Jag ska få brillor!

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Var ner hos optikern och gjorde syntest idag. Tycker jag har sett dåligt på långt håll. (såsom vägskyltar, tevetext m.m)
Mycket riktigt, jag hade ett brytningsfel. Jag hade inte klarat körkortsgränsen idag säger optikern. (tur jag tog mitt andra körkort i juli då tänkte jag :) )
Får prova ett par konstiga bågar med några glas i som på ett ungefär skulle passa mig sade han. När bågarna satt på plats så uppenbarade sig en helt ny värld! All text, glasögonmärken, texten på EXPERTs dörr tvärs över gatan, jag kunde läsa ALL text faktiskt. Utan den där "skuggan" jag alltid sett bakom svart text och den vita texten grötade inte ihop sig.
Jävligt skumt. Har alltid tyckt att glasögon är fint, och nu plötsligt ska jag själv ha ett par på mig JÄMNT!
Och hur blir det när säsongen börjar? Ni glasögon människor med hoj, får ni ont i huvudet av hjälmen och bågarna?
Jag åker aldrig med solglasögon t.ex. för bågarna klämmer åt vid tinningarna då. :(
Vet inte om jag är glad eller ledsen. :va
Glad för att jag fått känna på hur det är att se ordentligt, ledsen för de
2-3000kr ett par glasögon kommer kosta :död . (det var det bakdäcket det... och ev. bromsskiva+bromsbelägg)

Åh.. suck åxå,... :5sure

TinaTjejen skrev:
Och hur blir det när säsongen börjar? Ni glasögon människor med hoj, får ni ont i huvudet av hjälmen och bågarna?
Jag åker aldrig med solglasögon t.ex. för bågarna klämmer åt vid tinningarna då. :(
Jag har hittills åkt med glasögon. Att bågarna trycker lite har jag vant mig vid.
Dock upplever jag det som ett problem att ta på hjälmen och sedan knyckla in glasögonskacklarna i hjälmen och kroka fast dem runt öronen.
Mina glasögonbågar har i alla fall tagit stryk av det.
Sedan har jag problemet med imma. När jag kör hoj, väderomslag, idrott (omöjligt att ha vid löpning, skidåkning), m.m.
Jag är sugen på att operera men det har ju sina risker och jag har inte så gravt synfel...

Du kommer att vara jätte söt i glasögon!

linser är inte det bra när du kör hoj?!?

och däck och bromsar är en prioriterings fråga!

Ett par solglasögon har oftare tjockare bågar än vad vanliga glasögon har, sen säger ju modet att man ska ha tunna fina bågar idag och då klämmer det defenetivt inget. Jag har i alla fall aldrig haft ont av att ha glasögon när jag haft hjälm. Sen priset är väl inte så mycket att gnälla på, tycker det lät billigt för det finns dom som har glas som kostar det dubbla.....

Se till att få ett par riktigt tjocka o stora. Dom är finast och är inne nu har jag hört.
Dyrt med 2-3000 spänn?
Vad kostar det att klippa en lyktstolpe pga av att man snålat med glasögon?

Mcbudet skrev:

:rodnar var INTE söt i de däringa konstiga provbågarna ivf :rofl
Nja.. Linser, (och solarium), är två grejer jag är HÖGST tveksam emot. (d.v.s. rädd för :gnissla )

Ja ok.. däcket håller ett tag till, (om än olagligt), och bromsskivan kanske klarar av va skev nåon/några månader till :rolleyes:

Brillor är inga problem. Jag försökte med linser, men jag tyckte det var skit. Brillor är inte kompatibla med alla hjälmar, i Arai går det fint, i Shoei går det lite sämre. Sen priset... 3000:-?! Ska du ha diamantbeströdda titanbågar eller? Jag betalade 2225:- inklusive försäkring för några veckor sen.

Välkommen till brilloklubben!

Mcbudet skrev:

Inte det? Sedan närdå? Jag har Linser och jag har inte problem med NÅGOT direkt (jag är även pollenallergiker), kör båge, åkt wakeboard, ute på sjön etc. etc. har ALDRIG haft något problem med mina linser och ALDRIG tappat någon. Jo föressten, det enda som jag har behövt ändra på sedan jag skaffade linser är att jag inte kan titta under vattnet längre...

Om det strular med linser för vissa så e det nog snarare ögonen än linserna som det e fel på (Jo, jag vet, det är fel på ögonen, det är därför man har linser men ni fattar...)

Therudeboy skrev:
Ett par solglasögon har oftare tjockare bågar än vad vanliga glasögon har, sen säger ju modet att man ska ha tunna fina bågar idag och då klämmer det defenetivt inget. Jag har i alla fall aldrig haft ont av att ha glasögon när jag haft hjälm. Sen priset är väl inte så mycket att gnälla på, tycker det lät billigt för det finns dom som har glas som kostar det dubbla.....
Jag frågade vad det kostade, för jag har ju ABSOLUT noll koll på allt vad glasögon heter.
1000-1500 minst. Men han tyckte jag skulle räkna med 2000-3000kr. Ville jag ha de luxe kostade det 5000:- och uppåt men då såg jag förtvivlat hur kontot sinat för längesen så jag sa att det var inte att tänka på. :(

Sen ska man försöka att inte slarva bort, ha sönder eller repa de där åxå... det har ju gått sådär med solglasögon kan jag ju säga :gnissla

jag ställde en fråga till Tina inte ett konstaterande.
själv tror jag linser är bra vid mc åkning som du säger!

mr_rockster skrev:
Inte det? Sedan närdå? Jag har Linser och jag har inte problem med NÅGOT direkt (jag är även pollenallergiker), kör båge, åkt wakeboard, ute på sjön etc. etc. har ALDRIG haft något problem med mina linser och ALDRIG tappat någon. Jo föressten, det enda som jag har behövt ändra på sedan jag skaffade linser är att jag inte kan titta under vattnet längre...

Om det strular med linser för vissa så e det nog snarare ögonen än linserna som det e fel på (Jo, jag vet, det är fel på ögonen, det är därför man har linser men ni fattar...)

Mattias skrev:
Brillor är inga problem. Jag försökte med linser, men jag tyckte det var skit. Brillor är inte kompatibla med alla hjälmar, i Arai går det fint, i Shoei går det lite sämre. Sen priset... 3000:-?! Ska du ha diamantbeströdda titanbågar eller? Jag betalade 2225:- inklusive försäkring för några veckor sen.

Välkommen till brilloklubben!
hm.. diamantbeströdda titanbågar.. det lät ju ganska tjusigt :hihi
Linser, njaeeee... usch. Arai och Shoei alltså... Jag har ju en Nolan60 nu, (fast jag vill ju byta ändå så).
Men det är ju inte så att jag är blind utan glasögon. Har ju klarat mig bra hittills utan, så man kanske bara kan strunta i dem å sen sätta på dem när man stannar.. eller nått :)

det gäller att pressa gränser! testa linser!

och du får väll gråta lite för din kille att bromsen är skev löser han det inte då så får han sova på soffan till problemet är löst! det funkar!

TinaTjejen skrev:
:rodnar var INTE söt i de däringa konstiga provbågarna ivf :rofl
Nja.. Linser, (och solarium), är två grejer jag är HÖGST tveksam emot. (d.v.s. rädd för :gnissla )

Ja ok.. däcket håller ett tag till, (om än olagligt), och bromsskivan kanske klarar av va skev nåon/några månader till :rolleyes:

TinaTjejen skrev:
Jag frågade vad det kostade, för jag har ju ABSOLUT noll koll på allt vad glasögon heter.
1000-1500 minst. Men han tyckte jag skulle räkna med 2000-3000kr. Ville jag ha de luxe kostade det 5000:- och uppåt men då såg jag förtvivlat hur kontot sinat för längesen så jag sa att det var inte att tänka på. :(

Sen ska man försöka att inte slarva bort, ha sönder eller repa de där åxå... det har ju gått sådär med solglasögon kan jag ju säga :gnissla

Jag har haft så många glasögon under mina 16år med skiten, och jag kan säga dig det att repa dom det gör man men det är inget man direkt märker av och dom flesta glasen ska va "repfria" Sen kan jag rekommendera titanbågar om du är rädd att dom ska gå sönder, har titan på dom jag har nu och dom kan man vrida och vända hur man vill utan att dom går av. Alla andra glasögon jag haft har gått av vid fästet till bågen pga att jag använt hjälm osv, slarvar bort dom är nog ingen risk att du gör för det blir en vanesak att dom sitter där. Så slutsatsen är att du ska lägga några kronor mer för att få tåligare saker eller så övervinner du din rädsla och skaffar linser och kör med på sommaren.....

mr_rockster skrev:

Vänta lite här nu, han frågade väl ändå Om linser var bra att köra hoj med?
Var iaf så jag uppfattade det..
Eftersom jag aldrig haft några linser i så har jag ingen aning.. men det hade visst du? :7peta :D
Det är säkert jättebra, men jag kan tänka mig att mina ögon skulle gråta floder om nån grej skulle ligga i dem, eftersom jag knappt kan röra i närheten av ögat utan att det gråter. (som när det ska smetas på maskara t.ex.)

Mcbudet skrev:
jag ställde en fråga till Tina inte ett konstaterande.
själv tror jag linser är bra vid mc åkning som du säger!
Johan läste fel och ber om ursäkt ;)... Linser funkar skitbra enl. mig ;)

Mcbudet skrev:
det gäller att pressa gränser! testa linser!

och du får väll gråta lite för din kille att bromsen är skev löser han det inte då så får han sova på soffan till problemet är löst! det funkar!
Hm..ja, kanske NÅN gång då.. men just nu får jag nog börja med att vänja mig vid tanken att ha glasögon resten av livet först..

Det var för övrigt killen som undersökte bromsen och rapporterade att den var skev. (jag trodde att det hamnat grus mellan skivan och beläggen :rodnar)
Här gråts inte en tår.. det är ju förnedring. Frågar honom hellre snällt i så fall.. :rolleyes:

TinaTjejen skrev:
Eftersom jag aldrig haft några linser i så har jag ingen aning.. men det hade visst du? :7peta :D
Det är säkert jättebra, men jag kan tänka mig att mina ögon skulle gråta floder om nån grej skulle ligga i dem, eftersom jag knappt kan röra i närheten av ögat utan att det gråter. (som när det ska smetas på maskara t.ex.)

Linserna gav inte mig några retningar förutom att jag inte såg så bra. Det är inte så svårt att sätta i och ta ur dem, och det kliar och skaver ingenting. Testa linser i en månad, det är inte så dyrt. Det kanske funkar för dig.

TinaTjejen skrev:
När jag skaffade linser så hade jag ALDRIG kunna nudda ögat med fingret... Första veckan tog det lång tid att sätta i/ta ur de. Sedan gick det bättre och smidigare. Nu tar det väl 30 sek att sätta i de och lika lång tid att ta ur de ungefär... Grymt smidigt! Testa iaf, det är mitt tips ;)

Therudeboy skrev:
Jag har haft så många glasögon under mina 16år med skiten, och jag kan säga dig det att repa dom det gör man men det är inget man direkt märker av och dom flesta glasen ska va "repfria" Sen kan jag rekommendera titanbågar om du är rädd att dom ska gå sönder, har titan på dom jag har nu och dom kan man vrida och vända hur man vill utan att dom går av. Alla andra glasögon jag haft har gått av vid fästet till bågen pga att jag använt hjälm osv, slarvar bort dom är nog ingen risk att du gör för det blir en vanesak att dom sitter där. Så slutsatsen är att du ska lägga några kronor mer för att få tåligare saker eller så övervinner du din rädsla och skaffar linser och kör med på sommaren.....
Hm.. titanbågar alltså... vad kostar ett par sånna ungefär då? Är det lättare/tyngre än ett par "vanliga"?

Endagarslinser behöver du inte vara rädd för, det är hygieniskt...
Jag varvar med glasögonen, beroende på humör för jag är såååå j-la less på mina. Det är dyrt med nya glasögon :död . Jag har dessutom lyckats repa mina repfria glas, men det har bara estetisk betydelse.

När jag åker hoj har jag linser för att slippa imman och kunna ha solglasögon om det behövs. Det är med andra ord bara att välja billor som är kompatibla med hjälmen... Ta med den och prova vetja! :)

Välkommen i klubben... :hihi

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck