Jag skulle vilja lära mig laga motorcyklar, och behöver Tips!

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Halloj, jag skulle vilja lära mig laga motorcyklar, och behöver tips om böcker, filmer mm. som täcker basgrunderna.

(Jag är helt värdelös på att fixa något som har med fordon att göra, vet inte ens vad hälften av grejerna på en motorcykel heter)

Ps. nilax och Peternorth är helt bannade från denna tråd, har ej tid med era kommentarer! (Jobbiga typer)

haynes manualer är händiga. sök på amazon.com efter haynes (dinhoj)

ex: haynes f650

Okej då. Lär genom att göra fel...och rätt. Praktiska kunskaper får man genom att våga, våga göra fel och sedan ta lärdom.

Nuff said!

Last edited:
Japp, Haynes är en bra början.Kul med folk som försöker istället för att lämna in allt.Man blir så jädra glad var gång man lyckats undvika dyra reparatörer.Oftast är innehållet i Haynes böckerna graderade efter en svårighetsskala.Bra för den som känner sig osäker ...

Köp dig ett billigt mc objekt, en servicemanual (inte Haynes skräpet) och se till att du har riktiga verktyg (halva jobbet) samt nåt vettigt ställe att skruva på.

Jag har svårt att se att man lyckas att skaffa sig kunskaper utan praktik:)

Så kör iång och leta ett vettigt o billigt objekt:tummenupp

http://www.haynes.com/products/productID/549

Finns säkert en riktig servicemanual från bmw att hitta också om du fiskar i viken eller lägger ut frågan på nätet :)

Bra bok och som nilax säger fast han inte fick ;) så är mycket vunnet
av att våga skruva.

Vid specifika problem går det ju bra att fråga då om just det problemet du har då.

Oljefilterbyte/oljebyte är ju en bra sak att starta med om man vill lära sig att meka själv.

Mesta mekandet är ju vid nåt fel på hojen eller om man bygger om den.

Man skaffar en hoj som kräver kärlek. Sen vad det är för hoj spelar mindre roll egentligen.
Gammalhoj innan 90-tal, tidig KTM, turbohoj, alla hojar behöver kärlek och kommer att öka dina kunskaper att skruva.

Harley är alltid en bra början då allt inte är så noga (var ventilspelet i mm eller tum, spelar ingen större roll) och tekniken är den samma som från 2:a världskriget. Samma sak med t.ex. Gamla XT600 o dyl. Du kan rent teknisk plocka isär och ihop en med ett multiverktyg, typ.

Se bara till att ha en bra verkstadsmanual till de första gångerna.

http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/...ctId=46651&langId=-1&parent_category_rn=10501

Lite svårt när du säger "laga".
Men tänk efter FÖRE du gör något och fundera på vad det är du ska göra. Fundera gärna länge och tänk en gång till.
Annars finns det ju faktisk folk som tar betalt för att fixa det du ev vill ha gjort.
Skruvar får du ut genom att skruva dom motsols, vänster alltså. Börja pilla lite och fundera igen. Vad verkar logiskt och vad verkar vara helt fel. Lägg helst inte alla skruvar i en och samma burk, sätt tillbaka dom där det är möjligt efter demontering, eller håll i alla fall isär dom om du tar isär flera saker samtidigt.

Är det något speciellt du ska göra eller är det bara allmänt skruva du är ute efter?

Börja med att köpa en bra bok, typ Haynes samt ett par stöd, som tex biltemas. En skön pall kan va bra också.
Sen är det bara att börja läsa, titta på bilderna, titta på hojen, tänka och fundera. Sen kan du nog börja skruva lite också..
Lycka till och ha det så roligt, du har hela vintern på dig :tummenupp

Man skaffar en hoj som kräver kärlek. Sen vad det är för hoj spelar mindre roll egentligen.
Gammalhoj innan 90-tal, tidig KTM, turbohoj, alla hojar behöver kärlek och kommer att öka dina kunskaper att skruva.

Harley är alltid en bra början då allt inte är så noga (var ventilspelet i mm eller tum, spelar ingen större roll) och tekniken är den samma som från 2:a världskriget. Samma sak med t.ex. Gamla XT600 o dyl. Du kan rent teknisk plocka isär och ihop en med ett multiverktyg, typ.

Se bara till att ha en bra verkstadsmanual till de första gångerna.

Nu tror jag du är ute på bärtur. Hör med Ellfors eller ngt annat om vilken lärkurva det är. Vidare tycker jag att Teknikforumet modereras för dåligt, det var bättre när Majtii rensade bort alla osakliga/okunniga inlägg. Det här forumet ska ju vara seriöst. Glad att Sportbike nu verkar rycka ut

Till TS så är nog det mesta redan skrivet, skaffa ett objekt och dess dokumentation. Sen är et bara att inse att vissa saker klarar man inte att reparera själv, ibland får man lämna bort detaljer. Men det är ändå en stor besparing och ibland även arbetsglädje, att klara av att iaf demontera och montera reparerade eller nya detaljer.

Haynes-manual och sen söka på youtube för videos för vad du vill göra, mycket är ju lika/liknande på många hojar så det är bara kolla runt. :)

Köp dig en sliten GSX från 80-talet, helt vanlig standard rad 4:a. Ett renoveringsobjekt. Sen skaffar du dig en Haynes manual och börjar plocka ner. Gå igenom, sätt ihop renovera upp lite. Sälj för nån tusing dyrare än va du gav för den. Skaffa ett nytt projekt också kör på så tills du känner att du börjar få kläm på det hela.

Last edited by a moderator:
Köp dig en sliten GSX från 80-talet, helt vanlig standard rad 4:a. Ett renoveringsobjekt. Sen skaffar du dig en Haynes manual och börjar plocka ner. Gå igenom, sätt ihop renovera upp lite. Sälj för nån tusing dyrare än va du gav för den. Skaffa ett nytt projekt också kör på så tills du känner att du börjar få kläm på det hela.

Tack för rådet ska kolla in på den modellen.

Nja nu lär jag ha fått det.

Ni killar är ju helt underbara...

Last edited:
Ibland spelar det ingen roll hur mycket man läst, eller sett instruktionsfilmer, gå pararellt med en mekaniker, se och lär, framförallt få chansen att DU FÅR göra "misstagen" med mekanikerns överseende..:tummenupp Finns inget som är så bra att lära sig som att få skruva göra det själv, men med sakkunnig ledning i närheten:tummenupp Och fråga fråga fråga..."vad heter detta?" Vad är det bra för? Måste man ha en sådan? Hur får man bort en sådan här? Kan man göra på något mer sätt? Bara för att mekanikern kan själv så kan ha vara en urusel pedagog om man inte frågar...

Erbjud dig bistå med gratis hjälp och muskelkraft i utbyte av en erfaren handledare som kan hjälpa dig tror jag är melodin =)

Last edited:
Tack för rådet ska kolla in på den modellen.

Nja nu lär jag ha fått det.

Ni killar är ju helt underbara...

Köp billigt basic skit rent ut sagt, och lär dig genom misstag. Ju mer du sabbar ju mer lär du dig ;) hehe, eller ja.. Man ska pröva sig fram. Man kan inte läsa sig till praktiska kunskaper :näsblod riv, läs, rengör, snygga till, bygg ihop och läs. Starta sälj, köp nytt o samma sak igen :)

Hur VET du att vi är killar?

Gjorde jag i början av säsongen :D Man svävar förbi kurvorna

Hahaha ni två är fan unika =)

Last edited:
Läs serviceboken och instruktionsboken så vet du VAD du ska göra. Sen måste du ta reda på vissa saker. Hur hårt ska en skruv dras i aluminium, alltså åtdragningsmoment annars kommer du att dra gängpaj eller så ramlar grejerna bort. Hur hårt ska man spänna kedjan. Vilken färg ska ett tändstift ha vid bra förbränning.
Om du inte kan ett skit så ska du inte skruva igentligen utan nån som kan är med.
Lycka till.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...