R1an.....Man kan kanske både ha OCH äta kakan :tummenupp

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...