Jag skulle verkligen vilja veta...

Knubblo

Lev nu, dö sen
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
GSX-1300BK (B-King)
...om det finns någon på forumet så lyckats lägga vantarna på en idiot som just är i full färd med att sno en hoj? Alltså ta idiothelvetet på bar gärning?

Således;

Japp, jag har tagit en eller flera på bar gärning och
1) Dom har svårt att gå numera samt har endast ledsyn.
2) Dom ramlade hela vägen till polisstationen i en annan stad.

Nej, jag har bara kommit ut och sett att hojen blivit stulen och
1) Gråtit blod i 10 minuter innan jag rev den lokala busskuren i
ett kontrollerat vredesutbrott
2) Skrikit likt hesa fredrik för att sedan spendera resten av mitt liv att leta reda på den snart ihjälslagna tjuven.

Bara nyfiken då man mest hör om folk som INTE lyckats haffa puckot.

/Knubblo

well, min hoj vill ingen sno så jag är lugn
Men det är klart man skulle tappa humöret. Kanske inte dock så mycket att man spöar skiten ur personen. Då risker man själv fängelse o det är det absolut inte värt..
Man får väl försöka skrämma bort personen?

Skulle man se en hoj-tjuv har man ganska mycket rättigheter.

Lagen om nödvärn får tillämpas för att avbryta skadegörelse på egendom (även någon annans egendom) samt för att återta stöldgods.

Alltså... ser du nån sno din hoj så får du, med våld, avbryta stöldförsöket och återta hojen. Det krävs dock att du tar honom/henne på bar gärning.

Nödvärn är bra. Då får man använda ganska mycke våld. Man får inte använda oförsvarligt mycket våld men mer än tjuven.

Sen när man våldat klart (han gör ju en MASSA motstånd! :tummenupp ) så är det bara att gripa honom. Grip inte först för då får du bara använda lika mycket våld som tjuven.

Tryck ner tjuven i backen på hårdast möjliga sätt (utan att använda oförsvarligt mycke våld), tala om för honom att han är gripen och tillkalla polis.

Ta inte stöldgodset i beslag från tjuven! Då kan polisen behöva ta med den som bevis.

Detta är alltså en tolkning av nödvärnslagen och envarsgripande. Den kan vara något felaktig men om du gör enligt ovan kommer du nog klara dig bra i en domstol och du kommer få använda en hel del våld mot tjuven. :D

Som sagt.. innan detta praktiseras, kolla upp nödvärnslagen osv... Den kan vara bra att ha lite koll på.

/Lucky9

P.s. Ankan kan säkert rätta till eventuella fel i min tolkning...? D.s.

Aptera hojen.

Tar de den explodrar den :crash

750RR

maverick_750rr skrev:
Aptera hojen.

Tar de den explodrar den :crash

750RR

Att lägga en handgranat under kutsen är nog ingen bra idé... Även om det lockar....

Finns en gubbe här i stan som åkte dit på något liknande:

Mannen ifråga blev bestulen på sin bilstereo, inte en eller två gånger, utan fyra (4!) gånger på raken! Han blev helt sonika less på att strula med försäkringsbolaget/köpa ny stereo, så han svetsade fast ett x antal fiskekrokar som sedan böjdes till rätt vinkel för ÄNDAmålet. Plattan placerades sedan under överdragsklädseln på förarstolen.. Ett par dagar senare hittades en kvidande/gråtande bilstereonorparyngling i bilen då mannen skulle åka till jobbet. Han ringde polisen & trodde väl att nu jäv**r skulle det hända saker. Nog hände det saker alltid! Han som ägde bilen åkte dit rejält, fick böta till den "stackars" pojken för sveda & värk! Vad brottsrubriceringen var vet jag inte, men att gillra fällor är tydligen ingen bra idé... :(

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back