jag undrar varför man lägger ner knät i backen?

Som skrivet, skrapa fotpinnar då har du fel tyngpunkt sitter still/på hojen, lätt att den tappar fäste och skuttar lite.
Flytta ut kroppen så kommer knät gå i backen och du vet även hur mycket nedlägg du har.
Bromsa under nedlägg ska helst inte göras på gata då fästet är väldigt ojämt. Börja med att köra lungt och öva på att bromsa i kurva samt ändra spårval och väja.
 
Jag har skrapat bägge fotpinnarna.
Samtidigt.
När man haft fullt nerlägg åt båda hållen samtidigt så passar hojen utmärkt som julgransglitter.

Normalt skrapar jag inte puckarna.
Brukar låta pinnen ta i först.
När den har kontakt hänger jag ut arselet mer och mer efter behov.
Har hänt att jag gått så långt ut att jag lagt i knäet.
Spolingar som hänger som apor i hojen för att få i knät utan vidare nerlägg ser bara löjligt ut.
Även jag har gjort så i ungdomen.
Tycker inte att man har någon kontroll när det småsläpper, om man hänger.
 
Knäskrap på gata: poserande
På bana: dels vill man veta att man håller den breda delen av däcket i asfalten för bästra möjliga grepp (friktion är inte linjärt med kraft), och veta hur mycket man vågar krana på gasen innan det släpper ut ur böjarna, iaf utan att det kommer som en alltför stor överraskning.

Själv gör jag något liknande med bilen - petar till på gasen i mitten/utgången av böjar för att se hur lätt det släpper för att veta hur mycket jag kan ladda på utan att jag kör rakt fram..
 
Har du lite otur så kan det innebära att däcken tappar fästet för att hojen lyfts upp.
I praktiken är dock inte risken särskilt stor på en hoj med fotpinnar som viker upp sig.

Men skrapar du fotpinnarna så betyder det att du sitter för still på hojen och inte flyttar ut kroppen för att förskjuta tyngdpunkten.

För mig händer det titt som tätt vid bankörning, men jag ser mest fotpinnesskrapet som ett misslyckande och en signal att det är dags att köra mer "pick up", dvs att som Maciej skriver flytta ut överkropp och låta resten följa med.


Behöver ju inte vara körstilen det är fel på för att fotpinnarna tar i.

Kan ju även vara för mjuk fjädring samt att på många hojar sitter ju fotpinnarna rätt lågt och då tar dom ju i oberoende av hur mycket du hänger om det går lite fortare.
 
Behöver ju inte vara körstilen det är fel på för att fotpinnarna tar i.

Kan ju även vara för mjuk fjädring samt att på många hojar sitter ju fotpinnarna rätt lågt och då tar dom ju i oberoende av hur mycket du hänger om det går lite fortare.
helt riktigt, men en person som frågar varför man lägger ner knät i backen kör knappast så fort att deras pinnar tar i på grund av hastigheten utan där är det tekniken som är felaktig. Självklart beroende på hoj men även på glidarhojjar är det bättre att förflyta kroppen och luta hojjen lite mindre än att skrapa pinnar/avgassystem.
 
Spolingar som hänger som apor i hojen för att få i knät utan vidare nerlägg ser bara löjligt ut.
Även jag har gjort så i ungdomen.
Tycker inte att man har någon kontroll när det småsläpper, om man hänger.

Eehh.. :va

Med skillnaden att det förmodligen inte hade släppt om du fått ut vikten! :huvet

Blir nyfiken på vilka tider du har på bana med det resonemanget.
Vilka banor har du kört och vilka tider har du?

Det här inlägget är bara helt oförståeligt :va

På vilket sätt hade han fel? Skribenten du citerar gav rätt vettiga råd till nån som inte själv har koll på rätt elementära körtekniker, vad har hans tider på Mantorp med det att göra?
 
Last edited:
Nackdel: Det är dyrt att skrapa knäpuckar!
Fördel: Man får brudar! :tuttar





Att bromsa med knät i backen är inte så kul....jag har provat!
 
helt riktigt, men en person som frågar varför man lägger ner knät i backen kör knappast så fort att deras pinnar tar i på grund av hastigheten utan där är det tekniken som är felaktig. Självklart beroende på hoj men även på glidarhojjar är det bättre att förflyta kroppen och luta hojjen lite mindre än att skrapa pinnar/avgassystem.

Håller med!
 
Back
Top