jag-kan-bara-köra-i-vänster-fil-teori

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
<I-landsmode on>Jag kommer aldrig upphöra att förvånas vareviga dag som jag rullar till och från jobbet. Tar Essingeleden för att ta mig till norra sidan och på mornarna flyter det på fint. Men på eftermiddagen står det nästintill still.
Saken är då den att ett antal hundra meter är det krypfart för att i nästa ögonblick övergå till att man kan köra i vanlig fart igen och det är fritt.
Varför uppstår det sånt här att det är stopp ett bra tag och sen helt plöstligt släpper det. Vill det sig riktigt jävla illa håller det ju på så ett tag också.
Stopp. Köra fort. Stopp. Köra fort.
Bästa är när övningskörarna ligger i filen längst till vänster och jäser.

Jag har ännu inte listat ut någon skön teori på vad detta kan bero på, har ni några? Förutom att Sthlm är en sjukt stor stad med massor av fordon men jag menar, alla kan väl inte älska att köra i filen längst till vänster.
Ibland pyser man ju förbi i filen längst till höger för att inte en enda käft kör där.
Vid olyckor är det en sak, då vill ju folk bara köra förbi sakta och titta vad som hänt. Ollon!

Den generella idén till varför det blir stopp i trafiken är att det är tät trafik ( :rolleyes: ) där en bromsar lite grann, den efterföljande måste bromsa lite mer och den efter den ännu mer vilket accelererar i ledet bakåt tills en måste stanna helt och hållet. Lätt hänt.

EDIT: Missuppfattade din fråga. Alla tror väl att det ska gå snabbare i vänsterfilen eftersom man svänger av i högerfilen.

Last edited:
Äh, du fattar inte. Har man köpt en alldeles för stor och dyr bil kan man inte lägga sig i högerfil som en annan liten Nissan Micra. Då kommer ju alla att se att man har jätteliten k*k, är föraktad av alla på jobbet för att man är så korkad och får stryk av femåringen hemma... :rolleyes:

(Jag tror att det är så de fungerar)

Själv ligger ja (Nästan) alltid i vänster fil i köerna på essingeleden i de går ofta fortast...i min nissan micra så klart :arsele

Jag har många gånger förundrats över hur det kan bli totalstopp på Essingeleden när nästa trafikljus är i Uppsala nånstans.
Det behövs mer tysk 1930-talsdisciplin i trafiken!

Mittfilsterrorister borde det vara skottpengar på.

Men BB, du körde ju hoj idag, när du var påväg hem runt klockan fem?
Hur kan du då ha problem med köer?
Dessutom finns det gott om plats i vägrenen på Essingeleden.

Jag tror det förklaras enklast på ett sätt: Stockholmare!!!
Ni kan inte köra bil som normala människor. Visst, inom tullarna kanske ni har mer erfarenhet men när det börjar sträcka ut mot vägar över 70-begränsningen så kör ni som en påse nötter :gnissla
När jag jobbade i stockholm och körde omkring med en lätt lastbil modell fetare så fattade ingen stockholmare att jag var den som bestämde och skulle köra först och backa på enkelriktad gata etc. En del fingrar och knytnävar blev det under den tiden.

Lite relaterat iaf:

Exakt vad gäller kring omkörningar/passeringar i högerfil på flerfilig väg vid olika hastighetsbegränsningar? Har en känsla av att jag gör sådana för ofta...

chrilla skrev:
Lite relaterat iaf:

Exakt vad gäller kring omkörningar/passeringar i högerfil på flerfilig väg vid olika hastighetsbegränsningar? Har en känsla av att jag gör sådana för ofta...
Så länge det inte är motorväg så är det väl inga förbud mot att passera någon sida :va Hoppas inte det iaf, jag kör om på båda sidorna om det passar bra.
Iofs så slinker man väl förbi nån enstaka gång på insidan även på motorvägen men då är det ju för att det ligger nån såspelle i vänsterfil och aldrig kör om framförvarande.

UrbanTiger skrev:
Upp till 70 är det lagligt att köra om i högerfil.
Rätta mig om jag har fel men jag betalar inte någons böter :hihi

Ahhh, så är det ju! Upp tillOCHmed 70 va? Annars skulle man ju få köra om på innern på vägen genom v-ås och det får man knappast....

UrbanTiger skrev:
Upp till 70 är det lagligt att köra om i högerfil.
Rätta mig om jag har fel men jag betalar inte någons böter :hihi

Nu var det ju så att jag han köra om i högerfil innan du skrev den andra meningen.

Pm'ar kontonummer.

UrbanTiger skrev:
Va ?
8.000:- du har gjort nått annat :gnissla

Var quadrippel-ironisk mot en polis, vilket man tydligen inte får vara. Men det har du också inspirerat mig till.

Betala nu bara!

UrbanTiger skrev:
Sa ju att du skulle ta na på bröstet och slicka i örat så ordnade det sig med både det ena och det andra. Fungerar inte på manliga konstaplar, dock :fatta!

Skyll dig själv :hihi

Det var han som började!

Ett ord: Stockholmssyndromet! Alla ligger i vänsterfilen för dom tror att den går fortare. Och detta sker enbart i Stockholm. Överallt annars (vad jag har märkt i alla fall) så är folk jätteordentliga och håller till höger. Vi har ju trots allt högertrafik ... :rolleyes:

Så, varför inte ligga kvar där man ligger och ta det lilla lugna i stället? Så jävla bråttom kan man väl ändå inte ha? Man kommer fram till slut ändå.

Och angående "stopp - köra fort - stopp - köra fort" så kan jag bara instämma med vad någon annan skrev här ovanför. Det räcker med att någon långt fram i ledet snuddar bromsen lite och det resulterar i tvärstopp längre ner i kön.

Men du kan väl sicksacka mellan bilarna? :7peta

Håll avstånd!! så blir det inga köer.
90% skall ligga precis i röven på en och vad händer då någon skall byta fil??
Jooooo, man måste bromsa o ge plats, vippppps så e det kö. :tungan

Upp t.o.m. 70 får man köra om på högersidan.

Och det är inte bara i Stockholm folk kör så, har sett det lite varstans. Men antagligen är det väl bara för folk tycker att alla "lastbilar" och dylikt "ska" ligga i högerfilen, och därigenom ligger ALLA i den jäkla mittfilen och därefter vänster. Eller för att det är så jobbigt att köra om som gör att många väljer mitten/vänsterfilen istället. Även mitt i nätterna när det är nästintill tomt på fordon kör ju bilarna i mittenfilen/vänsterfilen :confused:

Folk känner kanske sig instängda i högerfilen?

Köerna blir väl mest till för att folk inte kan hålla avstånd, som någon skrev. Försöker alltid hålla "bromsträcka-avstånd" men gör man det kommer alltid någon som svänger in före en.

Last edited:
Victor skrev:
Men BB, du körde ju hoj idag, när du var påväg hem runt klockan fem?
Hur kan du då ha problem med köer?
Dessutom finns det gott om plats i vägrenen på Essingeleden.

Vägrenen är ju smal på Essingeleden. Dessutom har jag polisnoja. Vill någon stoppa mig för vårdlöshet i trafik för att jag utnyttjar vägrenen kan dom göra det också. Med en finlandsfärja ifrån 1983 är man inte direkt kaxig.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg