Jag tycker att hojjen har blivit trögväxlad

LasseMaja

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Boden
Hoj
Yamaha FJR 1300
Jag upplever att hojen blir tung att växla när den blir varm.
Jag köpte nu till sista oljebytet Motul 5100 15w50 och den oljan har gått nu ca 300 mil.
Enligt uppgift från tidigare ägare så är det denna som han kört på tidigare.

Detta har börjat sista 50 milen,tidigare så gick det utan problem.
Är det nån annan som upplever det med denna olja eller är det nå annat som spökar.


Motorcykeln är en Suzuki RF 900 -94 med ca 3350 mil på mätaren.
 
Last edited:
LasseMaja skrev:
2462198 Jag upplever att hojen blir tung att växla när den blir varm.
Jag köpte nu till sista oljebytet Motul 5100 15w50 och den oljan har gått nu ca 300 mil.
Enligt uppgift från tidigare ägare så är det denna som han kört på tidigare.

Detta har börjat sista 50 milen,tidigare så gick det utan problem.
Är det nån annan som upplever det med denna olja eller är det nå annat som spökar.


Motorcykeln är en Suzuki RF 900 -94 med ca 3350 mil på mätaren.


Justerat kopplingen på länge?
Om den inte kopplar ur ordentligt ligger det ju tryck på genom vxl-lådan och den blir svårväxlad. (såvida du inte crossväxlar utan koppling vilket ju kräver lite känsla i gashand och fot)
 
Hur gör man det när man hydraulisk koppling??
Jag har frågat på Bike city i Luleå och dom påstår att det inte går
 
LasseMaja skrev:
2464895 Hur gör man det när man hydraulisk koppling??
Jag har frågat på Bike city i Luleå och dom påstår att det inte går

Det enda du kan göra är att se till att kopplingen är luftad, men i ärlighetens namn borde du kunna känna när lamellerna kopplar ur, och genom det bedöma ifall du har mycket luft i systemet eller inte.
 
Fredde Meck skrev:
2464921 Ett olje-byte gör nog skillnad, det brukar fungera för mej.
Byter med 200-300mil intervall.

Man brukar även kunna se på oljan om hojen är i bra skick rent mekaniskt sätt. Stora metalflisor i oljan = inte bra.
 
Fredde Meck skrev:
2464921 Ett olje-byte gör nog skillnad, det brukar fungera för mej.
Byter med 200-300mil intervall.


då gasar du rätt mycket va? Vad är det för en hoj du kör? 200 mil är ju inte så långt precis. Iofs. hur mycket olja rymmer motorn?
 
Fredde Meck skrev:
2464921 Ett olje-byte gör nog skillnad, det brukar fungera för mej.
Byter med 200-300mil intervall.


Jag skall prova att lufta kopplingen, hjälper inte det så återstår endast ett oljebyte för att se om det blir skillnad.

Kan ju vara så att nu när det börjar att bli lite kallare ute att 15w50 börjar att vara i tjockaste laget
 
KalleKulspruta skrev:
2470901 då gasar du rätt mycket va? Vad är det för en hoj du kör? 200 mil är ju inte så långt precis. Iofs. hur mycket olja rymmer motorn?
Jag fin-åker inte direkt:) Kör Bandit 1200 -98
 
Vet inte vad ovanstående snubbe snackar om men han kör la biltema olja då.. motul 5100 e riktigt bra.. tror nog mer att temperaturen ute så här års är det som är problemet.. motuls olja e kanonbra för motor o låda.
 
Bytte olja och filter idag innan jag ställde av hojen.
Det vart en väsentlig skillnad, nu är den som ny igen.
Visserligen så har dem oljan som var i endast gått 350 mil så ett litet tag till kunde den behålla sina egenskaper kan man ju tycka.
Så vitt jag vet så är motul 5100 en riktigt bra olja.
 
Last edited:
Hej du.
Rekommenderat olja till RF 900,,och till de flesta andra sporthojar, är 10/40,,så VARFÖR köra med 15/50???
Testa med antingen delsyntet eller helsyntet 10/40, så skall du se att dina problem försvinnar.
Hälsar Frostie
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top