Jag skakar sönder

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Har inte hunnit skaffa motardkit till min exc 450 ännu så kör med endurosulor typ crossdäck. Kommer man upp över 50-60 blir det riktigt skakigt och det är som att åka skateboard på en rullstensås. Är väl i och för sig skakigt och lite smått ostabilt i lägre farter också.

Blir det stor skillnad med motardkit?
Funderat starkt på att byta till en 660 eller nått sånt, men samtidigt kör jag mycket is, skog och tänkte prova på crossbana i sommar...

Hoppas det blir skaplig skillnad!?

så mycket skakar det inte. jag åkte mycket på enduro hjulen även landsväg i runt 100 med min 525.(hade några mil till grusgropen) men med motarhjulen så va det lite bättre grepp i vägen och betydligt roligare

Antar att du inte balanserat hjulen sedan senaste krängningen?

Med crossdäck verkar det vara lätt att få det riktigt dåligt balanserat

När crossdäcken blir lite slitna så vill det gärna skaka som fan, men ja, det kommer bli sanslös skillnad mellan enduro o motard. Jag kom över ett par motardfälgar till min exc450 för 2500:- med drev, skivor o däck faktiskt (om jag får skryta lite) och rekommenderar verklogen att vänta med att köpa annat tills du får testa motard.

Tills dess så kan du kanske göra mig en tjänst? :P När du har på helljus så lyser det antagligen en blå kontrollampa nånstans för att indikera att helljus är på.... Kan du se hur dom har kopplat den lampan? Jag får ut 5v när jag kör med halvljuset så min lysdiod jag har köpt lyser nästan lika starkt vid halvljus som vid helljus :(

Puss på dig.

crossdäck skakar ju inte så in i helvete imo:va måste ju vara nått annat skumt.

När crossdäcken blir lite slitna så vill det gärna skaka som fan, men ja, det kommer bli sanslös skillnad mellan enduro o motard. Jag kom över ett par motardfälgar till min exc450 för 2500:- med drev, skivor o däck faktiskt (om jag får skryta lite) och rekommenderar verklogen att vänta med att köpa annat tills du får testa motard.

Tills dess så kan du kanske göra mig en tjänst? :P När du har på helljus så lyser det antagligen en blå kontrollampa nånstans för att indikera att helljus är på.... Kan du se hur dom har kopplat den lampan? Jag får ut 5v när jag kör med halvljuset så min lysdiod jag har köpt lyser nästan lika starkt vid halvljus som vid helljus :(

Puss på dig.

Tror jag har något liknande problem, bilarna brukar blinka åt mig vare sig jag kör med halvljus eller helljus så något verkar vara lite skumt. Elektriskt okunnig som jag är, är jag rädd för att jag inte kan hjälpa dig men ska ta en titt senare...

Håller koll på blocket nu, dyker det upp något billigt motardkit slår jag till! :)

Cross/endurohjul skakar så in i h-e. Beror på däcklåset, som får hela hjulet att hoppa; en stor klump som är svår/omöjlig att balansera bort. Med motardhjul blir 450:n som vilken gathoj som helst, i skakhänseende, i övrigt oändligt mycket roligare. :D

Ta ur däckslåset! Jag kör med crossdäck å så farligt skakar det inte. Men med låset i så blir det svårt å se vägen över 100 km/h pga kraftiga skakningar.

Jaha.. men då är det nog däcklåset som gör sitt. Tänkte lixom att gummidubben sitter ju så pass nära varandra ändå med bara någon cm emellan att skakningen borde inte bli så tydlig som den nu är när det går fort.

Hade trelleborgare på innan så lät däckteam byta åt mig, han sa faktiskt någonting i stil med att "såna här hjul går ju inte att balansera fullt" så kanske berodde på det då...

Jaha.. men då är det nog däcklåset som gör sitt. Tänkte lixom att gummidubben sitter ju så pass nära varandra ändå med bara någon cm emellan att skakningen borde inte bli så tydlig som den nu är när det går fort.

Hade trelleborgare på innan så lät däckteam byta åt mig, han sa faktiskt någonting i stil med att "såna här hjul går ju inte att balansera fullt" så kanske berodde på det då...

Du kan ju balansera själv. http://http://www.youtube.com/watch?v=T2AuivYzaBs

Finns grej att köpa färdig på biltema för ett par hundra.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman