Jag röstar rött nästa val

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Ort
köpingenting
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Att prata om kollektiv bestraffning i detta sammanhang visar ju bara på okunskap. Att "massan" skulle var simulanter är dock fullkomligt grundlöst. Det finns fuskare. ja, men ingenting talar för att dessa skull vara i majoritet av de sjukskrivna. Ett av problemen här är att de sjuka tror att de har rätt att vara hemma med ersättning just för att de är sjuka. Så är det ju inte. Rätt till ersättning från sjukförsäkringssystemet förutsätter att du är arbetsoförmögen.

Många (långtifrån alla) som varit sjukskrivna en tid har dock inte själva riktigt klart för sig vilken arbetsförmåga de faktiskt har. Jag har sett flera fall där FK dragit in ersättningen, där jag - liksom den försäkrade själv - har varit helt övertygad om att det inte är möjligt att återgå i arbete till någon del. När dessa människor har tvingats ut i arbetslivet, vilket naturligtvis är en enorm påfrastning för dem, psykiskt såväl som fysiskt, har det dock visat sig att det har funnits en restarbetsförmåga som mycket väl kan utnyttjas för arbete. Har sett fall där de sjuka varit förtvivlade över FK:s inställning men där man några år senare faktiskt uttrycker tacksamhet över att FK gav dem en knuff i riktning mot arbetslivet igen.

Man skall heller i detta sammanhang inte glömma bort att många av dessa människor faktiskt får lönebidragsarbeten, alltså jobb där det inte ställs krav på fullgod arbetsprestation.

Sen är det en annan femma, att många som blir utsatta för FK:s behandling inte alls kommer tillbaka i arbete. De här människorna får också i regel sjukersättning i slutändan.

Ha ha det kommer suga och inte bara lite för dig mfl när killen som stavar så illa garvar åt de blåas nederlag i valet! Du är suverän på att argumentera för de blå :tummenupp synd att hjärtat inte får vara med i din kalla uppfattning om hur man skall hantera sjuklingar:)
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Fantastisk artikel i AB i detta ämne:

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/samhalle/article6431136.ab

Saxat:
Först när jag kommit hem så slår det mig, hur ska jag nu finna någon väg tillbaka in i försäkringssystemet? Jag har med mitt eget namn intygat att jag är aktiv på arbetsmarknaden. Nej, det kan väl inte vara så?

Bra där!

Ett av felen med Sverige. För många har sin försörjning från olika transfereringssystem. Systemen och deras bevarande blir till slut viktigare än att skapa bra förutsättningar för företagande, vilket ju ska betala systemen.
 

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Ort
köpingenting
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Fantastisk artikel i AB i detta ämne:

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/samhalle/article6431136.ab

Saxat:
Först när jag kommit hem så slår det mig, hur ska jag nu finna någon väg tillbaka in i försäkringssystemet? Jag har med mitt eget namn intygat att jag är aktiv på arbetsmarknaden. Nej, det kan väl inte vara så?

Bra där!

Aj Aj Aj!! Du hänvisar till en artikel ur aftonblaskan så det måste bara vara felaktigheter i den:D Hennes trovärdighet kommer nog att mördas här inom kort är jag rädd, för det kan väl inte vara så att AB trycker något som inte gynnar något parti?:)
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Aj Aj Aj!! Du hänvisar till en artikel ur aftonblaskan så det måste bara vara felaktigheter i den:D Hennes trovärdighet kommer nog att mördas här inom kort är jag rädd, för det kan väl inte vara så att AB trycker något som inte gynnar något parti?:)

Med LO som ägare av 9% är det ju svårt att påstå sig politiskt obunden.
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Funderade lite hur det var just INNAN de blåa tog över. Då hade mamma-lediga det bra, sjuka fick pengar, likaså arbetslösa. Frågorna MOT de röda va helt andra...

Nu är det tvärtom, nu är det BARA frågor om bidrag, arbetslöshet, försäkringskassan m.m.

Lite skruvat tycker jag...
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Ha ha det kommer suga och inte bara lite för dig mfl när killen som stavar så illa garvar åt de blåas nederlag i valet! Du är suverän på att argumentera för de blå :tummenupp synd att hjärtat inte får vara med i din kalla uppfattning om hur man skall hantera sjuklingar:)

Du har missförstått.

När det gäller sjukförsäkringssystemet så argumenterar jag inte för varken blått eller något annat. Jag jobbar med detta system. Jag jobbar med att utverka ersättningar åt sjuka. Jag gör alltså en aktiv insats för de utsatta, trots att jag inte är socialdemokrat. Jag tror jag vet mer än de flesta som skrivit i den här tråden om sjukförsäkringens fel och förtjänster.

Jag tycker inte systemet är oproblematiskt. Jag har dock, i motsats till dig, sådana insikter att jag förstår att de uppfattningar som anförs av dina meningsfränder i denna tråd är väldigt onyanserade. Det försöker jag rätta till.

Återigen; det hade varit trevligt om du någon gång kunde underbygga dina uppfattningar med någon form av argumentation för din sak. Hittills har jag inte sett något sånt från dig, vilket gör att det egentligen inte är meningsfullt att svara dig. Tyvärr.
 

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Borlänge
Hoj
är såld..
Aj Aj Aj!! Du hänvisar till en artikel ur aftonblaskan så det måste bara vara felaktigheter i den:D Hennes trovärdighet kommer nog att mördas här inom kort är jag rädd, för det kan väl inte vara så att AB trycker något som inte gynnar något parti?:)

Det förekommer säkert fel i artikeln men jag kräktes lite i munnen när jag läste stycket jag markerat.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Nej, du har rätt MEN du har inte fattat att de flesta regler som det idag klagas på infördes av den förra regeringen, de ändringar som skett av nuvarande regering har dessutom Sossarna varit helt eniga med regeringen om!!

Men som sagts tidigare FK styrs av politiskt tillsatta tjänstemän som till största delen är sossar, de har allt att vinna på att få regeringen att se ut som ett monster.

Okok.
 

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Ort
köpingenting
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Du har missförstått.

När det gäller sjukförsäkringssystemet så argumenterar jag inte för varken blått eller något annat. Jag jobbar med detta system. Jag jobbar med att utverka ersättningar åt sjuka. Jag gör alltså en aktiv insats för de utsatta, trots att jag inte är socialdemokrat. Jag tror jag vet mer än de flesta som skrivit i den här tråden om sjukförsäkringens fel och förtjänster.

Jag tycker inte systemet är oproblematiskt. Jag har dock, i motsats till dig, sådana insikter att jag förstår att de uppfattningar som anförs av dina meningsfränder i denna tråd är väldigt onyanserade. Det försöker jag rätta till.

Återigen; det hade varit trevligt om du någon gång kunde underbygga dina uppfattningar med någon form av argumentation för din sak. Hittills har jag inte sett något sånt från dig, vilket gör att det egentligen inte är meningsfullt att svara dig. Tyvärr.

Här skall du få något att fnula lite på! Ett land som detta med världens högsta skattetryck! Skall inte detta land kunna ha råd med ett system som är så mänskligt att de som är sjuka skall känna sig trygga? Spelar det då någon roll att det finns dem som utnyttjar systemet? Tror befolkningen i landet verkligen att "fuskarna" är så omfattande många att det kostar mindre att finna dem än att låta bli jaga alla? Är det välfärd att inte kunna bli sjukpensionär vid skada.Lever sjukpensionärerna i lyx och överflöd som många verkar tro? Kan det vara så att nuvarande regerings system är kallt och ännu sämre än tidigare regerings? Min uppfattning är att den nu sittande styret har misslyckats förbättra situationen och faktiskt med lika mycket medel som tidigare styre(om inte mer) försämrat sjuklingarnas trygghet rejält! Det kommer aldrig bli bättre av att man tvingar ut sjuka ut till arbetsplatserna. Inte tror väl ens du på att de som tex är deprimerade mår bättre av en sämre ekonomiskt trygghet när de mår skit? Vi har råd att betala för dem som behöver sjukpensioneras.Dags att hitta vart alla skattefinanser tar vägen ist. Kan bara berömma dig för att du verkar jobba för en förändring men är du på rätt spår...
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Du har missförstått.

När det gäller sjukförsäkringssystemet så argumenterar jag inte för varken blått eller något annat. Jag jobbar med detta system. Jag jobbar med att utverka ersättningar åt sjuka. Jag gör alltså en aktiv insats för de utsatta, trots att jag inte är socialdemokrat. Jag tror jag vet mer än de flesta som skrivit i den här tråden om sjukförsäkringens fel och förtjänster.

Jag tycker inte systemet är oproblematiskt. Jag har dock, i motsats till dig, sådana insikter att jag förstår att de uppfattningar som anförs av dina meningsfränder i denna tråd är väldigt onyanserade. Det försöker jag rätta till.

Återigen; det hade varit trevligt om du någon gång kunde underbygga dina uppfattningar med någon form av argumentation för din sak. Hittills har jag inte sett något sånt från dig, vilket gör att det egentligen inte är meningsfullt att svara dig. Tyvärr.

Men även du som arbetar med det måste väl se bristerna i systemet?
Men det kanske du inte vill erkänna här.
Jag kan bla konstatera 0 samsyn mellan många av FKs förtroendeläkare och dom "riktiga" läkarna, i dom fall jag sett så anser jag att det är förtroendeläkarna som brustit i sina beslut.

Sen att du är färgad av din yrkesroll är lika naturligt som att jag baserar mina åsikter av det som sker runt mig, och då menar jag inte det jag läser i kvällspressen:brinnerup
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Går sjukförsäkringssystemet med förlust eller ?

Jag har för mig att systemet går runt med 70 miljarder kronor +

Vilket måste vara överraskande siffror för er som tror att de sämre ersättningarna till sjuka handlar om att staten måste "spara" !

Är inte systemet längre gjort som alla andra försäkringar. Solidariskt betalar man när man är frisk, för att få ersättning vid sjukdom?

Tydligen inte! I moderaternas sverige styr andra mörka ideologiska värderingar som många av folket inte känner igen och det kommer att visa sig i valet :D
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kanske inte borde köpt maskara och hårfärg för alla pengarna? :mad:





Ädit: ...och ÄKTA Corn Flakes. Det gör inte ens jag, som är ingenjör. Man blir förbannad.

:rofl

Kunde man plussa ett inlägg med +10 hade jag gjort det. :fakta
Bara för det kommer PM snart. Håll andan, hållundan! ;)
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Här skall du få något att fnula lite på! Ett land som detta med världens högsta skattetryck! Skall inte detta land kunna ha råd med ett system som är så mänskligt att de som är sjuka skall känna sig trygga? Spelar det då någon roll att det finns dem som utnyttjar systemet? Tror befolkningen i landet verkligen att "fuskarna" är så omfattande många att det kostar mindre att finna dem än att låta bli jaga alla? Är det välfärd att inte kunna bli sjukpensionär vid skada.Lever sjukpensionärerna i lyx och överflöd som många verkar tro? Kan det vara så att nuvarande regerings system är kallt och ännu sämre än tidigare regerings? Min uppfattning är att den nu sittande styret har misslyckats förbättra situationen och faktiskt med lika mycket medel som tidigare styre(om inte mer) försämrat sjuklingarnas trygghet rejält! Det kommer aldrig bli bättre av att man tvingar ut sjuka ut till arbetsplatserna. Inte tror väl ens du på att de som tex är deprimerade mår bättre av en sämre ekonomiskt trygghet när de mår skit? Vi har råd att betala för dem som behöver sjukpensioneras.Dags att hitta vart alla skattefinanser tar vägen ist. Kan bara berömma dig för att du verkar jobba för en förändring men är du på rätt spår...

Nu har vi i och för sig inte världens högsta skattetryck längre, men det är ju onekligen intressant att höra en vänsterrepresentant tala om skattetrycket.:)

Det hade ju naturligtvis varit trevligt om vi hade haft råd med ett system där sjuka kan få den trygghet de förtjänar. Ett sätt att nå dit beskriver jag i detta inlägg i tråden som du kanske missat.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4584501&postcount=123
Som läget är nu är sjukersättningarna till långtidssjuka så låga att det för ensamstående låginkomsttagare inte går att leva på dem. Ett sätt att tillförsäkra dessa människor högre ersättningar är att de som har en restarbetsförmåga, trots sjukdom/skador faktiskt utnyttjar denna.

Det råder faktiskt mycket bred politisk enighet om att Sverige inte har råd med de transferreringar genom socialförsäkringssystemen som vi hade under 2000-talaets förstas hälft. Detta var orsaken till att den förra socialdemokratiska regeringen bestämde sig för att sjuktalen måste ned. Man påbörjade det arbetet och Alliansen fortsätter det. Efter nästa val har vi säkerligen en vänsterregering och den kommer att fortsätta arbetet. Givetvis kommer Ohly att motarbeta detta, men socialdemokraterna och Miljöpartiet kommer att fortsätta på den inslagna vägen. Och har du tänkt dig att du skall få någon pension från staten när du böir gammal borde du vara tacksam över att det faktiskt är så.

Det är inte välfärd att kunna bli sjukpensionär vid skada. Det är välfärd att kunna bli sjukpensionär vid bestående arbetsoförmåga. Om du inte inser skillnaden så kommer du aldrig att förstå varför sjukförsäkringen har den grundläggande utformning den har, och kommer att ha fortsättningsvis oaktat vem som vinner nästa val.

Avslutningsvis så är det ju faktiskt så, att orsaken till att det nu de facto inte finns pengar till att försörja alla "sjuka", är fem decenniers politiskt styre med en politik som inte varit förenlig med långsiktigt hållbara statsfinanser. Vem som regerat mestadels under denna tid tror jag du vet.

Men även du som arbetar med det måste väl se bristerna i systemet?
Men det kanske du inte vill erkänna här.
Jag kan bla konstatera 0 samsyn mellan många av FKs förtroendeläkare och dom "riktiga" läkarna, i dom fall jag sett så anser jag att det är förtroendeläkarna som brustit i sina beslut.

Sen att du är färgad av din yrkesroll är lika naturligt som att jag baserar mina åsikter av det som sker runt mig, och då menar jag inte det jag läser i kvällspressen:brinnerup

Självklart ser jag bristerna i systemet. I inlägget du citerar så skriver jag att det inte är oproblematiskt. För ett par år sedan (2004 för att vara exakt) när FK började sätta åt försäkrade med ospecifika besvär, drabbades jag av så högt blodtryck att jag nästan tvingades börja medicinera. När jag höll mig bortas från socialförsäkringsärenden under tre månader gick trycket ned till det normala igen. Jag var så förbannad på FK att jag knappt kunde tänka klart. Så visst, jag är synnerligen färgad av min yrkesroll. I synnerhet när jag arbetar, men det var väl inte det du avsåg kanske.

En seriös diskussion måste bygga på fakta. Diskuterar man sjukförsäkringen så måste man ta hänsyn till en mängd faktorer. Politiska beslut, gällande rätt, FK:s interna hantering av sjukfall, försäkringsläkarnas roll och arbete för att nämna något. Att då bara yla om att det är borgarnas fel att "sjuka" far illa är ju direkt osmakligt.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Kanske inte borde köpt maskara och hårfärg för alla pengarna? :mad:





Ädit: ...och ÄKTA Corn Flakes. Det gör inte ens jag, som är ingenjör. Man blir förbannad.


notera även frysen en sådan med ismaskin!? inbyggd, kostar flis samt det nyrenoverade köket, verkar inte saknats medel till det iaf och nu har hon inte råd att mata sina barn:confused:
 
Last edited:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Går sjukförsäkringssystemet med förlust eller ?

Jag har för mig att systemet går runt med 70 miljarder kronor +

Vilket måste vara överraskande siffror för er som tror att de sämre ersättningarna till sjuka handlar om att staten måste "spara" !

Är inte systemet längre gjort som alla andra försäkringar. Solidariskt betalar man när man är frisk, för att få ersättning vid sjukdom?

Tydligen inte! I moderaternas sverige styr andra mörka ideologiska värderingar som många av folket inte känner igen och det kommer att visa sig i valet :D

Du är fan i mig inte sann. Tor du på fullt allvar att en utgiftspost i budgeten på 70 miljarder är vinst?!?

Man tar sig för pannan.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Detta var orsaken till att den förra socialdemokratiska regeringen bestämde sig för att sjuktalen måste ned.

med tiden börjar de väl intressera sig för orsakerna bakom sjuktalen, dålig arbetsmiljö(med allt vad det innefattar) etc., just nu verkar det vara de sjuka som får ta smällen.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Ha ha det kommer suga och inte bara lite för dig mfl när killen som stavar så illa garvar åt de blåas nederlag i valet! Du är suverän på att argumentera för de blå :tummenupp synd att hjärtat inte får vara med i din kalla uppfattning om hur man skall hantera sjuklingar:)


Wow här har vi en riktig gråsosse. Det där snacket känner man ju igen. Var det förresten dig jag såg medverka på TV4 i söndags vid halvnio?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ett land som detta med världens högsta skattetryck!

Det är just det som är Sveriges största problem! Vårt land klarar inte att vara konkurrenskraftiga mot omvärlden om vi fortsätter i hjulspåren med världens högsta skattetryck!
Vi måste få ner skatterna för vårt land går utför varje dag som detta består.
Vidare så är 20% av sveriges befolkning i arbetsför ålder utanför arbetsmarknaden på ett eller annat sätt och det är inte hållbart.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top