Jag letar efter två dammar..

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
För två - tre år sedan var jag ute och körde runt söderåsens nationalpark och hittade två fyrkantiga (utgrävda) dammar lång in på en grusväg.

Det är för länge sedan för jag ska komma ihåg exakt var dom låg därav denna tråd. :)

Det enda jag minns är att när jag svängde ut från grusvägen och körde genom ett mini-samhälle på 10-15 hus längst vägen fanns en -enorm- backe. Backen slingrade sig som ett S och längst upp kunde man se extremt långt, nog den brantaste backe jag kör i Skåne.

Jag letar nu efter dessa dammar igen och vet (tror jag) hur jag ska köra bara jag kommer till backen, och sannolikheten att någon vet vilken backe jag menar är nog större än vilka dammar jag menar.

Någon som kanske vet?

Där låg ett rött litet hus i anknytning till grusvägen precis efter man svängt in på den. Grusvägen uppskattas till ca 200m. Dammarna hette något (skyltat).

Tror att swish vet vilka dammarna är .... hon snackade om något liknande i fjol sommar.

Tror att swish vet vilka dammarna är .... hon snackade om något liknande i fjol sommar.

Jag pratade nog om ett stenbrott, och det ligger på Söderåsen, andra änden liksom, inte vid Nationalparken. Däremot tror jag jag vet vilken backe han menar.

Om du kör till Röstånga, och tar vänster på väg 13, tror det kan stå Ljungbyhed på skylten, så kör du förbi en parkering/rastplats på vänster sida, sen efter bara en liten bit är där en asfalterad liten väg upp till vänster, som jag tror kan vara den backen du menar. Dammarna har jag ingen aning om.

Tyvärr var det inte någon av de dammarna. :(

Vad går där för kul fisk då?

Själv främst intresserad av karpfiske :tummenupp

De som bodde i huset (tror de ägde dammarna) har jag för mig sa där gick regnbåge. Dammarna var väl underhållna och bra utgrävda, skulle nog kunna gå typ gädda och sutare etc också.

Nu är det förvisso väldigt många år sedan jag fiskade mer än några gånger/år så detta kanske inte stämmer länge fast vet att dammen vid scoutstugan i Furulund förr i tiden var väldigt populär pga bra karpfiske. Var utsläpp osv i dammen hörde jag rykte om så fisken är nog ganska rutten, men gott om fisk skulle där vara. Bara ett tips om du inte hört om dammen tidigare.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park