Jag var kung i torsdags, idag.....krympling

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Tränade oktober-maj sen vart det uppehåll med träningen, träningspolaren spelade fotboll och ville sällan köra ben eller var oftast trött i benen så det vart inte allt för många benpass.

Nu i slutet på Juli tog jag upp träningen igen, första bröstpasset vart ganska tungt då dom jag tränade med hade tränat ihållande i 3år.
Fick nån inflamation i axeln och var knas i 2 veckor, som grädden på moset så vart jag förkyld 1 vecka på det.
Nu kom det första tunga benpasset i torsdags körde knäböj,baksidalår,utfall (fifan vilken träningsvärk i arslet jag haft) sen kom vadpressen sist.
Hakade naturligtvis på polarn när jag såg han krokna på 2:a setet och enbart orka en 7:a så vart man lite tjurig och skulle stressa honom och körde en 10:a på sista setet dom 2 sista var på ren vilja.

När jag släppte av honom påpekade han att jag inte skulle glömma att stretcha, tror ni jag gjorde det :rolleyes:

Igår var jag stel, men idag kan jag tamefan knappt gå, så nu till poängen med hela inlägget. Alla träningsfreak därute hur fan funkar det, är det bara att vänta ut benen i soffan eller ska jag knalla på gymet och köra vaderna varma och stretcha efter det ? Ibland känns det som att enda sättet att bli av med träningsvärk är att träna men berätta nu hur fan jag ska göra eller finns det inget jag kan göra ?

Twosaint skrev:
Tränade oktober-maj sen vart det uppehåll med träningen, träningspolaren spelade fotboll och ville sällan köra ben eller var oftast trött i benen så det vart inte allt för många benpass.

Nu i slutet på Juli tog jag upp träningen igen, första bröstpasset vart ganska tungt då dom jag tränade med hade tränat ihållande i 3år.
Fick nån inflamation i axeln och var knas i 2 veckor, som grädden på moset så vart jag förkyld 1 vecka på det.
Nu kom det första tunga benpasset i torsdags körde knäböj,baksidalår,utfall (fifan vilken träningsvärk i arslet jag haft) sen kom vadpressen sist.
Hakade naturligtvis på polarn när jag såg han krokna på 2:a setet och enbart orka en 7:a så vart man lite tjurig och skulle stressa honom och körde en 10:a på sista setet dom 2 sista var på ren vilja.

När jag släppte av honom påpekade han att jag inte skulle glömma att stretcha, tror ni jag gjorde det :rolleyes:

Igår var jag stel, men idag kan jag tamefan knappt gå, så nu till poängen med hela inlägget. Alla träningsfreak därute hur fan funkar det, är det bara att vänta ut benen i soffan eller ska jag knalla på gymet och köra vaderna varma och stretcha efter det ? Ibland känns det som att enda sättet att bli av med träningsvärk är att träna men berätta nu hur fan jag ska göra eller finns det inget jag kan göra ?

Träna benen igen, gör ju ont som faan först sen släpper de,glöm inte att stretcha sen bara

Aktiv vila, dvs lugna promenader och ev. cykeltur brukar fungera bäst för mig. Till viss mån även stretching. Är det riktigt illa så blir det linimentbad också :tummenupp

Att vara helt stilla drar bara ut på processen för mig..

Edit: Du behöver inte ha tränat eller fått upp värmen i muskeln för att stretcha den, våldstretching fungerar ypperligt sålänge man tar det lugnt, även om det kan kännas obekvämt (mer obekvämt)

Last edited:
Twosaint skrev:

varför tränar du bara en muskelgrupp åt gången? är det inte bättre att ta lite på varje muskel varje gång istället för att köra "bröstpass" och "benpass" osv?

Clara skrev:
varför tränar du bara en muskelgrupp åt gången? är det inte bättre att ta lite på varje muskel varje gång istället för att köra "bröstpass" och "benpass" osv?

Visst jag kan springa runt på varenda maskin och lattja lite
men beror ju på vad man har för mål med sin träning oxå.

Du skriver iofs förklaringen själv varför jag inte tränar så,
"ta lite på varje muskel".
Då blir jag ju inte trött/slutkörd i den muskeln, kanske blir senigare mer uthållig men nu är det massa som räknas.
Fast just nu så går det inte riktigt ihop för jag försöker bli av med lite överflödigt fett oxå men jag måste samtidigt äta mycket för att orka med träningen.

KarlJohan skrev:
Snarare så är det ingen som faktiskt vet exakt varför vi får träningsverk.
Ingen har kunnat bevisa vad det är som gör så förbannat ont.

:fakta
Precis, och det finns lika lite belägg för att stretching skulle lindra träningsvärken.

valmers skrev:
Precis, och det finns lika lite belägg för att stretching skulle lindra träningsvärken.

Det är inte träningsvärken jag stör mig på det är det att jag är så stel i vaderna att jag inte kan gå normalt, kan inte räta ut benen ordentligt ens.
Får hasa mig fram halvt ihopkrupen med lite lätt böjda knän ser ju inte klok ut, var och handlade lite käk och kom på att jag glömt en sak och skulle älga iväg folket i kön lär ju undrat vad jag höll på med för jag såg nog rätt lustig ut.

Clara skrev:

Du får inte ut maximalt av en muskelgrupp om du inte kör många övningar på samma muskler tills de är helt utmattade. Om du tränar lite bröst o lite rygg o lite triceps o lite biceps och lite ben på ett pass så lägger du din energi på för många muskelgrupper och tröttar inte ut nån ordentligt.

Det är ju stretchningen som är farlig!!! När jag lirade boll så gjorde jag alltid illa mig när jag stretchade och slutade därför med det. Satans vad stel man blev men jag slapp skador :)

valmers skrev:

Inte påstått att stretching på något sätt kan lindra eller förebygga träningsverk, men dock öka rörligheten, och det var väl det som avhandlades här :tungan

Clara skrev:
Den som kör 5-6 styrkepass i veckan delar alltid upp kroppen för maximal fokusering på respektive muskelgrupp. Då får dessutom den tränade muskelgruppen vila upp emot en vecka till nästa träningstillfälle, vilket gynnar muskeltillväxen.

Det dummaste du kan göra när du börjar träna efter nått uppehåll eller tränar ihuvudtaget är att du inte stretchar ordentligt, stretch förebygger inte träningsvärk, den värken du har nu är bara för att muskeln inte är van. Det blir mycket bättre vid regelbunden träning. Däremot så kommer du gå sönder om du tränar hårt utan stretch, dessutom kommer du i förlägningen inte komma åt muskeln ordentligt (få pump) om du har en alldeles för stel muskel.

Försök att vila efter benträningen också det är den absolut största muskelgrupp och den tar absolut mest av kroppen så dagen efter är det vila och mat som gäller. En lugn promenad med mycket stretch är att föredra också. Sen är det bara att ta i igen nästa gång :tummenupp

Träning är av många rätt tänkta men ofta fullständigt missriktade försök att i ett slag gottgöra en lång tids uppehåll i fråga om motion genom att hurtigt hoppa in i Aerobics program eller dyl. Denna ”prestationsångest”, även besök på gymmet utan kontroll av någon kunnig, kräver på grund av allas vår längtan att aldrig bli gamla allt fler offer.

Det finns dom som av ”statusskäl” sliter sönder sina senor, plågar ryggraden, anstränger blodomloppet ända till total syrebrist och marscherar för riksmarschmedaljer raka vägen till hjärtinfarkten.

Ave Mc

r1man skrev:
Träna benen igen, gör ju ont som faan först sen släpper de,glöm inte att stretcha sen bara

Hjälper verkligen detta.....!! Jag måste göra nåt åt mina helvetes lår. :gnissla

Träningsvärk på utsidan låren så att jag knappt kan röra mig. Muskelpass i tisdagskväll....kändes helt OK... sen smög sig värken på vart efter o nu är det olidligt. Simmade 2000 m i morse, men det hjälpte inte ett skit.

Kan det hjälpa om jag smörjer med liniment, kör en 7 km löprunda ikväll med ordentlig stretch efter..!?? :3freak

Hilfe!!

//Mh

Madhonda skrev:
Kan det hjälpa om jag smörjer med liniment, kör en 7 km löprunda ikväll med ordentlig stretch efter..!?? :3freak
Låter ju skitjobbigt, ta några glas fin whisky istället, det blir man varm och avslappnad av...

/A

Ack ack, problemet med att springa ett långt pass med grym träningsvärk är risken att sträcka dig i någon muskel. Antingen vila i några dagar eller långa raska promenader med försiktig stretching är rätt medicin.

Liniment har jag aldrig förstått vitsen med, det blir ju bara varmt på ytan :va

Lycka till :tummenupp
Madhonda skrev:
Hjälper verkligen detta.....!! Jag måste göra nåt åt mina helvetes lår. :gnissla

Träningsvärk på utsidan låren så att jag knappt kan röra mig. Muskelpass i tisdagskväll....kändes helt OK... sen smög sig värken på vart efter o nu är det olidligt. Simmade 2000 m i morse, men det hjälpte inte ett skit.

Hilfe!!

//Mh

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg