Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
erikn; Men Kawa-föraren kanske vill testa hur det känns att göra en sån här. [MEDIA=youtube skrev:YlVsrBqVs5k[/MEDIA]
Min uppfattning om situationen är att motorcyklisten svänger in alldeles framför bilen och slår av direkt. I en sån situation finns det ingen möjlighet för den som blir omkörd att anpassa något avstånd utan ansvaret ligger på den som gör omkörningsmanövern.1. Håller för kort avstånd till framförvarande
Skyldighet: anpassa avståndet, oavsett eventuellt idiotiskt beteende andra trafikanter hittar på.
Även här en tolkningsfråga. Jag uppfattar det som att han med "någon meter ifrån olycka" menar att det var någon meter till godo efter att han bromsat ned.Sen hela grejen att det skulle vara en meter från olycka köper jag inte, är man en meter från att smälla så hinner man inte ens tänka på att tuta.
Fast om man håller jämn hastighet innebär att avståndet till framförvarande är för kort, då är väl det anledning nog till att bromsa direkt. Facit visar ju även det, i detta fall pga en tomte svängde in och motorbromsade, kan lika gärna fått punka eller annat. Det med tutandet är väl mest en såndär.. sluta tuta bara, 99% av tutningarna i Sverige är bara "hörru vafan göru-tutningar"
Vill man säg nåt till en idiotisk förare får man ta regnummer och leta upp, eller följa efter om möjligt och prata om saken..
I stort sett aldrig vettigt att tuta, kanske på en parkering, alla andra situationer där det räcker att bromsa för att undvika incident är det bara bromsa och inse att folk är som dom är. Surt när man sitter med cruise control dock![]()
Ser nog hellre att dom gör allt för att undvika att smälla istället för att tuta.. är man på väg att krocka har man bara någon millisekund på sig för undanmanöver, har själv aldrig fått för mig att tuta i såna lägen iaf.
Känner att någon bör påpeka TS felaktiga beteende:
1. Håller för kort avstånd till framförvarande
Skyldighet: anpassa avståndet, oavsett eventuellt idiotiskt beteende andra trafikanter hittar på.
2. Tutar för att visa missnöje
Skyldighet: tuta endast för att varna vid fara. Återigen: spelar ingen roll vad idioterna hittar på.
Sen hela grejen att det skulle vara en meter från olycka köper jag inte, är man en meter från att smälla så hinner man inte ens tänka på att tuta. Det är dock vanligt att låtsaspoliser målar upp situationer som om att det var nära olycka för att rättfärdiga sitt låtsaspolisbeteende. När det oftast handlar om att dom tvingats bromsa lite lätt.
Se nu inte detta som ett påhopp, mer som ett tips att fokusera mer på dina egna skyldigheter istället för andras och sluta tuta (svårt att acceptera? -sök till polishögskolan)
I stort sett aldrig vettigt att tuta, kanske på en parkering, alla andra situationer där det räcker att bromsa för att undvika incident är det bara bromsa och inse att folk är som dom är. Surt när man sitter med cruise control dock![]()
Ser nog hellre att dom gör allt för att undvika att smälla istället för att tuta.. är man på väg att krocka har man bara någon millisekund på sig för undanmanöver, har själv aldrig fått för mig att tuta i såna lägen iaf.
Lugn ingen ilska se det som tips, lägger du upp en anekdot och förväntar dig att alla ska hålla med dig och köpa allt du skriver?
99% av tutningarna är bara ett sätt att hytta med näven.. jag har jobbpendlat runtom i Stockholm senaste 8 åren så jag vet vad jag snackar om. Folk tutar, pekar finger, blinkar med helljus - provokativt beteende som man kan undvika.
Du förstår inte hur tutandet kunde förvärra situationen när det bevisligen resulterade i ett långfinger + inbromsning, det är noterat. Tycker bara att du kan vara lite mer ödmjuk och fråga dig själv om du hade kunnat hantera situationen bättre genom att inte tuta. Då hade du sluppit ett långfinger och behovet att söka tröst på internet.
Det bästa är dock att undvika att köra bil för på hoj råkar man aldrig ut för något tråkigt (förutom alla som försöker köra ihjäl en)
Om det var jag hade han fått en kjetting i tacket!!
Nej jag har aldrig och skulle aldrig hamna i en sådan situation. Ville bara påpeka att jag inte tycker TS beteende var 100% korrekt, även om det blir en stark kontrast till resten av tråden som består av 100% ryggdunkningar..
Du förstår inte hur tutandet kunde förvärra situationen när det bevisligen resulterade i ett långfinger + inbromsning, det är noterat. Tycker bara att du kan vara lite mer ödmjuk och fråga dig själv om du hade kunnat hantera situationen bättre genom att inte tuta. Då hade du sluppit ett långfinger och behovet att söka tröst på internet.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |