Jag känner mig lurad

Silwer skrev:
jag tycker isf gammla ägaren ska betala för omreggningen av din hoj, det fördyrar ju allt för dig.
Vad gav du för hojen?

Jag gav inte mer än 5000:-. Man har inte så gott om pengar när man går i skolan, så jag har definivt inte råd att få den reggad som amatörbyggd.
Vad jag tycker hade varit bäst är om säljaren hade köpt tillbaka mc:n

1. "Likvärdig", 400:an lär ju vara likvärdig 450:n. Dvs ung samma vikt, effekt och vridmoment.

2. Om du tar bort "450 cc" från din cylinder så lär SBP knappast ifrågasätta. De lär ju inte plocka ur stiften och ta fram tratten och hälla i olja för att mäta volymen. :D
Alltså kan du väl modda dina strypbrickor så att de passar på din 400 (om det inte syns!) och sen besiktiga.
Enda problemet skulle väl vara om du får en gubbe som har nån av dessa hojar själv och alltså känner igen motorn.

3. Som nån ovan skrev så gäller ju muntliga överenskommelser men som sagt, hur ska man bevisa (om man inte har vittne)??
Men börja med att kontakta säljaren.

Silwer skrev:
5000 är väldigt lite pengar med, är det en rishög?

Lacken på tanken ser ju inte ny ut precis och motorn är inte så blank och fin precis, men för 5000:- är det en riktig pärla. Allt är helt och fungerande på den (bortsett från att det är helt fel motor)

Men är det någon som vet om GSX400 cylindern passar till gs450 motorn, För isåfall kanske det bara är cylindern och toppen som är bytt.

JesperN skrev:
Lacken på tanken ser ju inte ny ut precis och motorn är inte så blank och fin precis, men för 5000:- är det en riktig pärla. Allt är helt och fungerande på den (bortsett från att det är helt fel motor)

Men är det någon som vet om GSX400 cylindern passar till gs450 motorn, För isåfall kanske det bara är cylindern och toppen som är bytt.

Den passar inte.
Fungerar växellägesindikatorn på din hoj?

Juridiskt sett är det alltid svårare att hävda att det skulle vara fel på varan (fordonet) om man har köpt till ett riktigt bra pris. Man menar alltså att priset spegalr skicket på varan. På motsvarande sätt har en köpare lättare att hävda fel på en vara om priset har varit över det normala.

Om du inte har ringt och skällt ut den förre ägaren med "DIN JÄVEL!!! Du har ljugit för mig, det är inte alls 450 kubik och nu JÄVLAR ska jag STÄMMA DIG DITT AS!!!" så kan du kanske ringa upp och fråga igen...
"Det var en sån här hoj med sån effekt jag köpte av dig, va...?" (I stil med att det ska komma något efteråt som han är nyfiken på att du ska säga...)

Men frågan är ju om det är värt att lägga "skulden" på den du köpte hojen av, han kanske inte visste mer än du, som sagt. Men misstänker du att du blivit avsiktligt blåst så finns det kanske fortfarande en chans? Har du högtalartelefon så sätt dig vid datorn och spela in samtalet, eller ha en polare bredvid som lyssnar så att han kan vitta om det skulle bli tvist.

eller jag vet inte .... :tungan

Bra tips från någon det där med kvittot, också. Kvitto ska skrivas såklart, men jag tror jag kommer att ta med på kvittot lite såna... eum... "essentiella uppgifter" bara för säkerhets skull. Bra tips! :tummenupp

Robban_C skrev:
Juridiskt sett är det alltid svårare att hävda att det skulle vara fel på varan (fordonet) om man har köpt till ett riktigt bra pris.

Men motorcykeln är ju totalt värdelös om man inte regiserar om den till ombyggt fordon eller bytar motorn, och då blir kostnader som är högre än värdet på motorcykeln. Jag tror inte att man kan få 5000:- för den om den inte går att besikta eller försäkra. I alla fall inte om köparen känner till det.

spharv skrev:
Om du inte har ringt och skällt ut den...

Konsumentvägledaren sa att jag skulle skriva ett brev till förra ägaren så att jag skulle kunna kopiera vad jag skrivit, ska börja skriva brevet så fort jag kommer hem. Enligt konsument verket spelar det ingen roll om hon visste det eller inte, men jag tror inte hon visste om det.

JesperN skrev:
Men motorcykeln är ju totalt värdelös om man inte regiserar om den till ombyggt fordon eller bytar motorn, och då blir kostnader som är högre än värdet på motorcykeln. Jag tror inte att man kan få 5000:- för den om den inte går att besikta eller försäkra. I alla fall inte om köparen känner till det.

Närå. I ditt fall rör det ju sig om en regbesiktning för lägre effekt såvitt jag förstått.

Men i alla övriga fall så åker man bara in och besiktigar som den är, de lär knappast ligga med ficklampa och leta info om cylindervolym. Och GSX:en är en modernare och bättre motor. Enligt många dåtida tester en av de absolut bästa 400:orna.
När jag så småningom ska in till BSP med min Bimota KB1 så lär ju knappast jag tala om att volymen har ökat från 900 cc till 1428 cc, och du talar ju inte om att motorn är utbytt eller hur?

Så problemet ligger inte i hojen (som ju faktiskt har en modernare motor), problemet ligger i att du ska rega hojen med lägre effekt såvitt jag förstått.
Jag skulle som sagt satsa på att få dit strypbrickorna, ta bort märkningen om cylindervolym på motorn och sen åka in till SBP på en chansning. Det går med stor säkerhet utmärkt men skyll för f*n inte på mig om det går åt skogen!
:notme

Du bör kontakta förra ägaren och säga som det är, du har upptäckt att motorn inte överensstämmer med det som står i papperen mm. mm.
Kräv att köpet hävs, pengarna tillbaka och eventuellt ersättning för utlägg du haft. Kompromissa i värsta fall.
Påpeka även att om personen vägrar kan det gå till tingsrätten varvid säljaren i 9 fall av 10 förlorar målet och får betala rättegångskostnader, advokat mm vilket blir mycket dyrare.
Kontakta gärna förr-förra ägaren innan och kolla om denne vet något om motorbyte.

Robban_C skrev:
Närå. I ditt fall rör det ju sig om en regbesiktning för lägre effekt såvitt jag förstått.

:notme

Men när jag pratade med bilprovningen sa de att det inte gick att reggbeskta hojen eftersom hela motorn var bytt. Om jag ska göra om den till mellan kollar dem väl slagvolymen på motorn?

JesperN skrev:
Men när jag pratade med bilprovningen sa de att det inte gick att reggbeskta hojen eftersom hela motorn var bytt. Om jag ska göra om den till mellan kollar dem väl slagvolymen på motorn?

Hur då?

de kollar väl bara i papperna skulle jag tro.
men men

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...