Jag kan inte bestämma mig ny supernaken cykel :).

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
Hej!
Jag började min mc karriär på en 954 för att sedan kliva på en Superduke 990 och nu kör jag en Street Triple -14 medans superduken finns kvar.
Nästa år tänker jag köpa något nyare och avveckla både superduke och Streeten.
De senaste åren har det blivit ca 300mil bana och 300mil väg.

Cyklarna jag har kollat på och vad jag tycker om cyklarna.

Yamaha MT-10
Den gillade jag, karaktären på motorn och chassit gillade jag!
Elektroniken är precis som jag vill ha det.
Satt helt okej, sadeln var väl i hårdaste laget och styret kändes högt från sadeln.
Men jag tycker inte riktigt om designen, samt inte quickshifter vilket jag skulle vilja ha.

KTM Superduke 1290
Vilket kraftpaket!
Aldrig kört en hojj som är så jävulskt wheelie benägen! Ruskigt rolig!
Chassit kändes bra, jag satt bra på den!
Men elektroniken, jag blir frustrerad på elektroniken.
Just att man inte kan justera elektroniken separat likt aprilia.
O ingen quickshifter men det går ju att montera såklart!

Aprilia Tuono V4 1100 Factory
Älskar utseendet, jag skulle nog gå ut några gånger inte för att köra utan bara för att titta på den.
Satt bra på den och ruskigt bra elektronik.
Men jag var lite missnöjd med motorn jämfört med 1290 och faktiskt MT-10.
Chassit känns helt gudomligt!
Quickshifter orginal är ju roligt!

Triumph Speed Triple R
Provsatt denna, kommer att provköras!
Men den kändes verkligen rätt när jag bara provsatt.
Den ser väldigt förfinad ut med sina led blinkers, kolfiber framskärm frästa kronor osv.
Ruskigt fin!
Men försäkringen är den samma som dom starkare cyklarna Tuono och Speeden ligger likt. KTM den är dyr! :(

S1000r går bort, den är inte intressant!

Sen kommer snåljesus in och då börjar jag kolla på

Tuono v4 -12
Har inte provkört.
Men verkar vara en väldigt fin cykel
Men ingen ABS!

Streetfighter 1098s.
Heller inte provkört.
Inte ens provsuttit
Samt ingen ABS.


Finns det nån cykel som jag inte kört som kanske är den jag söker?
Det måste finnas fler som har suttigt och läst varenda test och varenda youtube klipp på språk man förstår och inte förstår?
Vad valde ni, varför?

Mvh Fredrik Mehlin
 
En Brutale 800RR kanske?
Rapp, arg maskin med sportram och tvåvägs QS. Faktiskt den enda nakenhojen jag kört som gav mig precis vad jag vill ha. Sedan har jag inte köpt en, ännu. :hihi
Frågan är väl om den levererar vad du vill ha.
 
Jag har en MT-10 med komfortsadel och quickshifter samt andra raisers för att flytta styret lite längre fram och ner. Finns som orginaltillbehör.

Byte av sadeln var nog det som gav mest. Kört 40+ mil runda utan problem.
 
Jag har en MT-10 med komfortsadel och quickshifter samt andra raisers för att flytta styret lite längre fram och ner. Finns som orginaltillbehör.

Byte av sadeln var nog det som gav mest. Kört 40+ mil runda utan problem.

Provkört några andra cyklar innan du köpte den?
 
Provkört några andra cyklar innan du köpte den?

Var inne på att köpa en ny R1'a men behöll min 05'a och köpte denna istället.
Provkört 1290 samt Tuono V4 1100 men tyckte att denna passade mig bättre för mina behov.
Som är mest pendling, nöjeskörning och lite bana.

1290 har ju mer motor men trivdes inte på den. Lite mer race maskin, samma med Tuono.

Men som alltid så är det du som skall trivas på den, så ut och provkör.
Fråga gärna om du får åka mer än 20-30 min. Gärna 1 tim.

Tycker denna var intressant: https://www.youtube.com/watch?v=tS006fts44E
 
Last edited:
Lite ot kanske, men jag kom att fundera på det jag, borde inte yama bygga en xsr 1000 baserad på mt10? Har ju gjort en på 7an & 9an redan, mt10 verkar ju vara en potent hoj, så nu behöver de bara göra en version för oss seende, så blir det bra. :)
 
Tuono 1100 Factory! Helt fantastisk hoj! Jag är visserligen sugen på en MT-10 ( underbar motor ) men den är inte vacker.
 
Budgetalternativet , tyngre , segare chassi men en helt fantastisk motor och svinbillig försäkring
Suzuki B-king
Går att svänga förvånandsvärt bra med och motorn drar som en ursuinning tjur från tomgång till rödmarkering , vansinnigt accs snabb
 
Provkör inte SF 1098:an. Då fastnar du i ducceträsket direkt!
 
Budgetalternativet , tyngre , segare chassi men en helt fantastisk motor och svinbillig försäkring
Suzuki B-king
Går att svänga förvånandsvärt bra med och motorn drar som en ursuinning tjur från tomgång till rödmarkering , vansinnigt accs snabb

Min direkta reaktion till detta är att du kan inte ha kört nån av dom ovanstående om man jämför en B king med dessa hojjar?
B king känns som en lastbil mot tex Tuonon.
 
Har själv varit jäkligt sewgen på en 1100 factory så jag satte mig på en, inte sewgen längre då jag satt helt förfärligt illa....

Har du provsuttit en Triumph Speed triple?
Den var som sagt ruskigt trevlig att bara sitta på och låta brum brum!
Ska provköra en på fredag.
Demo maskinen hade diesel i sig när jag var där :P
 
fz1:an är tio år gammal och med lite mods oerhört kapabel. 100tkr billigare än nya nakna och definitivt inte 100tkr sämre kan jag garantera
 
fz1:an är tio år gammal och med lite mods oerhört kapabel. 100tkr billigare än nya nakna och definitivt inte 100tkr sämre kan jag garantera

Jag provkörde två och valde superduke 990 och street tripeln före fz1.
För mig var det en sporthoj utan kåpor som förövrigt var den tröttaste 150hk motorn jag kört.
Den har ingen botten.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top