Jag köpa en motard? - Övertyga mig!

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
0 bhp
Jag har lite bekymmer med att välja vilken hoj jag ska köpa. En sporthoj eller en motard :va Det är förstås angenäma bekymmer men inte desto mindre väldigt jobbiga att ha. (Isse & Semper skulle nog bli väldigt glada om dom slapp mitt förvirrade arsle :hihi )

Jag skulle nu behöva lite opartiska synpunkter och därför startar jag tråden... :gnissla

Vilka behov har jag då?
Ja, jag har tidigare kört sporthoj och för mig är hojkörning "ren nöjesåkning". Har inga som helst planer på att tävla.
Har inte heller busat så mycket (typ åkt på bakhjul osv) men det skulle vara jävligt skoj att lära sig...

Lite plus och minus:

Sporthoj
Plus: Lättare att åka längre turer, skjutsa flickvännen ibland, roligare åka stor bana, hög effekt
Minus: Dyr att köpa, dyr försäkring, (högre driftskostnader möjligen),

Motard:
Plus: Försäkringskostnad, billigare i inköp, lättare att busa med, (lägre driftskostnader möjligen), kompisar skaffar motarder
Minus: "Svårt" att ta sig ut på långturer, flickvännen kan ej följa med

Möjligen att motarden har ett visst övertag... Ja, va fan ska en göra? Kom igen nu - ös på med lite fler sköna argument för retarden!!! :yoparty

Jag har tidigare kört sporthoj. Kan säga att jag saknar att kunna köra dedär långturerna men hur ofta blir det? För min del är det mestadels buskörning i trakterna vilket inte varit så kul med sportisen. Fart tröttnar man på nån gång. Nu håller jag istället på att försöka lär mig bakhjul, får fortsätta när motorn är ihop igen. Stoppies och såklart en massa buskörning. Riktigt kul med motard men driftkostnaderna har blitt långt högre än med sportisen, trots att jag körde 2t. Hoppas på en del bankörning i sommar och kan säga att jag inte är lika rädd att "göra bort mig" i mina tattiga försök till att köra duktigt då hojen är i princip odödlig vid marksyning. Änsålänge så är husan det bästa som hänt mig. :banana

Last edited:
Min 625:a 05:a får man vara två på, följer med pinnar till och med.
Men hur kul det är att åka med eller att köra med någon på vet jag inte, skulle inte tro att det är någon höjdare.

philsson skrev:
2093012 Jag har tidigare kört sporthoj. Kan säga att jag saknar att kunna köra dedär långturerna men hur ofta blir det? För min del är det mestadels buskörning i trakterna vilket inte varit så kul med sportisen. Fart tröttnar man på nån gång. Nu håller jag istället på att försöka lär mig bakhjul, får fortsätta när motorn är ihop igen. Stoppies och såklart en massa buskörning. Riktigt kul med motard men driftkostnaderna har blitt långt högre än med sportisen, trots att jag körde 2t. Hoppas på en del bankörning i sommar och kan säga att jag inte är lika rädd att "göra bort mig" i mina tattiga försök till att köra duktigt då hojen är i princip odödlig vid marksyning. Änsålänge så är husan det bästa som hänt mig. :banana

Iofs blir det inte jätteofta man åker iväg på längre turer, men det är ju så jävla gött att kunna göra...

Men att driftskostn är höga för dig beror väl på att du kör en Hb antar jag... :gnissla Dom är väl lägre på en 660/640

Sålde själv min zx-9r -02 ganska nyligen för att testa på motard. Var sugen på detta förra året oxå men när tre polare skulle ha sporthoj så blev det så. Köpte mig en ny crf -05 motard men hade otur så den står på verkstaden för fabrikationsfel. Längtar dock oerhört tills jag får tillbaka den och hoppas jag kan övertyga några kompisar att oxå köpa motard. Jag tror att jag kan ha väldigt roligt med en motard men jag skulle nog inte köpa nån tung klumpig sak med långa serviceintervaller även om det klart är en fördel att skruva mindre. Nä, ska man ha en hoj för pendling så köper man nåt annat men tycker man om kortare turer med lite bus och mkt körglädje ska man nog ha en crf, ktm 525 eller Husaberg.. Men visst, sporthojens effekt går inte att snacka bort men det är ju oxå ngt farligare med tanke på hastigheten hos dem..

Kevorkian skrev:
2093035 Iofs blir det inte jätteofta man åker iväg på längre turer, men det är ju så jävla gött att kunna göra...

Men att driftskostn är höga för dig beror väl på att du kör en Hb antar jag... :gnissla Dom är väl lägre på en 660/640
Jo det är ju lite dyrare att köra husabergare. 150kr för olja och filter var 40e mil är ju en lite extra kostnad. Att köra husa på gatan är kul, såklart en av de roligaste maskinerna men om man skall vara ärlig mot sigsjälv så är det ett grymt slöseri att köra gata med en sådan maskin. Får skylla på att jag har långt till närmsta bana eller nåt... :hihi

Är det ngn som kort kan beskriva vad det är för skillnad på KTM 625/640/660-modellerna?

Kör polarna motard? Då är det självklart en sådan du skall ha! Och för att inte halka efter, köp Husaberg!

Kevorkian skrev:
2093102 Är det ngn som kort kan beskriva vad det är för skillnad på KTM 625/640/660-modellerna?

640- slöast, glöm bort
625- lite vassare, med elstart.
660- vassast (ungefär samma effekt som husa), endast kickstart.

jag vill uppenbarligen ha båda delarna... så det har jag :P

men Mange, vi kan ju ta nån dag så får du testa katie o se va dy tycker?

edit: och ja har skjuss pinnar på min 660, och har skjussat, nemas problemas

Last edited:
semper skrev:
2093136 jag vill uppenbarligen ha båda delarna... så det har jag :P

men Mange, vi kan ju ta nån dag så får du testa katie o se va dy tycker?

edit: och ja har skjuss pinnar på min 660, och har skjussat, nemas problemas

Ja kanske går att skjutsa, men vet i fan om man vill det ändå... och framförallt tror jag inte att tjejen är så intresserad av att sitta och skaka där bak (vilket kanske är ganska bra när man tänker efter :hihi )

Vi får göra det :tummenupp

Hsb-Chrille skrev:
2093132 Kör polarna motard? Då är det självklart en sådan du skall ha! Och för att inte halka efter, köp Husaberg!

640- slöast, glöm bort
625- lite vassare, med elstart.
660- vassast (ungefär samma effekt som husa), endast kickstart.

Ok.

Men hur stor skillnad i effekt är det mellan 625 & 640? Är det mer än motorn som skiljer dom åt?

Kevorkian skrev:
2093169 Ja kanske går att skjutsa, men vet i fan om man vill det ändå... och framförallt tror jag inte att tjejen är så intresserad av att sitta och skaka där bak (vilket kanske är ganska bra när man tänker efter :hihi )

Vi får göra det :tummenupp

Ok.

Men hur stor skillnad i effekt är det mellan 625 & 640? Är det mer än motorn som skiljer dom åt?

För stor. Det finns ingen anledning att välja en 640 före 625. Ja 640 är mer åt gubbtouringhållet, större/fulare/klumpigare sadel och tank, mer gubbigt utseende, ghey-pakethållare osv... glöm bort som sagt.

Kevorkian skrev:
2093102 Är det ngn som kort kan beskriva vad det är för skillnad på KTM 625/640/660-modellerna?

Alla är i botten samma motor dvs Lc4.

640 vaccumfögasare ,625 kubik
625 flatside förgasare och samma kam som 640,625 kubik
660 flatsideförgasare,annan kam och 654 kubik.

Dvs byter du förgasare på en 640 så får du en 625 motor.

Last edited:
Gick från Blade till Motard och kan rekommendera det....
Självklart mister du topphastighet, men motard är billigare/roligare i längden :yoparty

Så köp en 625/660 eller Husa

+ du kan köra grus om du känner för det, jävligt skoj på grusväg me motard
+ om du vurpar blir det mycket billigare med motard eftersom delar är billiga och det inte går sönder så mycket saker
+ du slipper släpa på tjejen (och hon kan lära sig köra själv på motarden eftersom de inte gör så mycket om hon välter den)

640n e inget att tänka på, jag har haft en sån och bytte till en 660 ganska fort. Finns ingen anledning att köpa en 640, du kommer inte vilja skjutsa på motard ändå. Elstarten är onödig, hojen e lättkickad.

Har precis inhandlat en 625.
Mycket trevlig hojj med hyffsat med pulver.
(Går ju alltid att trimma annars)

Valde den pga. El-start, hyffsat långa service intervaller, snygg m.m.

För mig var El-start ett krav då jag tröttnat på att kicka men om
du inte ser det som ett hinder så slå till på en 660 annars är 625an välldans trevlig.
En husa 650 är ju inte heller helt fel!

Hur som helst så ska du självklart ha en Motard vad det än blir! :fyllisar
Och varför inte lära upp tjejjen att köra.
Lika lättkörd som en moppe, dock lite mera pulver.

Jag är ledsen att säga det, men ni som snackar om 640, 625 mm. Jag vill inte kalla det motard. Dom där gubbmopederna ser ju ut som skit.

Långa farbron skrev:
2093268 Alla är i botten samma motor dvs Lc4.

Dvs byter du förgasare på en 640 så får du en 625 motor.

He he glöm inte att rykröret ska väck också på 640!

Fördelen med 625 är att du får den betydligt smidigare 9L tanken och smalare sadel men det kan bli lite träsmak för vissa på längre turer. 640 12L tank & sadel går bort även om jag har ett sådant kit liggandes om jag verkligen behöver längre aktionsradie!

Det enda som gäller är att provköra & och låt dig inte avskräckas av vibrationerna för då kanske du borde kolla på en XTX eller FMX!
:hihi

dread skrev:
2093540 Jag är ledsen att säga det, men ni som snackar om 640, 625 mm. Jag vill inte kalla det motard. Dom där gubbmopederna ser ju ut som skit.

Har han bett om att få veta nåt om nån RFS hoj eller?

Han söker efter en brukshoj och ingen tävlingshoj!!!

Det är som att säga ähh 525MXC är väl ingen ökenhoj, hur många sådana ser du i dakar om du jämför med LC4 660?

motardnisse skrev:
2093543 Har han bett om att få veta nåt om nån RFS hoj eller?

Han söker efter en brukshoj och ingen tävlingshoj!!!

Det är som att säga ähh 525MXC är väl ingen ökenhoj, hur många sådana ser du i dakar om du jämför med LC4 660?

jaja chill nu.... ville bara retas lite :tungan

Men allvarligt sa är det ingen motard i mina ögon sett. Skulle mer kalla det touring eller gubbmoppe.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back