Rymding
grön på mc.
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- 2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Skulle åka och besikta Ninjan igår. Hinner inte mer än ut på asfaltvägen och märker att jag får lite lätt sladd i första kurvan. Tänker att det var grus eller damm på däcken efter grusvägen och tar det lite lugnare. Sen i nästa kurva så blir det lika igen. Sen i urgången ser jag två stora högar med grus. Snabelgrusbilen har varit framme och bajsat! Kör några hundra meter och kommer ikapp den. Försöker få ögonkontakt med föraren, men han vet vad som väntar så han ser inte att jag finns.... Fortsätter ut till riksvägen och kommer då på att inga varningsskyltar är uppsatta... Nåja, jag har ju besiktningen att tänka på så jag fortsätter. Tänker att det här är nog en sån dag då saker kan gå snett så jag tar det lungt. Åker bakom två bilar som håller ca 100 på 90-väg. De kör ruggugt nära varandra, som om de bogserade varandra, så jag tänker att det är bäst att hålla avstånd för de där vet man aldrig vad de tar sig tillm som att plötskigt kör om eller krocka med varandra eller nåt.... Rullar på och vi kommer ikapp en bil som ser ut som en mopedbil som kanske håller 70 som de kör om. Jag följer efter. Fortsätter hålla runt 100 och ca 80-100m fram till de två bilarna. Kommer sen till en fyrvägskorsning med filer och spärrfält. Till höger står en liten vit firmabil med släp som släpper förbi de två kompisbilarna framför och SEN KÖR HAN UT och svänger höger, framför mig.
Jisses vad jag fick bromsa... Jag brukar inte bli upprörd men då blev jag lite lätt asförbannad. Tutade villt med mopedtutan och efter kanske 10s tutande åkandes 2m bakom släpet fattar gubben att jag finns och börjar vingla över vägen. Jag kör upp på spärrfältet och lägger mig jämsides och ser en halvflintig gubbe med glasögon snattrandes i mobilen. Jag hötter med näven och ser gubben börja pladdra i turbotakt. Glider förbi och lägger mig framför och saktar in mer och mer. Men det är ju 2+1-väg och bara 1 just där så det blir kö och jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Funderar på att ta stopp på honom längre fram, men inser ju att han kommer att vara säker på att jag kom farande i minsts 267km/h och att jag hävdar att jag åkt bakom samma bilar i över en mil skulle inte ha nån betydelse, så jag gasar på och struntar i det...
Besiktningen gick bra. Fick beröm för att jag smort kjedjan exakt lagom mycket så att den såg ut som ny. Längst tid tog provkärningen då besiktningsmannen försökte i en halvminut få i friläget med höger fot.... Hade nog i princip klarart mig med att maila ett par bilder på hojjen.
Istället för att åka en trevlig sväng i triumf av den lyckade besiktningen så åkte jag direkt hem och ställde in hojen. Den här dagen skulle ingen få ta livet av mig hur mycket de än försöker.....

Besiktningen gick bra. Fick beröm för att jag smort kjedjan exakt lagom mycket så att den såg ut som ny. Längst tid tog provkärningen då besiktningsmannen försökte i en halvminut få i friläget med höger fot.... Hade nog i princip klarart mig med att maila ett par bilder på hojjen.

Istället för att åka en trevlig sväng i triumf av den lyckade besiktningen så åkte jag direkt hem och ställde in hojen. Den här dagen skulle ingen få ta livet av mig hur mycket de än försöker.....