Jag kanske borde ha en motard istället för sporthoj?

  • Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date

FreddaGädda

Guest
Dom senaste dagarna har jag tagit mig en rejäl funderare, inte minst för att försäkringar blir dyrare och folk dör för mycket i trafiken.

Jag har velat ha en streetfighter ett bra tag nu, och det är fortfarande mitt stuk. Tänkte göra en av en ZX9:a 94-97.
Sen frågade jag mig själv hur kul jag kan ha med den. Antagligen JÄTTE. Men jag vill gärna överleva också. 140 hästar under arslet kanske inte är det optimala för mina användningsområden. Jag tänker mest ta dagsturer och fika lite på cafén runt om i Sthlms län. I och med att jag antagligen bara kommer ha trafikförsäkring så ska den stå förankrad i garaget på nätterna. Tänker även åka till streetracen på onsdagar, kvällsglida i stan på kvällar och bara busa runt allmänt. Det slog mig att en Duke-tvåa nog skulle vara ett vettigare alternativ, men eftersom jag inte kört en så kan jag inte komma med mycket åsikter. Vill ju lära mig köra på bakan och bränna runt på fina, kurviga vägar med fin natur.

Vad som avskräcker mig är den tänkbara komforten.
Jag har kört en Kawa KDX 125 och en Bandit 600 mer omfattande än mina andra grejer än jag ägt, så dom två är de enda jag kan jämföra. KDX:en var ju hemsk att köra. Vibrerade, slängdes hit och dit av vinden, luftdraget mot bröstet var våldsamt. Gillade det inte alls. Arslet, händer och fötter somnade efter nån mil bara. Inget av detta fanns på Banditen. Gled silkeslent fram, brassade på helt ok och vinddraget var obefintligt. Och inga vibrationer fanns.

Hur är det med nyare, större, dyrare maskiner? Är det samma på Duken? Vinddrag som fan, vibrationer och kastvindsproblem?
Annars tror jag det är jävligt kul med en pigg, vridstark motard som säkert inte vill annat hellre än att wheela :D :gnissla

Vilka växlar kan den powerwheela på? :rolleyes:

// Mvh en eventuell motardare
 
Last edited:
FreddaGädda skrev:
2549039 ................

Hur är det med nyare, större, dyrare maskiner? Är det samma på Duken? Vinddrag som fan, vibrationer och kastvindsproblem?
Annars tror jag det är jävligt kul med en pigg, vridstark motard som säkert inte vill annat hellre än att wheela :D :gnissla

Vilka växlar kan den powerwheela på? :rolleyes:

// Mvh en eventuell motardare
Kan säga att stånkor i allmänhet vibrerar rätt mycket, i synnerhet KTM. Vad gäller vinden så beror ju det på sittställningen. Bygger du fighter med renthalstyre mm så kommer du ju få samma problem där. Sen egenskapen att hojen fladdrar och blåser av vinden det är ju dels för att den 125an du provat har ett ostabilare chassi och dels också för att den väger så lite. Ok, en motard väger ju inte så mycket egentligen men en 600cc väger nog i af några kg mer än en 125a.
Ren powerwheelie är inte alla hojar som är så pigga på, dom 2-3 första växlarna på ktm och husaberg går ju lätt på bakhjulet sen är det mycket tekniken. Min 501a till ex, relativt liten motor den lyfter på 3an med gas men den går upp lätt på 5an när man lärt sig gunga upp den ståendes, då med 13/40 drevning ifs.
Försök prova någon motard!. Det jag upplevde när jag gick över från sporthoj till motard var en väldigt ostabil känsla i chassit, allmänt sladrigt och dant. När jag sen efter ett tag provade sporthoj igen så kändes det som att sätta mig på en blysläde men draget är ju däremot bättre över 100.
 
philsson skrev:
2549084 Kan säga att stånkor i allmänhet vibrerar rätt mycket, i synnerhet KTM. QUOTE]

Förutom Duke II:an då skulle jag vilja säga. Plöjde 1500 mil med min på en sommar med stor glädje. Saknar den än idag!
 
Hmm, jag måste ha fått ett måndagsexemplar jag då.
:tummenupp
För jag tycker inte min 625:a vibrerar speciellt mkt.. och en kompis 525 var inte heller speciellt vibratoraktig :)

så sikta på en sjysst KTM kan jag ge som råd :tummenupp

Enda gången jag upptäckt motard är tråkigt är när jag ska hem till föräldrabyn med den (25-30 mil enkel resa).. annars så är det bara plus med dom.
 
Nja alltså köra motard är ju ingen njutning mil efter mil. Det låter ju inte som om du skall satsa på det. Har en duke II som jag köpte för ett tag sedan och tycker den är kanon att köra...... i en timme ca och sedan börjar det bli lite för vibrationsjobbigt. Du får ju hela vindfånget på dig och den "svajar" ganska duktigt om vägen är lite spårig i motorvägsfart. För mig är den kanon. 1 mil till jobbet på slingriga vägar och mycket rödljus. Man åker inte supermotard för att kolla på naturen.....:D. Så testa ordentligt innan du köper.
 
håller med föregående talare.......
åka motard för att uppleva naturen!?!.....
d e som att köpa gokart för att fickparkera......:va hmm blev det rätt nu?!?....

bestäm dej för vad du vill göra..... det var det här med äta kakan och spara..... jo, du vet vart jag vill komma....

MOTARD ÄR ENBART....... OCH ENBART EN LEKSAK......

men en ljusning är ju!!!!!!:tummenupp ROLIGARE KAN MAN INTE HA :yoparty
 
sacsters skrev:
2551175 håller med föregående talare.......
åka motard för att uppleva naturen!?!.....
d e som att köpa gokart för att fickparkera......:va hmm blev det rätt nu?!?....

bestäm dej för vad du vill göra..... det var det här med äta kakan och spara..... jo, du vet vart jag vill komma....

MOTARD ÄR ENBART....... OCH ENBART EN LEKSAK......

men en ljusning är ju!!!!!!:tummenupp ROLIGARE KAN MAN INTE HA :yoparty


Meh! Jag ska ju inte ha en motard för att njuta av naturen, jag ska ha en motard att åka med på fina vägar!
 
vibrerar satan men man vänjer sig..från början känns de sjukt när synen fladdra o hojen åker av sig själv på tomgång när den står på stödet..
men jag brassa 50 mil enkel väg med min gammla 640 i ca 100-120, gick fin fint..
jag åkte nog skönare än brorsan på sin sporthoj.. :)
 
Av dina förklaringar på hur du kör så ska du nog inte ha en motard, du kommer lessna. Köp valfri sportmoppe eller streetfighter.
 
-PLM- skrev:
2552098 Av dina förklaringar på hur du kör så ska du nog inte ha en motard, du kommer lessna. Köp valfri sportmoppe eller streetfighter.

Varför? Utveckla bitte
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top