Jag känner mig så dum...

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph TT 955i
Var ute och piskade grus med en nyvunnen mc-kompis idag. Men när vi kommer till små hopp vet inte jag hur jag ska köra för att rekylen från bakdämparen inte ska få mig att flyga av. Någon som cross/enduro nisse som vill förklara? :)
 
Har du bakdämparen rätt inställd?
Långt ifrån nån expert jag men låter ju som att du har lite felinställt om du håller på skjutas upp som en raket av returen när dämparen jobbar lite. :-)
 
Håller med skribenten innan. Klappar den dig i arslet som en gammal tant så känns det som du har en del justeringar att göra. Alternativt att du kör som en. :näsblod
 
Rekyl?

Sätt dig ner med en kopp te och fundera på exakt över hur en stötdämpare fungerar. Flasha ofta ordet 'dämpare'...
 
Hopp som har en startramp kortare än hjulbasen på hojen är totalt livsfarliga bara så du vet.
Gasar du så lyfter du hojen i framkant och bromsar du så sänker du den i framkant.

Så lite mera gas kan funka.

Annars så kan det vara stötdämparen.

Jag hade inga bekymmer på Husqvarnan på småhopp.
Men den var ordentligt justerad av förra ägaren :)
 
Utöver vad som redag sagts så kan vara så att TS släpper gasen precis i take off, och då dyker hojen.

Mina första varv på crossbana var av den karaktären. Fick gasa satan då jag inte dög till att hålla gas i hoppet utan släppte precis i upphoppet. Spännande var det iaf. :-)
Man lär sig den hårda vägen. ;-)
Eller till det att broder undrade vad fan man håller på med å berättade. :-P
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top